Bloggintresserade

söndag 28 mars 2010

Palmsöndag i syremättad skog :-)

Jomenvisst här är jag ;-) Idag har det mest blivit en del bry med dator-tv connection. Nu kan vi se datorn på stora tvskärmen och ljudet från ex. Youtube strömmar ut ur våra Bosehögtalare en gång inköpta på en Tysklandsresa... Åh vilken glädje vi har och har haft av dem!!!



Sedan har stången vi införskaffade på Claes Olsson igår kommit på plats ovanför dörren i finhallen. Där ska det hemvävda draperiet i naturlinfärger hänga (istället för att byta till en bättre isolerad dörr). Aningen kort men det ska jag råda bot på... på något vis. Dessutom passar det till den där telefonbänken i teak med kobratelefon och den där bordslampan som jag fyndade för 15 kronor på loppis för rätt något år sedan.





Angåen de träskor och fotvrickningar Maria kan jag ju avslöja att jag i stort är uppväxt med något som kallades elastisk Åtta. Någon som känner igen vad jag syftar på? Visst det var för att ge stadga åt foten och mna köpte dem på Apoteket. Så fort jag tog av dem då var det dags igen... ny vrickning :-(
Tänk att du kände igen bild och konstnär Gudrun 70-tal Tror att jag en gång inhandlade vykortet kanske i Pingstkyrkan. Bilden och blicken är mellankolisk och jag tyckte att det passade för att illustrera ensam... Vet inget precis om konstnären mer än att jag tror hon illustrerade några av Ylava Eggenhorns dikter men det är mera osäkert???

Känner mig glad om mina inlägg uppskattas. Idag har jag läst era inlägg men kom själv igång sent. Då tar jag till mig awarden med gott samvete Lena.


Det kommer mera men nu tänker vi bege oss en runda till Äspetskogen och sedan "våldgästa" några vänner som vi inte har sett på ett tag ;-)


Först en runda för att ta ut pengar vid minuten. Då kunde jag inte motstå att plåta den här vackra smidesgrinden













I Åhus har vi i Äspet en kronoskog ett naturreservat. En skog där det finns det mesta av barrträd, lövträd, blandat




Krokiga tallar

Mängder av vitmossa



Ljus bokskog och vad mycket syre i luften. Ja, det noterade vi båda!!! Säkert en mängd lavar bland mossan (indikator på syremättad luft).



Fåglarna kvittrade och det prasslade härligt bland vissna löv... Sulitelma högsta toppen i Åhus :-)



En sten för att markera det höga berget ;-)


I Kronoskogen måste allt få bli liggande av naturmaterial. Inget får man inget förstöra eller ta med sig... dett gäller även ikullfallna eller fällda träd.


En långbänk för trötta:


Här en rejäl rotvälta:


Kaffe Hos Dan och Ann sedan hem för att värma färdig köttfärslimpa.

Innan jag tar tag i det här med Awarden tänker vi kolla på en DVD som heter "Into the wild". Filmen som är inspirerad av en sann historia har jag lånat av en arbetskamrat.

5 kommentarer:

Petit Eyekiss sa...

Godmorgon. Vi hade bry med datorn i går. Hela Nynäshamn var strömlöst i flera timmar.
Bredbandet kom tillbaka först sent i går kväll. Som tur är har vi ju mobilt också, om man bara hittar USB-modemet;-) så småningom gjorde vi det!
Elisabeth

Fånga dagen sa...

Se där ja, där var du.
Det låter allt mysigt att våldgästa någon vän så där. Jag tycker faktiskt att det är roligare när någon kommer så där spontant för då får de ta det som man har det.
Ja du skitväder här också som sagt.
Förresten, klart du ska anamma Awarden det var ju meningen så vet ja.
Jaså du, en liten råtta mumsade på din vetekudde. Ja här är jag så in i bomben trött på småmöss för i år har de varit ute i vårt förråd hur många gånger som helst.
Efter julen när jag skulle lägga ner mina julsaker i kartongerna igen så hade de hunnit mumsa i sig en kvarvarande halmprydnad.
Och idag när jag skulle ta fram mina påsksaker så banne mig hade de varit där också, fick kasta en del småpynt som de ätit på. Ja men det tar ju tid också att göra rent allt och få ordning i kartongen igen.
För övrigt har jag gjort 4 nya vetekuddar, enkla raka visserligen men det är det vi använder mest här.
Du får väl dra igång och göra en ny du då.
Ha det nu så gott och hoppas du haft en trevlig söndag.

Kram Lena

Maya sa...

Hej hallå denna söndag eftermiddag :) Jag måste bara meddela att jag flyttar bloggen, gå in på min sida och klicka på brevet och skicka över adressen så jag kan adda dig :)
Kram kram

Bestemor Drillo sa...

Så vakre bilder!! Spesielt den grinden og benken!! God fortsettelse på påsken! Klem!

Petit Eyekiss sa...

Ska hälsa från sambon, han gillade grinden i konstsmide. (Någon gång ska jag visa den grind han har gjort till sin smedja)
Underbara naturbilder. Det finns inget skönare än att ta en promenad i sån miljö. Här har vi två ställen vi brukar gå till. Lövhagen alldeles vid havet, och Kärrinboda med alla sina små vikar och sund. Så fort snön försvinner packar vi matsäck för hela dagen och ger oss iväg!
Fortsatt trevlig helg.
Elisabeth