Bloggintresserade

fredag 19 mars 2010

VARMA ÖGONBLICK och musik som berör

Idag är det lilla loppan som har valt fredagsmusik ;-)














**********

Hittade en fil på min jobbdator. Jag vet att jag har publicerat detta tidigare. Men eftersom det har tillkommit läsare som inte har sett det förut så väljer jag att republicera materialet.

Jag har tagit del av en rad böcker som har det gemensamt att det löper en röd tråd genom dem och det känner jag starkt är kommunikation och främst LYSSNANDE…

"Varma ögonblick" skriven av Even Ruud. Boken behandlar musik, hälsa och livskvalitet och är klart läsvärd. Själv läste jag första halvan utan att kunna lägga den ifrån mig.


Författaren börjar med att definiera begreppet hälsa som en reservstyrka, ett motstånd mot sjukdom snarare än ett vakuum med frånvaro av sjukdom. Hon konstaterar att musik berör djupt och långvarigt.


Det här är vår damm
Hon talar om sinnestillstånd där en inre naturlig värme sätts i rörelse, en vibration ex. vid glädje, behag och vrede. Musiken förmår ge sammanhang och mening, upplevelser av glädje, gemenskapskänslor, hopp och mening. I musiken är man aktiv, vinner självkänsla, upplever grundstämning av glädje och

... framförallt framkallar och skapar minnen. Hon går så långt att hon menar att minnet av musik är det minne som varar längst att det därför är en ingång till en persons värdighet. Musik är en oerhört viktig medicin för att ge lugn och harmoni, väcka livskrafterna med andra ord. Hopp och livsmod är viktiga resurser för att föra oss genom kritiska livsfaser.

Varför har jag då läst just denna boken?

Dels för mitt eget intresse och dels är saken den att matteläraren och jag har planer på att föra in musiklyssning i matteundervisningen (gy)... Själv har jag positiva erfarenheter av det sedan arbetet i min förra klass (4-6) där vi började med musiklyssning under tystnad varje morgon, dels är vi nyfikna på den sk. Mozarteffekten. Det här är alltså ledes nästa bok jag ska sätta tänderna i. Ruud pekar på att musik påverkar social tolerans, samarbetsförmåga, konflikthantering, emotionell upplevelseförmåga men, är däremot mer tveksam till just Mozarteffekten och att den skulle innebära ökning av intelligens.

**********

"Mozart-effekten" är skriven av Don Campbell. Här får man info om seminarier, Workshops, kurser under ledning av Campbell, böcker, skivor och kassetter för barn och vuxna per postorder).


Musikterapeuter återfinns på sjukhus, kliniker, vårdhem fängelser, skolor, dagis, rehabiliteringshem samt i friskvård.

Intressant läsning om en inre ton som är unik för alla. Genom att hitta denna och att humma den kan man hjälpa hjärnan att exempelvis dämpa smärta. Även sådan smärta som har emotionella grunder kan försvinna, menar Campbell... och kroppen helas. Det går ut på att samtidigt fokusera på den ömma kroppsdelen. Men det gäller att vara medveten om att inget ljud ger samma resultat. Genom att humma ett m-ljud kan man återställa balansen och få röstproblem att försvinna.Han talar om Gregoriansk sång som vilsam och välkomnande, den utgörs av lätta moduler på ett enkelt tema. "Långa... entoniga fraser påminner om långa utandningar... när vokalerna dras ut ändrar de form, som en rökelse som sprider sig i luften." Att sjunga sin egen gregorianska sång är som att ge sig själv hjärnmassage. Det får huden och skelettet att vibrera och stimulera de främre pannloberna. Han talar om lyssnandets kraft att uppleva vibrationer tillsammans med någon annan.

Musik förmår att jämna ut och minska svängningar. Den påverkar kroppstemperaturen, kan frisätta endorfiner som är kroppens egen drog, kan reglera de stressrelaterade hormonerna, kan stärka kroppens immunförsvar, förändra rumsuppfattningen samt vår uppfattning om tiden. Den förbättrar minnet och inlärningsförmågan, ökar produktiviteten, förhöjer romantiska och sexuella känslor, stimulerar matsmältningen, skapar uthållighet och känsla av trygghet och välbefinnande.


TIPS:En enkel och nyttig övning är att peka på något som någon har på sig. Man hittar på ett nytt ord. Att sjunga till inspelning eller att göra en egen gregoriansk sång är att som har nämnts förut att ge sig själv hjärnmassage.

Nyttigt att fråga sig vad det är i livet som har hållit rösten tillbaka eller har gjort den starkare. Tanke om att kunna bota eller förebygga dövhet. Han talar om neurologisk plasticitet och nybildandet av nervceller. Gynnsamt med musik i operationssalen men då ska det vara musik som man vet patienten tycker om. Känna vibrationer i väggar och i golv, förstärka och transportera ljud. Väva samman.

Migrän och huvudvärk Mendelsson, Dvoraks
Sömnsvårigheter Debussy, Bach
Kombinera Rytm- Qi gong rörelser och lyrik. Trummor, uppvaknande till nuet. Koncentration kan tränas upp. Han talar om den alternativmedicinska metoden som innebär större medverkan i behandling i att hela sig själv. Det kan gälla stress, högt blodtryck, matsmältningsproblem och andra åkommor där det innebär mindre medicinering.

Rudolf Steiner myntade helande genom Eurythmin (Waldorfpedagogiken har Eurythmi på schemat). Intresserad? Läs mer på Rudolf Steiner Archive "Healing Art of Living" Eurythmy;
http://www.rsarchive.org/Links/out_frame.php?PHPSESSID=5mm9042p0r3a51s43vr339icp0&ID=560
Använder sig av bilder för att styra och koncentrera energi exempelvis i bön. Musik och bildskapande väcker inre världar att jämföra med en resa (vilket får mig att associera till ”Fjärilen i glaskupan” klart läsvärd även den. Boken finns att söka som min recension här på bloggen).

Musik kan hjälpa oss att lära oss älska det osedda, ge oss trygghet i att utforska det okända, väcka ytterlighetsupplevelser; insikt, hängivelse, vishet och känsla av att vara villkorslöst älskad. Musiken utvecklar kommunikativa färdigheter, god hälsa, stärker minnet, förbättrar inlärningen och höjer kreativiteten. Debussys musik sägs locka fram rymden inom jaget. Avslappningsmusik har sina fördelar men den kan också ha motsatt verkan. Ibland och ofta krävs aktiv, dynamisk musik där vi kan känna oss hemma i stunden. Jazz är dynamisk, kreativ. Den manar till att vara uppmärksam och att olikheter ska fungera tillsammans.Vårt inre måste vara i harmoni (Mozarttyp) medan jazzen är improvisation utåt. Tankens kraft… placeboeffekten fungerar för muskelavslappning och för att frigöra endorfiner.

Umm-ljudet förmår släppa muskelspänningar och röstläget sänks. Ahh-ljudet i sin tur kan släppa ut ilska, frustration och förändra kemin i hjärnan. Ljudet frigör även energi och tillsammans med Iii-ljudet är det mest energiframkallande och starkast. Hmm-ljudet (djupt) och med handen på bröstet känner man tydligt hur vibrationerna passerar handen.

Campbell rekommenderar att nynna och tona 20 min./2-3 ggr i veckan. Att klappa och slå rytmer framför sig utmed kroppens mittlinje för att öppna upp.

Korttidsminnet fungerar bäst på morgonen och långtidsminnet på eftermiddag och kväll. På 1980-talet revolutionerade Howard Gardner med sina multipla intelligenser. Från början sju till antalet, men som sedan har expanderat. Ju mer stimulans från rörelse, konst etc. desto intelligentare blir vi menar han. Bakgrundsljud kan vara störande, men också fungera som en maskering. Om den är rytmisk kan den med fördel nyttjas för den som har läs och skrivsvårigheter. Som ex. nämns Bach och Händel. Språk, musik och matematik förbinder hörselcenter i vänstra och högra hjärnhalvorna. Och när dessa förbindelser finns börjar de verkliga samtalen i medvetandet mellan symboler i den yttre världen och meningen i den inre. I 13-15 års åldern krävs mycket musik, skapande och fysisk utlevelse för att kunna integrera intellekt och kropp fullt ut. Musiken förmår nå ett fantastiskt djup och får därigenom det undermedvetna att reagera och att visa sig.

Campbell talar också om att musiken är del av en brygga mellan liv och död många har upplevt den tillsammans med ljus och tunnel… om den tystnaden som är helig och som fyller rummet tillsammans med den döde. Han talar om att sörja och hur det kan lindra att nynna och sjunga för att bli hörd av sig själv. Musikterapi och väglett bildskapande kan minska illamående och kräkningar som orsakas av cellgiftsbehandling. Musikterapeuten Deforia Lane forskar om effekten på Cancerpatienter. Toner och ljud skapar en harmonisk omgivning och ger stark effekt på celler och vävnader. De kan tom. påverka elakartade tumörer. Den franske musikern och pedagogen Fabian Maman har intressanta bevis för att ljud och musik kan eliminera cancerceller och lösa upp tumörer.



... Och det här är Manges Bok

(Läs mer om Fabian Maman och "Tama do"på sidan: http://tama-do.com/roothtmls/aboutfabien.html ).

Diabetes svarar på musik och ljudterapi.Det handlar om att genom att lyssna på ljud återupprätta den egna resonansen. Ouuu-ljudet bäst för det får hela huvudet att vibrera och bihålorna torkar ut. När tonen glider bakåt i munnen ger det upphov till övertoner. Har inte skrivit mer här men tänker att det är det som händer i Gregoriansk sång. Klimakteriet; toning dagligen motverkar försämrad hörsel. Vid klimakteriebesvär gör vokalljud i olika ställningar 10-15 min dagligen. Tänk; bäckenområdet. Inom loppet av några veckor kan vallningar försvinna. Stroke: rytm och ljudstimulans ½ timme om dagen. Musikbehandling även för alkoholister, narkomaner, rökare…


För den intresserade läs mer om Mozarteffekten på SR sida:http://www.sr.se/sida/arkiv.aspx?programid=1012&artikel=1514993&date=2007-08-01



I "RÖSTBOKEN" av Ninni Elliot utgiven på Studentlitteratur 2009 finner man tal-. röst och sångövningar. Det här är en helt klart användbar bok där författaren vänder sig till pedagoger, terapeuter, sångstuderande och körsångare. Till boken finns ett material med ljudfiler som stöd på Internet www.studentlitteratur.se/rostboken I boken finns en kod som är unik och endast kan användas av en användare. I boken finner jag övningar som jag fastnar för och som skulle kunna passa mig, bla. för att få bort spänningar i käke och läppövningar för att göra talet tydligare och avlasta halsen, tungövningar för att träna tungmotoriken. Sådant som jag känner passar mig efter min stroke och känselbortfallet på in- och utsidan av höger ansiktshalva och mun.

Bob Hansson på temat "... Visst gör det ont " och visst är han gó där han sitter uppe i trädet och gör erfarenheten av hur viktigt det är att kunna viska med pondus ;-)















Och uppsöker därför en röstcoach:














... och till sist mina vänner missa inte detta "levnadsöde" där Joyce Carol Oates talar om sitt viktiga och kopiösa skrivande:















På promenaden; antydan till sol, Charlie lunkar vid min sida, kolla vilket häftigt badkar (!) tycker nog att det anstår en badare...





Tänk att Rhododendron burit sina stora knoppar ända sedan fröställningarna trillat bort förra året.

TACK Ann vad kul med dessa webbkameror nu vet man ;-)

http://webbkameror.se/webbkameror/index.php

11 kommentarer:

Anonym sa...

Tänkte du följa våren, gå till http://webbkameror.se/webbkameror/index.php

Ann

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=t3bjMtqpGBw

Dagens musiktips....trevlig fredag =)

Kram dottra din

Fånga dagen sa...

Godmorgon min sköna!
Men herregud vad du skriver, rena rama romanerna ju.
Du har minsann inte några problem med språket.
Jag håller med dig till fullo och naturligtvis författarna till böckerna.
Jag tycker absolut att musik på lektionerna skulle vara bra.
Har under mina år som elevassistent försökt prata lite om en lugnare tillvaro för barnen.
Tex så har jag haft funderingar på hur man startar upp en dag.
Tänk dig att komma in i lektionssalen första lektionen på morgonen med nersläckta ljus, lite levande ljus istället och en lugnande cd-skiva på.
Jag tror det är viktigt att starta dagen så lugnt som möjligt.
Ja gud vilka idéer man haft men inte kunnat få fram pga bristande kunskap och förståelse från vissa andra i arbetslaget.
Ledningarna ska vi bara inte prata om.
Nej nu önskar jag dig en skön helg, ikväll är det Let´s dance igen och nu börjar det bli spännande minsann.
Kramar på dig
Lena

Gudrun sa...

Halloj!
Intressant det där med musik, här har det alltid funnits musik. Gick hos en logoped för ganska många år sedan efter en inflammation på stämbanden, mycket intressant, nu väckte du saker till minne och jag sitter här och oooooar. ;)
Svärsonen är musikproducent så ibland får jag höra en del alster med barnbarnen också, det är kul.
Idag lyssnade jag till Glenn Frey, himla härliga rytmer.
Kram på dig.

Ingela sa...

Webbkameran med väder på plats i inlägget. KUL! Supremes också på plats. Den blev man glad av!

Ja, det är som om proppen lossnar Lena. Kunde ju till en rätt stor del förstå vad Carol Oates talar om i sin kortfilm. Jag har lappar och dokument snart sagt i vareviga vrå. En del minns jag och annat har fallit i glömska tills jag så plötsligt sitter där med det i min hand.

Låter som om du och jag Lena har mycket samma tankar om detta hur vi ska få eleverna att må bra. Skillnaden är att jag har haft förmånen att praktisera det och se att det bär frukt!
Just det du skriver med tänt ljus så började vi dagen varje dag i min förra klass. Därefter fick eleverna turas om med att hålla i morgonstunden ställa frågor osv... därefter gav kamraterna respons och "läraren" respons på sina elever. Vi gick igenom dagen på morgonen och knöt ihop den på eftermiddagen. Jag skrev det eleverna sa i sin utvärdering av sig själva kamrater och undervisningen, och så fick föräldrarna hem detta vid veckans slut. Detta var bara en liten del av pedagogiken.

Det var en intensiv tid jag studerade samtidigt som min 100%, 75 % på högskola samt deltog i ITIS och skrev rapporten för arbetslaget. Nu är det inget jag är stolt över. Hur kan en människa vara så dum?

Ser också fraM EMOT lET´S DANCE MEN mATS VILL OCKSÅ HÖRA sÅ SKA DET LÅTA SÅ DET FÅR VÄL BLI SÅNT DÄR SAPPANDE.

Tänkte nog att där kunde vara lite korn för dig Gudrun. Jag ska säga dig att jag brukar hmma på bussen lågt. Tror nog inte att någon uppfattar det för motorljudet annars tror de väl jag är helt skrullig! Ha det mina vänner!

Unknown sa...

Hej!
Tack goa du för alla dina fina kommentarer du lämnar inne hos mig allt som oftast. Jag blir verkligen glad!!!Jag har varit så trött att det känns som att det var evigheter sedan jag själv skrev kommentarer...
Jotack, jag mår bättre idag.Förkylningen har lagt sig i natt.Svettasdes ut den tror jag för jag vaknade sjöblöt, men sedan kände jag mig också bättre.Ska vila mkt i helgen så jag orkar gå till arbetsträningen på måndag.
Vilket intressant inlägg du har här idag.Jag har nog missat det förra gången du hade det inlagt.Inte bara jag som skriver låångt, fniss.Jag tror verkligen på det där med helande effekt av musik.Musik når som inget annat in till vårt innersta, och kan lösa upp alla möjliga knutar och problem.Fantastiskt!
Kom att tänka på ett program jag såg i tv för ett tag sedan om naturljud, som skulle sänka ljudvolymen i klassrummet.Det gick till så att om man pratade så högt att man inte hörde fågelkvittret, så fick man sänka rösterna.Det blev en jättebra effekt i klassrummen, och mkt mer studiero, dessutom var den låga tonen av fågelkvitter avslappnande i sig.
Japp, det var en liten hälsning fr mig här.Hoppas du får en underbar helg!/STOR KRAM fr Karin

Petit Eyekiss sa...

Oj Ingela ,det här var mycket att läsa.
Visst har musiken inverkan på oss. Jag undrar om de prövat det inom demensvården?
Klassisk lugn musik hade min sambo på sina mattelektioner (Teknik o mattelärare).
Att det blev så, berodde på att han hade musikanläggning i klassrummet och han började dagen med att lyssna på klassisk musik innan eleverna stormade in. Då stängde han av, men eleverna ville att han skulle sätta på musiken igen. Och så blev det så!
Tack för dina fina kommentarer. dom är alltid likan positiva.
Jag har haft det lite stressigt sista dagarna, så jag hinner inte svara på alla inlägg. Nu har jag varit och sett ut en egen dator som jag ska köpa, så då kan jag surfa när jag vill.
Orden som jag skrivit av från min "må bra bok" är tagna från Wayne W. Dyers bok. "Tro på dina inre krafter, eller gör varje dag till ett mirakel" Det var min bibel i början på 90-talet, när det var lite trassligt i samband med min skilsmässa.
Jag tror att jag ska ta och plocka fram den igen.
Ha det så gott
Elisabeth

Fånga dagen sa...

Tjilevippen!

Jag var full av sprudlande energi igår det stämmer men jag tror att det betyder så mycket för mig att få god respons på mina målningar att jag blir alldeles hög av det.
Sen mer energi av goda vänner är ju som du vet aldrig fel.
Jag tror att det var enormt nyttigt för mig att jobba lite också även om det var stenhårt jobb.
Man behöver känna att man lever ordentligt.
Synd förresten att du inte bor närmre för då hade jag uppskattat ditt besök vet du.
Och bakelsen var god.
Kram på dig och ha en skön lördag nu.
Lena

Gudrun sa...

Morron morron!
Vill bara önska dig en bra dag, var det idag du skulle ut och dansa? hoppas det blir kul?
Nu skall vi åka på trädgårdsmässa i Örebro.
Kram

Ingela sa...

Jo då dansen är idag! YES!

Ha nu så kul på trädgårdsmässan!

Kram

Bestemor Drillo sa...

En snarvisitt til deg for å ønske en strålende og vårlig helg!!
Klem fra bestemor!!