Bloggintresserade

tisdag 23 mars 2010

Kärt möte




... så blev det tisdag... skulle tro att vi är rätt många som drabbas av vårtrötthet. Det är så mycket man vill nu då ljus och annat kommer tillbaka, men det är tufft och ställa sig i givakt sådär på en gång... ungefär som att resa sig för snabbt från badet ;-)



**********

Det här kortet sitter också uppfäst på anslagstavlan framför mig så färgrika anemoner. Glad att jag med det kortet kan påminna dig om att få fröer i jorden Lena! Det är mycket man ska...









**********

Klockan har rusat iväg snart blivit halv 8 och nu sitter jag på andra våningen med näsan vänd utåt anrika kaserngården numera Röda korsets lokaler, länsstyrelsen någon restaurang och lite annat smått och gott. Det är ljust ute men vädret är idag rätt grått, men marken bar. Kan ni tänka er någon vitsig elev har skiftat m och n tangenterna på bordet och vad det kan ställa till ;-)


**********

Ha så kul nu på Ullared Ann. Längesedan vi var där Det känns inte så angeläget nu då barnen har blivit stora... dessutom en utav oss (gissa vem tycker det är jättekul med shopping den andra går in i EN butik ber expediten plocka fram lämplig dress ;-)


Hoppas på att få höra något om din resa och dina fynd.


**********

Fläsk och löksås nejmen så smarrigt! Då Mats och jag dejtade för några månader sedan landade vi på restaurang Kvarnen... vi blev då serverade denna goda maträtt som tyvärr man äter alltför sällan.

Det påminner mig om att det också var ett tag sedan vi hade kokt potatis, rårivna morötter, stekt falukorv med vit sås och riven färsk pepparot i :-))
... och så pratar du om sill Elisabeth. Snacka om matnoja...

Det var en intensiv förmiddag på jobb...




... så på hemvägen landade jag till på Domus inköpte dill och sillfilé som vi ska ha tillsammans med päremos ikväll samt falu från Näsby chark samt en pepparot morgondagens meny, fläsk och lök till löksås på torsdag... soppan har vi ju redan tullat på ;-)


*********

Inom Hemtex där fick jag syn på textilläraren från tiden på Kultorpsskolan. Det var där det hände... och där jag därför aldrig kunde sätta min fot sedan. Hennes ansikte sprack upp i ett brett leende och det var så jag också kände det. Plötsligt bubblade det i mig, vi pratade... och pratade... ja säkert i tre kvart pratade vi.

Vi ventilerade allt som vi hade haft... den där glädjen... hur roligt arbetssätt detta hade varit för oss alla. Att det säkert var ett minne för livet för såväl barn som personal.

Men, det hade aldrig blivit som förut efter att jag så abrupt och tragiskt ryckts bort från gemenskapen. Förutsättningarna blev annorlunda, även om de andra fortsatte till en del så försvann en hel del av det där som jag nu ska försöka mig på att beskriva:

Det fanns liksom inga gränser för vart kreativiteten förde oss, vi nådde utan att riktigt vara medvetna om det oanade höjder. Vi var ett mindre arbetslag från grundskolan ett från grundsärskolan som tillsammans med textil och träläraren samarbetade. Det fanns massor av samlad kompetens praktiskt och teoretiskt. Det fanns alltid någon som kunde instruera oss andra. Ja ni hör jag blir helt lyrisk bara jag pratar om det så mycket var rätt och så blev det så fel. Man skulle kunna säga att det sen fattades något för att hjulet skulle fortsätta gå runt...

Är det inte märkligt att ämnet (delvis) precis har varit på tapeten här på min blogg. Bara för ett par dagar sedan var det. Så skildes vi men båda på det klara med att vi bara måste försöka återförenas tillsammans med övriga från den tiden. En hel lördag vår och värme spånade vi... kanske ute på Svens fält med får? För att kolla om lägret som vi byggde finns kvar... praktiskt jobb med ull i det fria... precis som då, där var vi i lägret samlade växter och färgade garn... Det finns ju ingen ände på vårt resonemang, plötsligt var vi där nästan ute i det blå.

Som Birgitta sa jag tror inte riktigt ledning och andra förstod vilken nyckel vi hade hittat... det som så ofta saknas i skolan av idag. Det fanns något för alla där man kunde hämta kraft till övrigt kunskapsarbete.

Ännu då jag satt på bussen var jag alldeles uppfylld av det här som jag har svårt att sätt fingret på eller för den delen ord på... och för den delen har jag haft svårt att lägga undan tankarna.

En god Charliepromenad blev det i riktigt vårväder. Solen sken och fåglarna kvittrade. Min första tvätt utomhus har torkat och nu hänger där ännu ett par maskiner på snurran. Det är väl en vårtecken så bra som något. Sen har jag lurat en timme och känner mig vid det här laget rätt utvilad.

Patti Smith är en av våra favoriter och just den här låten tycker vi är en höjdare :-)





Ja du där ser man härlig musik!!!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Ljus morgonhälsning, idag bär det av med mamma en tur till Ullared, brukar ni där nere åka dit tro.

Tut, tut,
Ann

Fånga dagen sa...

Godmorgon min kära vän!
Tack för din bild med vallmo på, den påminde mig om att jag har frön som jag tänkte så, härlig blomma men tyvärr så snabbt övergående.
Ja för övrigt så har det kommit mer snö här, riktigt kul för en gångs skull.:)
Du jag tänkte på vad ska vi ta till middag idag? Kan det vara okay med stekt fläsk och löksås måntro.
Nu ska jag sätta in bilder på mina senaste tavlor som är på gång.
Ha en fin dag kära vän.
KRam Lena

Gunilla sa...

Det smakar nog förträffligt, det blir ju allt mera sällan som man äter riktig husmanskost.
Jag måste förståss ha riktig hemlagt till lunch. Jag har ju dagbarn som skall äta och då får jag välja noga vad de äter.
Ullared besökte jag för jättemånga år sedan ochså som du skriver när barnen var små nu är jag både farmor och mormor så tiden rinner iväg.

ha en fin dag
Kramen/Gunilla

Gudrun sa...

Hej vännen!
Här öser regnet ner idag men jag är glad att det inte är snö.
Har precis fixat mig i håret, slängt i lite färg.
När jag köpte en frökatalog så fick jag med en påse med vita vallmo, de skall jag så senare direkt på plats.
Anemoner har jag sått någon gång men lyckades inte speciellt bra, men vackra är de.
Önskar dig en bra dag.

Petit Eyekiss sa...

God morgon.Jag är lite trött idag, var på en fantastisk middag hos några bekanta i går.Det blev inte så sent, men så MYCKET god mat, och man bara stoppar in!
Toot´s kan spela han och Pierina är så fin. Jag växte upp (i 50 ÅR)Bodde jag granne med Sjösala.
Jag var så kär i Sven-Bertil att tånaglarna krullade sig, bara han åkte förbi....
Du salt sill med löksås längtar jag efter!
Ha det bra, i kväll ska vi på allsång i hembygdsgården. Skönt att få sjunga så mycket man orkar.
Elisabeth

Gudrun sa...

Halloj!
Vad konstigt att det nu två gånger har blivit så att ditt meddelande inte kommit fram, jag har ju faktiskt längtat.
Det är i varjefall inget som jag gör.
Så kul att träffa en gammal vän och känna sådär.
Idag har jag en sådan hemsk halsbränna. Hur gör du när du laddar ner musik? jag var så sugen på Patty Smyth och Don Henleys sometimes love ain´t enuough, men jag kan inte, tyvärr.
Ha en mysig kväll.

Ingela sa...

Hej Gudrun menar du hur du lägger dem på bloggen?

1. För hitta den på Youtube.com det gör du nog.

2.Där väljer du en version till vänster.

3a. Vid kugghjulet till höger anpassar du och gör dina val
Bildstorlek, ram, ramfärg etc.

3b. Vid bädda in kopierardu länken.

På bloggen trycker du på html istället för Skriv och klistrar in koden tillbaka till skriv då blir där en ruta med kryssruta i övre vänsta hörnet. KLART! Så gör jag...

Gudrun sa...

Tänk att två artister kan heta nästan samma sak. Har du hört Patty Smyth with Don Henley - sometimes love just anin´t enough. Nu har jag nog spelat den 10 ggr. i dag.
Ha det gott.

Ingela sa...

Häftigt att ha bott granne med Taube riktigt känner på beskrivning vilket intryck Sven-Bertil gjorde på dig Elisabeth ;-!

Gudrun sa...

Jaha!!!!!
nu ger jag upp, det finns andra som kan och DÄR kan man lägga in beställningar. Gud så BRA.
Kram på dig.

Bestemor Drillo sa...

Så fint at du har sol og vårvær!!
Alt blir så mye lettere da!
Og hvilken god mat du beretter om jeg ble alldeles sulten Jeg!!!

Ha en vakker og fin solskinnsdag i morgen;)) God natt til deg og klem fra meg;))

Ingela sa...

Gudrun: slopa 3a. Vi tar om det
1 www.youtube.com
2. klicka på skärmen på det alternativ du väljer till vänster
3a Ej nödvändigt
3b till höger ser du två alternativ välj bädda in (den undre) vänsterklicka på länken högerklicka sedan direkt så kan du kopiera.

Gå tillbaka till bloggen gå sen in i inlägget.

klicka på html fliken uppe till höger skrolla sedan ner till slutet av ditt inlägg. klistra in det kopierade.

Gå tillbaka till skrivfliken

KLART! Prova imorgon vet jag!

Nu är det tid att lägga sig
God Natt

Ja du bestemor vilken meny!!!