Bloggintresserade

fredag 13 mars 2009

Turfredag

... just idag den 13:de... annars fredag inte så dumt! Slutar idag redan 11 så då hinner jag med bussen som går 12 idag. Härligt!
Snart dax att fara in till jobbet för praktikbesök. Ja, det har snöat... lite, ligger väl någon centimeter här i Åhus.
__________



Ann: "Helvitt! Så onödigt, igår hade vi barmark och sångfåglar och solsken och sen eftermiddag kom snövädret..."

Skrev så här i mitt SMS till Irene igår morse (7.47): "Solen skiner :B och fåglarna formligen vrålar av glädje. Paradiset, ja det måste det vara!" .
__________
 
"... Vi har ju en storskräcka här i en urgammal ask, och den svarta fågeln på din bild ser liknande ut på huvud och hals tycker jag amatören, lite mer rovfågelaktig liksom. Försökt leta, kanske är det en toppskarv".

Som du ser är du väldigt nära sanningen det handlar ju bara om nyansskillnad.

[ http://www.birds.se/imgspec.asp?Qimg=53&Qlangues=Sv ]http://www.birds.se/imgspec.asp?Qimg=53&qlangues=Sv
[ http://www.kustobsar.se/main/bilder/bilder.asp?artkod=1000 ]http://www.kustobsar.se/main/bilder/bilder.asp?artkod=1000
[ http://www.sofnet.org/index.asp?lev=5362&typ=1 ]http://www.sofnet.org/index.asp?lev=5362&typ=1

AFTONBLADETS sida kan man läsa mycket mera om SKARVEN;

http://www.aftonbladet.se/debatt/article2081981.ab
__________
 
"... Jag var i stan och provianterade igår, skulle bl a handla massor kassler till familj och släktsammankomst efter begravning, men glömde för jag mötte en från ex-exjobb som berätta att min väninna dagen före drabbats av någon blödning i hjärnan och opererats på universitetssjukhus utanför vår region och lämnade affären så fort jag kunde med halva korgen. Några samtal senare lite lugnad av besked att op gått bra, inga men eller komplikationer direkt och hon hade pratat och skämtat med både personal och familj efter operationen. Nu väntar 10 dagar kvar där på att svullnaden går ner och inte orsakar något.
 
Väntar brandskyddskontroll av pannrum på förmiddagen. Vid kontroll igår av tid såg jag datumet, och tänkte att 'fredag den trettonde, igen...'
__________

Nästan ingen snö i Kristianstad. Tidigt på jobbet men inte först, den trevliga städerskan var redan där. Alltid lika trevligt att utbyta tankar med henne... vad det handlade om idag... djur, katter och hundar som oftast!
__________

På badhuset på morgonen hade jag turen att träffa flera "gamla arbetskamrater" Henrik från resursskolan som jag fick en go kram av. Vi hade inte setts på 10 år kom vi fram till. Pia som var förskolaärare när jag var klasslärare i barnskoleklass. Båda hade stannat vid sin läst... så en studiekamrat från speciallärarutb. samt ett par mer ytliga jobb-bekantskaper.

Utanför badhuset var det då massor av vintergäck:



__________

Tillbaka på jobb, visade jag foto på "min coola fågel" för några arbetskamrater och fick tipset av Tobias och Tony att skicka fotona till två fågelskådare som jobbar på skolan... att jag inte tänkt på det...? Det dröjde inte länge innan jag fick svar från båda jag hann i stort sett bara hem och på med datorn! Svaren kan ni läsa härunder i gårdagens inlägg.
__________

Yes en kommentar:
Anonyma Ann: "Berätta hur lilla Olivia har det. Ann :-)"

Jo, de båda husdjuren har för tillfället ett litet ansträngt förhållande. De måste ha koll på varandra hela tiden, så att inte någon av dem råkar ut för en överraskning. Men samtidigt är de intresserade av varandra... Charlie vill så gärna ha en kompis antagligen någon som han kan känna gemenskap med. Olivia saknar säkert Lucky på något sätt, han försvarade henne bla. mot andra katter. Jag tänker att det kommer att gå bra bara Olivia och Charlie vänjer sig vid varandra, att det är här de bor båda, och framför allt är älskade båda två... Som oftast med syskon... litet riv och kiv på hemmaplan, men utåt håller de ihop. Det viktigaste är att vi "föräldrar släpper på kontrollen successivt. De måste lära sig och varandra var "personlig integritet" och gränserna går.

Så tänker vi. Undrar hur tänker mina läsare?
__________

Så nu har Eva-Katrine och jag börjat på hennes gula klänning. Den är tillklippt och hon har tråcklat och provat den, ser bra ut.


Full koncentration på vår lilla sömmerska... vad månde bli av detta barn...
Hoppla upptäckte att jag har glömt skifta gardin får bli endera dagen.




_________

Nu kom visst Mats redan hem (!) klockan är ju bara halv tre... har nog aldrig hänt förr under tiden i Finja. Hade visst varit och skrivit kontrakt i Osby och inte tyckt det blev lönt att återvända till F. Nu ska jag vila en stund och titta på HOUSE.
__________

... därefter en tur ner till havet och stranden... Charlie har hållit sig till oss hela rundan vid havet och förbi "tallskogen" tillbaka till bilen... UTAN KOPPEL!
__________

Fläskspjut som legat i hemmakomponerad marinad hela em. bestående av olja, vatten några droppar soja, salt, svartpeppar och rosépeppar, serverat med hasselbackspotatis, grönsallad och bearnaisesås. URGOTT!

Anns kommentar: "Fläskspjut som legat i hemmakomponerad marinad skrev du, vad är nu fläskspjut? :-)) ovetAnn :-)"

... ytterfilén... egentligen mer som kotlett fast med filéform...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Berätta hur lilla Olivia har det.

Ann :-)

Anonym sa...

Fläskspjut som legat i hemmakomponerad marinad skrev du, vad är nu fläskspjut? :-))

ovetAnn :-)