Bloggintresserade

söndag 14 mars 2010

Sol och Fields of gold

... Steg upp,fullt solsken det började med SUNday
Men hur gick det sen?


Vadnudå, här repar man minsann upp sig... Mycket kan hända i syriket och här gäller det gårkvällens sena musik. Eva Cassidy denna unga sångerska med guld i rösten och som fick lämna den här jorden alltför tidigt. Men vissa människor lämnar tydliga spår efter sig (som jag har för mig att du Gudrun sa) Här understryks hennes sång av orden och bilderna som får mig att förundras av naturens skönhet. Tillsammans slår det an den Gyllene tonen :











































You'll remember me when the west wind moves
Upon the fields of barley
You'll forget the sun in his jealous sky
As we walk in fields of gold
So she took her love
For to gaze awhile
Upon the fields of barley
In his arms she fell as her hair came down
Among the fields of gold
Will you stay with me, will you be my love
Among the fields of barley
We'll forget the sun in his jealous sky
As we lie in fields of gold
See the west wind move like a lover so
Upon the fields of barley
Feel her body rise when you kiss her mouth
Among the fields of goldI never made promises lightly
And there have been some that I've broken
But I swear in the days still left
We'll walk in fields of gold
We'll walk in fields of gold
Many years have passed since those summer days
Among the fields of barley
See the children run as the sun goes down
Among the fields of gold
You'll remember me when the west wind moves
Upon the fields of barley
You can tell the sun in his jealous sky
When we walked in fields of gold
When we walked in fields of gold
When we walked in fields of gold

**********



forts. från toppen... klädde på mig, laddade kaffebryggaren och slog mig ner vid datorn. Hamnade hos "Randiga tråden" som stod för den sista kommentaren igår, och verkade som om jag befann mig ett stenkast hemifrån ;-)... och 10 minuter senare... vadnudå??? Hur ser det ut ute... hagel med diameter större än 5 mm... men vilken lycka det blev inget långvarigt skyfall ... dagen räddad nu kan man kanske våga sig ut utan en bumling i skallen. En timme senare snöar det för fullt "obehagligt stora flingor" sa Mats och vi är överens ;-)







Svårt att inte deppa ihop men vi får ändå göra ett tappert försök!



"Inte en dag utan ett leende" läser jag på vykortet på tavlan mitt framför näsan hmm...




På baksidan av kortet ser jag att det är ditt Anna-Karin från farmor Laila datumen är den 23 juli 1991. Kanske känner du igen det?

En stund på Youtube... lyssnar på Eva Cassidy när hon sjunger Time after time på Jazzklubb en finstämd men som hon själv säger en något sömning version, via Ronan Keating (med ett ljud som egentligen tilltalar mig mest) men med stillbild... hamnar jag så på Cyndi Laupers version med tilltalande bilder från Michael Jacksons liv. Den fick det bli!































Jackson denna supertalang och som till synes har fullständig kontroll över sin kropp.

Det leder tycker jag till viktiga reflektioner hur kunde det gå så snett och hur saker och ting kan gå överstyr. Ibland kanske om bitar i grundtryggheten saknas och man alltför starkt går in i just det perfekta och aldrig tillåta sig själv att göra något sämre än bäst.

**********

Och så hamnade jag då tack vare bestemor på den här sidan och det verkar ju ju vara bland de mest vilda och spännande platser en natur till synes så otyglad att det blir något av ett minne för livet att ta in.

http://www.visitnorway.com/se/Artiklar/Temaartiklar/Att-gora-i-Norge/Sevardheter/Naturattraktioner/Norges-mest-besokta-naturattraktioner/

På denna sida kan man även se en video naturen så vacker så jag tappar andan. ..men det räcker med äventyret att använda apostlahästarna. Den här videon visar en massa äventyr som inte direkt skulle passa mig, jag känner mig svag i knäna av blotta tanken. Förstår också att stegräknaren behöver fram och hårdträningen begynna ;-) Eva-Katrine missa inte späckhuggarna....

http://www.visitnorway.com/se/Filmer/En-film-med-norska-parlor/

**********
Så blev det en runda om Espet, ja den där turen som vi brukade gå Eva-Katrine med stavar.

Start i Täppet, via stubbagatan, stora hamnen förbi silon och vidare till småbåtshamnen Som såg tämligen folktomt ut sånär som på några änder som gotta sig i solskenet och så några ensamma flanörer som liksom vi vågat sig ut egentligen i det för tillfället sköna vädret.


Förbi gamla och nya spritkyrkan som tillhör Åhus Absolut


Just innan vi närmade oss gästis och gamla ålexporten så passerade vi ett sällskap som njöt förmiddagsfikat i lä på sin båt :-)


Utsikt från gamla bron förbi småbåts och ner till silon och stora hamnen
Solen håller på att gå i moln

Här mötte vi fler som var ute och tog söndagspromenad fortfarande njutbart väder
Vi passerade gamla tobaksladan...
Samt som ni ser...
Farfarsgården...
Vädret håller på att slå om, det mulnar på och hade man inte hållit sig i rörelse så hade det blivit kallt...


Innan vi kom hem hamnade vi dels i en ny hagelskur ... som sedan avlöstes av små fina flingor som tilltog och luften var fylld av detta småa. Borta bra men hemma bäst nu har vi klämt en kasslerlåda :-) så nu blev man både mätt och trätt...

11 kommentarer:

Anonym sa...

Solig söndagshälsning från oss som hade solig lördag och solig fredag för snöbyarna kom aldrig minsann!

Solbrillor på!
Ann

Ingela sa...

Njut för oss med här gick minsann solen i moln ... vi kan visserligen hoppas på att sen återkommer ;-)

Klem

Bestemor Drillo sa...

Tusen takk Ingela for din hyggelige kommentar til meg og min sambo!!
Du ønsker en tur til Norge!
Det er veldig vanskelig å rekomandere en plass, men for meg er turen Gubrandsdalen- Åndalsnes og opp Trollstigen noe av det mektigste jeg vet!! Vilt og vakkert;)) Ha en nydelig søndag med fuglesang og kanskje litt solskinn!!!!! Klem fra bestemor;))

Petit Eyekiss sa...

Så vackert hon sjunger och vilka vyer. Jag får gåshud!
"Guben" stack iväg med skridskorna tidigt i morse. Dagsmejan förstör isen. Jag har varit med mig själv (skönt)och bakat bullar och pysslat lite allmänt.Har faktiskt inte varit ute idag trots det vackra vädret. Det blåser som 17och plus 2,5 så jag fortsatte att ta hand om mig själv inne. Känner att jag mår bättre om jag inte har en massa måsten.
Ha det gott resten av dagen.
Elisabeth

Fånga dagen sa...

Hej min vän!
Vilken fin rundtur du tar med oss på, kul att se hur det sur ut hos dig också.
Men vilket väder, ja det är väl bara att gilla läget minsann. Efter snö kommer solsken.
Eva Cassidy, vilken stjärna va, synd att det tar slut så tidigt i livet bara.
De har rätt höga krav på sig artister och ofta använder de tyvärr droger för att klara all press, sen går det ju fort utför. Ja det är grymt.
Men jag har bara lite huvudvärk idag jag, självförvållat, yes yes. Men det var det värt för nu blir jag några år äldre av alla skratt.
Jag ser att du fått massor med mellanrum i inlägget idag. Om du lägger markören direkt efter texten och innan youtubebilden och sen trycker på delete några gånger tills du ser bilden så borde det fungera bättre va. Ja det är lite krångligt det där men man lär sig.
Kramar på dig
Lena

Ingela sa...

Javisst är det kul med en rundtur i omgivningen på så sätt kan ni om ni så önskar få en liten hum om var jag befinner mig. Visst är det häftiga avgrunder i inlägget men inga i det jag skriver på... märkligt, det har hänt förut. Det är när där är många bilder i inlägget, precis som om programmet inte klarar det. Det tar dessutom en hel evighet att lägga in för saker händer manövrar man inte gör... hela tiden. Tröttsamt!

Hoppas ni alla har haft en bra helg en del lite mer utsvävningar än andra. (Nästa helg är det vår tur ;-)

Hoppas ni andra bestemor med make och att du Elisabeth fått den där oasen när ni hämtat krafter och kommit i balans för att nu möta ny vecka.

Ja, Eva Cassidy hade verkligen något extra. Tänk att hon har blivit så känd efter sin död. Men visst, mångas storhet förstås inte riktigt förrän då. Till en del är det nog så även med Michael Jacson.

Droger är ett fruktansvärt gissel och om jag inte minns fel så ägnade du ett inlägg åt missbruk Lena!

Morgonhälsningar från Ingela

Anonym sa...

Fina bilder från er söndagspromenad! Vi har mer snö, gjorde ett nedslag i Helsingborg i helgen och de hade knappt ingen snö alls och mer vårupplevelse minsann. Måndag på dig,

Ann

Anonym sa...

Va duktiga ni är, då tog ni en riktigt lång promenad=) Igår köpte jag jogging skor så ikväll börjas det för min del =)

Kram eva

Maria sa...

Vilka härliga bilder! Fint ställe.
Gillar den där Gyllenmustaffischen!

Lotta-livets väv sa...

Hej vännen!
Å, vad gärna jag vill lyssna på dina barn...kan du inte ge mig en länk.....?eller två blir det väl!?!
Ny vecka fylld av arbete, solsken och takdropp! Känner våren i luften...fast vi har nog långt kvar....säkert doftar det vår hos dig i Skåne. Åhus är en ganska trevlig stad, eller hur?
Kram,kram
/Lotta

Seascape sa...

Å så mange fine bilder.

Kjempe hyggelig at du ville være med på min Give Away. Og at du har lagt deg til som følger, nå følger jeg deg også :-)

Da har jeg puttet dine 3 lodd opp i Norges glasset. Glasset skal ristes og røres godt rundt før vinneren blir trekt :-))
Lykke til.

Ha en strålende mandag.

Nå skal jeg ut og ta bilde av den første Julerosen som blomstrer i år her i hagen. Den står og titter opp igjen om snøen.

Klem