Bloggintresserade

lördag 20 mars 2010

Vårdagjämning

Roligt att se att gårdagens inlägg på temat musik berörde så många. Många intressanta tankar lyftes fram, och vi kan vara överens om att musik verkligen har förmåga att lugna såväl som att få oss till andra känslor.




... urladdad mobil så bilder får vänta,men vi är nyss hemkomna ifrån en välgörande tur till stranden. Ett MMS från dig Ann... den gulliga bilden kommer på plats så fort mobilen är redo.







Idag är det dansdags, har en besvärande huvudvärk redan innan festligheter så det måste jag råda bot på nu. Har nog slarvat med min blodtrycksmedicin denna veckan och det är ju inte så bra. Har oxå svalt en huvudvärkspilla och nu tänker jag mig in och päsa en stund framför tvn. Somnade ju och missade halva Let´s dance igår...




Hur har ni det mina vänner?


Nu tänker jag ta med er om ni vill en runda till Åhus strand;


Hoppla det här verkar inte vara en så kul väg... tur att bilen inte är nytvättad. Men vi längtar ner till stora fält så vi fortsätter;

Ojoj oj vad har vi gett oss in i, men var vänder man?


Vi får helt enkelt åka ner till något mindre fält, så välkommen till Ålakusten :-)


Efter vi har parkerat bilen så får Charlie springa fritt. Här närmar vi oss havet med Charlie i spetsen. Först tittar vi åt vänster:




Sedan åt höger ;-)











Så här ser det ut vid havet idag:


Är det bara jag som ser hur älvorna dansar i vattnet?



Knappt man kan skönja det men en fiskare är ute och hämtar sin fångst... sitt i båten hade jag velat hojta men han är alltför långt bort:











Isen har smält "vad jag har längtat efter att bada" :




Upp en vända... Här går det minsann undan matte hinner inte med:












Men jag har fått "blodad tand":







Dags att gå upp och torka sig och åka hem:





Tror att envis pannavärk börjar ge med sig... puh!









Så nu är jag klar för kvällens bravader. Huvudvärken botad, badat så klart och tvättat mitt långa. Dagen till ära plockade jag fram gamle trotjänaren tänk i tonåren var jag då jag började nyttja den 74-75 någongång... och kan ni tänka den håller än. Ja den har ju inte kapacitet och finesser som dagens maskiner. Men den är bra och har 3 stycken tillsatser och 2 blåslägen.

Jag beslöt mig för min lila Odd Molly (lite fint ska det vara men ändå med lite trashankstuk som ni hör). Detta utan att fråga någon höll jag på att säga men det är ju inte riktigt sant för jag hörde ju med dotra häromdagen. Med hennes hjälp föll det på svarta tunnstrumpor (de döljer ju skavanker bra). Skorna? ett par svarta med hög, bred klack säkert moderna igen ;-) så pass... Luktegott och rött på läpparna och det är inte vanligt att jag sminkar mig. Allt som anstår en Pingla ;-) och nu kände jag mig fin!

Det var här vi var: http://espet.se/ahusstrand/


Vill du läsa mer om Sven Hahne den rockande prästen (?) isåfall kan du gå in på länken och läsa om hur denne varma människa funderar om livet:

http://www.kristianstadsbladet.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080424/FAMILJ/265472444/1032/FAMILJEINDEX

Vi hade en kul kväll, god mat (ja ni hör ju vad man börjar med, har man blivit äldre då?), underhållningen var häftig, sällskapet trevligt, lite svårt att konversera i den sorliga miljön. Men det är sånt man får ta, vi var ju två vana hörselskadade kring bordet. Om man nu kan bli det :-) Men dansa gjorde vi en del och då kände vi oss unga för om inte annat så var musiken nog 10 år äldre än oss :-)

9 kommentarer:

Randiga Tråden sa...

Denna underbara strand, jag tillbringade varje sommar i Åhus när jag var barn. Nu förtiden blir det bara ett besök per sommar hos min bror i Vitemölla. Det är rena paradiset där.

Randiga Tråden sa...

Glömde att säga att jag hoppas att huvudvärken har försvunnit.

Ingela sa...

Visst är stranden underbar. Tror inte riktigt man fattar hur priviligerad man är då man har strande bak knuten. Endast 800 meter ner till vattnet och det är fantastiskt! Tänk att bara på hojen en sommardag cykla ner en tur och slippa asa sand in i bilen då man ska hem :-).

En period jobbade jag på flyktingskola i Simrishamn och färdades då sträckan varje dag. Vilken väg att se solen gå upp över havet vid Magelhems backar. Det går inte i ord att beskriva! Det lever man sedan på hela dagen!
Vitemölla känner jag väl till där är så pittoreskt!

Gudrun sa...

Hej Pinglan!
Hoppas huvudvärken har släppt och att ni får det PRECIS så kul som du önskade.

Fint vid havet, vatten är så rogivande.
När vi åker till Örebro åker vi utefter Hjälmaren och det är så vackert, fast isen låg på den. Men det blir ändå de där gråblå tonerna som jag älskar.
Det var väl gulligt med fågelbad och dikten, förstod nästan att du blev förtjust i det.
Kram från mig

Petit Eyekiss sa...

både hundar och människor blir som tokiga när det finns en strand i närheten.
Jag skulle inte kunna tänka mig att bo där det inte finns nära till havet.
Här har vi ju Mysingen 10 min gångväg bort.
Ha så roligt i kväll, och skaka loss ordentligt, så kanske huvudvärken försvinner.
Elisabeth

Fånga dagen sa...

Hej Pinglan!

Vad härligt att bo så nära havet du. Men de vattenpölarna var inget man leker med.
Vem var det egentligen som ville bada du också kanske, inte bara charlie brrr.
Jag såg också älvorna där ute, de som inte ser dem måste nog byta linser eller glasögon tror jag.

Vad härligt att gå ut och dansa men var rädd om huvudet kära du.
Vad gullig du är när du säger att du vill länka till mina tavlor. Jag blir alldeles till mig vet du. Det får du jättegärna göra. Jag la in de två nyaste jag målat den ena gul och den andra svart på sidan med oljemålningar då. Vore väl kul om du tar den gula i så fall, borde kanske ta bort en del för de är ju sålda flera av dem.
Ja du finner väl sidan med oljemålningar väl, det
är ju en av mina kategorier.

Ha nu en skön lördagskväll, jag gör ett nytt inlägg i morgon jag tror jag det blev visst inget idag för mig.

Kram goa tjejen
Lena

Ingmarie sa...

Hundar,badstrand o din ord...Då känns det gött!
Värk i skallen är inte det bästa men det finns ju det som är värre...???Kanske???

Kramen till dig min vän!

Anonym sa...

SUNday! Visst var den söt lilla snödroppebuketten min äkta hälft kom in med igår när han passerat rabatten, vårtecken på vårdagjämningen!

Hoppas du shakade loss rejält igår och vaknar stärkt idag!

Ann

Ingela sa...

Resposen hamnade denna gång på dagens inlägg...