Bloggintresserade

torsdag 4 mars 2010

Självbild


Vem skulle du vilja vara frågade Ulrika i dagens inlägg http://ulrikagabriel.blogspot.com/2010/03/vem-skulle-du-vilja-vara.html


Vilket ju var lite märkligt eftersom det tangerade ämnet som jag gick och spånade på som dagens inlägg på min blogg.

Hos dig Ulrika så nappade jag på två andra kommentarer att det skulle vara nyttigt att prova på att vara någon i närmsta omgivningen, för även om man själv bäst vet vad man är så är det inte säkert andra uppfattar det så. Det enda redskap vi själva har är att visa oss själva och andra att fråga...

... ett barn på 5 år ställer i snitt 400 frågor om dagen och frågan är om inte detta är det som håller igång en relation. Därför är det viktigt att vara nyfiken, tänka efter utan att göra anspråk på att sitta inne med sanningen.
Jag liksom många andra dröjde med svaret, men det dröjde inte särskilt länge till att jag insåg att jag inte vill vara någon annan än mig själv. Samtidigt medveten om att det är komplext eftersom jag idag fortfarande sörjer mig själv... det vill sägas den jag var förut ... i vissa avseenden... men ska jag vara ärlig så vill jag inte heller vara utan andra bitar ;-) så "summan av kardemumman" är ändå att jag utan tvekan föredrar vara mig själv. Vilket ju faktiskt förenklar saken ;-) Det finns ändå så mycket att jobba med att lära sig, lägga till/förbättra och försöka skala bort. Så visst har man nog att göra ändå ;-)

Visst är vi den som känner oss själva bäst, den som vet erfarenheter och som har bakgrunden, men samtidigt bör vi fråga oss;


Vem är det vi ser då vi kollar på oss själva?
Genom att kolla i andras spegel kan vi bli ännu bättre... bli medvetna och ärligare om oss själva. Men då menar jag är det viktigt att ställa frågor som är öppna och att vara beredda på att ta emot svaren; anamma eller förkasta…

6 kommentarer:

Ingmarie sa...

Herregud människa nu ska jag in o trycka på en massa knappar som jag inte visste fanns en gång...Men vad gör man inte för dig!Måste be mina döttrar om hjälp...Jag skriver bara o ingenting annat!!!men det blir nog bra....Du är för go,blev helt till mig när jag såg min bloggadress.....
Det kan lätt bli så är man alltid anlitat postverket!!!

Tack o tack till dig!

Fånga dagen sa...

Jag har aldrig önskat vara någon annan än mig själv.
Det som man kanske inte är nöjd med hos sig själv har man väl önskat att det skulle sett ut på annat sätt. Men jag tror att de som önskar vara någon annan inte orkar ta itu med sig själva, för precis som du säger så har man alltid något att jobba på och lära sig, det är liksom livets gång att ta reda på vem man är.
Jag önskar dig en härlig kväll
Kram Lena

Bestemor Drillo sa...

Du er et unikt menneske som er bare du!!
Slik skal det være på godt og ondt!!
Stor kram !!

Anonym sa...

imorgon kommer jag hem och då ska jag äta upp alla bullar :)

Ölandsvindar sa...

Klokt att fundera över ibland. Jag vill inte vara någon annan än den jag är nu (fast ibland önskar jag att jag hade en jättefin sångröst så alla slipper lida när jag sjunger).Lyssna mer än prata,ha respekt för andras synpunkter och att ta vara på tiden som går jättesnabbt är några av mina ledstjärnor. Jag har cirka 100 till.
Kram
Kerstin

Ingela sa...

Tänkte skriva här sist men inte minst. Men då jag kom hem var här ännu en kommentar. Kul! Jag hör att du är bullsugen Eva-Katrine... och det är klart att det ska finnas något för alla sinnena när vi nu träffas! Mina komentarer på era inlägg väljer jag att lägga i dagens inlägg. Hoppas vi ses där
:-)