Bloggintresserade

torsdag 25 mars 2010

Solig våffeldag




Hej på er hur har ni det? Här är det tveksam sol denna morgon, men det känns bara som en tvekan där det kommer att visa sig att solen vinner slaget. Ledig dag av vad det innebär av frihet att själv kunna lägga upp sin dag.

På programmet?

Lite ditten och datten... vad har inte riktigt klarnat stryka en stund till toner av transistorn, tvätta vidare, röjardag i Paradiset, det där utgör husets följetong, allting tar ju för mig dubbelt så lång tid. Med tiden har jag varit tvungen "att vara nöjd med så lite" ;-)... egentligen gör det mig inte heller så mycket hade nog haft svårt att hejda mig om jag inte varit tvungen till det.

**********

Just nu skriver jag några vykort fick ett infall att det var dags att nyttja snigelposten. Dessutom vet Charlie och jag på så vis vart vi ska styra våra steg på förmiddagspromenaden ;-)

**********

Ännu en maskin tvätt hänger nu på torkvindan. Jag är ju lite halvgalen därvid lag för det finns ingenting som jag älskar som att vandra på bara fotsulor framför allt känna jord mellan tårna... ja det är rent ut sagt en böjelse jag har. Alltnog idag var premiären. Rätt kallt men håller man bara dem i rörelse så går det ;-) Lite kökstjänst och nu och till nöjena...

**********

Musikvalet idag är Gudruns:




Älska mej nu, när gryningen kommer
och skyarna blänkar som slöjor av guld.
Älska mej nu, när måsarna skriker
och doften från havet står tung i vårt rum

Älska mej nu, när solkatter leker
över din nakna, brunbrända kropp.
Älska mej nu, när allting står stilla;
denna magiska stund just då Solen går opp.

När vi lekte i går blev du rusig och lycklig,
du ville ha vin för du kände dej blyg.
När vi dansade såg jag igenom din klänning,
och jag såg hur din blick klädde av mej i smyg.

Älska nej nu, du som känner min ömhet;
Du, som somnade in som ett barn på min arm.
Älska mej nu, du som känner min styrka;
Nu är jag oskyddad, blodfull och varm.

Jo vi har ju denna LP Tusen bitar med B. Afzelus





Det sägs att ovan molnen är himlen alltid blå,
Men det kan va' svårt att tro när man inte ser den.
Och det sägs att efter regnet kommer Solen fram igen,
men det hjälper sällan dom som har bli'tt våta.

För när vännerna försvinner, eller kärleken tar slut,
ser man allt med lite andra ögon.
Man övar sig, och långsamt blir man bättre på att se
skillnad mellan sanningar och lögner.

Allting kan gå itu, men ett hjärta kan gå i tusen bitar;
Säger du att du är min vän så är du kanske det.
Allting kan gå itu, men ett hjärta kan gå i tusen bitar;
Säger du att du är min vän så är du kanske det.

Det sägs att det finns alltid nå'nting bra i det som sker,
och tron är ofta den som ger oss styrka.
Ja, man säger mycket, men man vet så lite om sig själv
när ångesten och ensamheten kommer.

För när vännerna försvinner, eller kärleken tar slut,
så ser man allt med lite andra ögon.
Så man övar sig, och långsamt blir man bättre på att se
skillnad mellan sanningar och lögner.

Allting kan gå itu, men mitt hjärta kan gå i tusen bitar;
Säger du att du är min vän så är du kanske det.
La - la - la - la - aaa.
Allting kan gå itu, men mitt hjärta kan gå i tusen bitar;
Säger du att du är min vän så är du kanske det
La - la - la - la - aaa.
Oh, Allting kan gå itu, men mitt hjärta kan gå i tusen bitar;
Säger du att du är min vän så är du säkert det.

A. talar om vänskap och de erfarenheter man kan göra i samband med vänskapen... Hans budskap hur härligt befriande, levande det är att uppleva och visa sin kärlek samtidigt blir man väldigt sårbar, är för mig väldigt tydligt.

Den 5 august 2008 snackade jag om musik bla om den gången då vi lyssnade på Björn Afzelius i Åhusparken.
http://hem-tradgard-design.blogspot.com/search?q=Snack+om+musik

**********

En stunds räfsande ute i vårvädret fick bryta av innejobb. Minsann fler lökar påväg bla. tidlöseblad (lite kul för bladen kommer ju nu på våren sedan blomman de med ljuslila krokusliknande blommor till hösten, vildtulpaner och ståtliga orange kejsarkronor med lökar som har flyttat med från vårt första hus som en gång byggdes av just Kejsaren! Ja, som jag skrev så är de allt ståtliga men man behöver klädnypa i näsan om man ska vistas i deras närhet någon längre stund :-) Men det mesta har även en baksida och det här är att de går fria från rådjur !

**********

Mums så gott med grönmögelost på danskt rågbröd!!!

13 kommentarer:

Anonym sa...

igår hade jag en röjar dag, fast tro det eller ej, erik tvättade all tvätt så jag slapp det =)

Mysigt att ha en hemma dag med charliebus, det hade jag gärna haft. Pappa sa att ni lagt upp honom på blocket, då köper jag honom =)

Ha en superbra dag! Puss eva

Ölandsvindar sa...

Hej på dej!
Två tranor flög just över men solen är dold i dimmoln. Tvättmaskinen har just talat om att den är klar och jag borde faktiskt börja städa lite till påskhelgen då det kommer gäster. Men jag hinner nog. Jag går hellre ut och klipper av lite torra fröställningar och lyssnar på fåglarna.
Kram till dig
Kerstin

Ingela sa...

Ja man är ju nöjd med så lite av "städa-varan" kul om man hjälps åt ;-)

Visst är det mysigt det tycker han med. Morgonturen fick han med pappa nu kan han koppla av och vila en stund tills långa härliga turen då vi båda smiter från allt ;-) Men du Kerstin jag städade åtminstone en av besticklådorna så där riktigt och hade allt ute. Det kunde jag skryta med om jag nu hade sånt behov vill säga! Det finns det som är viktigare som att observera de där tranorna. Stöket brukar inte försvinna...

Ingela sa...

Ja, han är allt en skojare! Men tyvärr; Charlie är inte till salu...

Gudrun sa...

Du så bra han var och är.
Ha det gott.

Bestemor Drillo sa...

Hei på deg!!
Her går også vaskemaskinen i dag!
Solen er til og fra og temperaturen ligger på + 3gr.
Bjørn A. er en av mine favoritter som jeg har spilt mye!! Nydelig!!
Torsdagsklem til deg fra bestemor;))

Gudrun sa...

Jaha, här sitter jag och sjunger. Lite långsamt då uppkopplingen för tillfället är seg. Får nog sätta på cd:n igen.
Jag håller på att slipa keramik, det är jobbigt för handleder och armar och sedan blir det nackvärk - hur kul låter det på en skala.
Kram på dig.

Ingela sa...

Säkert inte speciellt kul, men du du får pausa Gudrun...

Klart du har datorn igång samtidigt (liksom jag)

Anonym sa...

Snödroppar och lila krokusar i rabatten, sett olika plogar på himlavalvet ett bra tag och idag såg vi ett par tranor spatserande på ett fält några stenkast härifrån, hörde att de första anlände till H-sjön i tisdags förra veckan, vårtecken nog? :-)

Ann

Ingela sa...

Härligt Ann! Vilka vårtecken du presenterar för oss. Inga krokusar här ännu inte inte tranor heller för den delen men storken har varit ute på fälten har jag sett då vi passerat på väg in emot Kristianstad. En ensam herre (tror jag eller om det kanske är dam) står och väntar på en vild partner uppe i sitt bo på ladans tak vid storkcenter. Har längtat och undrat hela dagen men så kom jag upp och fann din kommentar. Skönt då vet jag att du är här ;-)
Kram Ingela

Anonym sa...

Just nu gräddar min äkta hälft våfflor och jag läser om vårfrudagen och tänkte berätta att när jag bodde ute på Nya Varvet var Björn Afzelius (tappat räkningen på hur många av hans konserter jag vart på) flitig besökare på områdets pizzeria, liksom vi :-)

Ann

Fånga dagen sa...

JA nu fick jag mig bestämt ett gott skratt. Utan strumpor till tvättvindan. Nog för att jag också gillar att känna jorden under mina fötter men någon måtta får det väl vara ändå :)
Menar du på allvar att tvätten torkar ute? I så fall måste jag flytta söderut snart.
Till sist Björn Afzelius är helt underbar med sina fina texter, mmmm
Kan lyssna hur länge som helst.

Själv har jag precis avnjutit ett bröd som jag idag fick av min klient. Åh herregud vad det var gott, men så är hon bagare också, mums filibabba.
Kram på dig min kära vän

Lena

Petit Eyekiss sa...

Solen skiner idag, men jag tänker inte gå ut. Fick sovmorgon i morse, och har sedan stått och rensat 5kg frusna (tinade) svarta vinbär som vi fått av en god vän. Drygt 10 burkar med sylt blev det. Satte mig vid datorn för att göra lite snygga etiketter och kunde då inte låta bli att hälsa på dig.
Björns bit "Älska mig nu" är fantastiskt vacker . Jag har aldrig hört den förut.
I kväll Let´s Dance (Jag håller på Claudia)
Kram
Elisabeth