Bloggintresserade

torsdag 11 mars 2010

Kommunikation med instrument ;-)

Olika former av samspel

Man kan välja att spela själv uttrycka och förmedla sin känsla:




Ett annat alternativ är att kommunicera på alla instrumenten (vad heter cello i pluralis ;-) alldeles själv:

Ett alternativ är att vara många spelare på samma instrument :

Samspel där var och en bidrar med sin del för en harmonisk helhet:


Vart vill jag komma?

Det finns så många sätt att kommunicera på; man skulle kunna säga lika många som individer. Det är upp till var och en VEM? VAD? HUR? Och det bästa av allt det finns inget rätt eller fel... möjligen mer eller mindre svårt och omständigt ... men tydligen inte för alla ;-)

Och så till sist ett önskemusikstycke från min Mats:



Här på denna sidan skriver jag lite om filmens karaktärer

http://hem-tradgard-design.blogspot.com/search/label/Film

14 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, känns ovant med dimma, kanske förebud om ev snöfall imorgon. Ha en bra ledig dag!

Ann

Ingela sa...

Hallå där... ingen dimma här men kallt. Igår föll dett iskall finkorning snö både här i Åhus och i Kristianstad.

Kram till dig

Ingmarie sa...

Hallå där!
Ska snart börja kommunicera lite ska du se,men har lite annat att pyssla med först.......Kanske jag skulle ta o börja med lite musik,undrar hur det kommer att låta eftersom jag är fullkomligt tondöd?????

På återhörande min vän!

Gudrun sa...

Hej vännen!
1245 grader är det nu i min ugn.
I morgon blir det julafton.
Hoppas det är bra med dig. Igår gick jag och sjöng på Ingemar Johanssons låt, det var lääääänge sedan jag hörde den.
Kram

Ingela sa...

Oh, herre gud en sån hetta! Du skulle vilja beställa sådana där du vet som vi talade om till armeringsjärnet vid entrén. Men det kan vi ta sen...

Ingmar Johannsons låtar fantastiskt bra... tyvärr svårt att hitta mycket på You tube...

Hoppas julafton sprider sig så vi med får kolla ;-)

Ingela sa...

Ser förövrigt fram emot att garva hos dig Ingmarie... kan undras vad som komma skall

Anonym sa...

Gud va vackert, översta stycket, helt otroligt. Blev lugn i kroppen.

Hur har du det? Jag sitter och tittar ut på solen, helt trött idag. konstant trött, undra varför. Behöver väl helg =)och massa vår sol. Längtar efetr att få äta första middagen på soldäcket...

Puss och kram eva

Gudrun sa...

Hej Pinglan!
Det går inte att vara i verkstaden i dag. För varmt, idag är jag temperatur vakt, d.v.s. jag får öppna dörren lagom mycket så temperaturen håller sig under 30 grader i rummet.
Det kommer nog bilder på något sedan.

Lotta-livets väv sa...

Att kommunicera...spännande inlägg. Ja, hur kommunicerar man bäst, helst.....? Jag tycker nog allra bäst om samtalet...gärna det djupa och kloka samtalet där man kan bolla sina idéer. Glad blir jag om den jag pratar med kan hjälpa mig att tänka på ett annat, nytt sätt...eller att vända tanken. Min allra bästa samtalspartner är min man. I över 35 år har vi pratat och pratat....
Musik är också ett sätt att kommunicera...eftersom jag är gift med en musiker så kan musiken förmedla starka känslor. På min blogg fnns en länk till youtube. Min man skrev en låt till vårt barnbarn. Låten sjöngs av vår dotter, barnets mamma på dopet....den sången och den kommunikationen ger mig gåshud än idag!
Kram till dig!
Kul att du vill vara med i utlottningen hos mig!
/Lotta

Fånga dagen sa...

Hej Ingela!
Tack för dina alltid gulliga kommentarer hos mig.
Du har rätt det finns verkligen inga rätt eller fel i kommunikationen. Bara olika variationer, vilket är tur.
Jag är fascinerad av kommunikationen mellan blinda och döva människor. Tänk vad fantastiskt att ha förmågan att känna med sina händer, ja att se med dem kan man ju säga. Spännande och intressant ämne.
Ha en fin kväll nu
Kraaaaam Lena

Ingela sa...

Verkligen så sent som igår var det en gymnasieelev som satt och jobbade med en recension. Hon hade läst en bok av Saramago som heter Blindheten ... en bok som jag blev väldigt sugen att sätta tänderna i efter att hon hade berättat om den

http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=23

Ett verkligen intressant ämne som du säger. Känseln är ett sinne som vi borde stimulera mera oavsett om vi är blinda eller döva. Har du funnit någon litteratur i ämnet?

Petit Eyekiss sa...

Det här inlägget spar jag till i morgon och visar sambon( violinisten). Du kommer att få +poäng för det!
PS Inge större utsvävningar med nya spisen , men i helgen blir det "Bettans bullar"

Ingela sa...

Ja, stråkar och gärna då cello som jag, liksom Eva-Katrine, upplever går rakt in i hjärtat är så vackert och får mig att beröras så att känslor väller fram... förmedlas.

Finns ju konstnärssjälar i denna lilla skara och en del musiker också visar det sig. Nu har jag besökt och lyssnat på då din dotter sjunger din mans tonsättning på barndopet. Så stämningsfullt och vackert.
Ska bli kul att höra om maken har några kommentarer på "dagens" musik. Alldeles säker på att han får tankar ... roligt att höra vad :-) Säkert något som jag inte har reflekterat över.

Jag uppskattar också det djupa samtalet Lotta, framförallt det som kan växa fram när fyra ögon samspelar med varandra... där man ger och tar...

Eller varför inte genom andra sinnen mellan ex. en blind och en döv... Låt mig se visst fanns det en väldigt bra film på temat Lena?
hmm...

Petit Eyekiss sa...

Fint inlägg Ingela!sambon har varit med och lyssnat, och han ångrar så att han inte gick och lärde sig spela när han var ung.Bra musik för mig som idag är deppig. ( Dottern med fästman flög iväg till Aruba i morse, jag ville ju följa med!!
Elisabeth