Bloggintresserade

onsdag 31 mars 2010

Dymmelonsdag

Kopierat från 2009:
" ...är det idag. Dymmel betyder egentligen dumb=stum. För att förstärka allvaret när Påskhelgen inleds.
Vem minns inte hur man som barn upplevde det att inte få leka och stimma, sorgemusik på radion...? Inte ens kyrkklockorna fick låta utan bands helt sonika upp förr... "Påskafrider ganger in a odinsdag hinom i dymbil wicku tha upbindes kluckur."

Dessutom inleds idag den judiska påsken eller Pesach som den kallas. Den firar man till minnet av när Moses ledde sitt folk ut ur fångenskapen i Egypten. Judarnas påskfirande har alltså inget att göra med Kristendomens sätt att markera med, Jesu korsfästelse och hur han uppstod. "


Tittut här är jag men rätt tyst och stilla för tillfället (det är ju inte stilla veckan för intet). Ja dessa små ändå färgglada gäckare får illustrera mitt sinnestillstånd... och att vi med stadiga steg närmar oss PÅSK. Både jag och Mats firar idag minifredag för båda är lediga imorgon. Funderade ett tag om jag idag på mötet skulle börja humma tyst på melodislingan "FREDAGSMYS" bara för att sedan konstatera att det är rätt rått emot andra som måste träla även imorgon...




**********


Jo idag pratade jag med en ny granne hela vägen till Kristianstad. Jag säger bara jättetrevlig och det verkade som om han tyckte detsamma.


Det visade sig att han också var lärare och rätt nyutbildad och vi hade stort utbyte av tankar på väg.





Framme i Kristianstad stannade jag till vid kanalen med veckans överblivna bröd och steg i kurs hos änderna. Passerade Koncerthuset påväg till Kammarfiket för att inhandla en grov baguette med ost, kalkon, dijonsenap och groddar. Vilka tjusiga scillor...





Hoppla nu hade jag ju skrivit mer härunder, men texten har försvunnit igen. Så det får bli så här istället;
Nu är det lov! På lunchen idag så spöregnade det i Kristianstad och det hade det minsann gjort även i Åhus kynde jag se på stora vattenpölar. På halvtimmes lunch hann jag med dels Tobaksaffär, Godisaffär och Kristianstads bokhandel som idag hade halva reapriset :-)

5 kommentarer:

Petit Eyekiss sa...

Vårtecken om aldrig så litet!
I går när vi gick förbi Grand Hotell på väg till Nationalmuseum var solen så varm o go.
Hemvägen spatserade vi genom Kungsträdgården som är kantad med uteserveringar. Smockfullt med folk som satt med en öl eller ett glas vin i solen. Såg riktigt trevligt ut!
Väl hemma igen i Nynäshamn var vintern tillbaka::-(
Elisabeth

Fånga dagen sa...

Hej min vän!

Hoppas du inte är lika trött idag, dessa tse tse flugor är lite luriga de och man får passa sig för dem.
Jaså du känner dig som en blomma i sin bästa stass, på gång helt enkelt.
Du vad härligt med fredagsmys på en onsdag, helt i min smak, varför kan man inte det, alla är ju inte lediga på helgen så då får man naturligtvis göra det bästa en annan dag.
Vi hade ju en sån i måndags vi P-e jobbar ju i påsk, långa 12 timmars pass dessutom, usch o fy.
Fast vi kanske smyger in en liten en i morgon också vi får se.
Ha en så bra dag som möjligt nu min kära vän.

Kram kram / Lena

Gudrun sa...

En dikt till dig idag, vet inte vem som skrivit den.

Du är unik! Jämför dig inte.

Jag har hört berättas om en man som fann slokande och döende träd, buskar och blommor när han gick ut i sin trädgård.

Eken sa att den var döende därför att den inte kunde bli lika hög som tallen.
Då han vände sig till tallen fick han veta att den slokade därför att den inte hade druvor som vinrankan.
Vinrankan var döende - därför att den inte blommade som rosenbusken.

Sedan hittade han en växt, en pensé (heart-ease betyder sinnesfrid enl. översättaren) som blommade och såg lika fräsch ut som alltid.

Han fick följande svar på sin fråga:
- Jag tog för givet att du ville ha en pensé när du planterade mig. Om du ville ha en ek hade du planterat en ek. Om du hade velat ha en vinranka eller en ros hade du planterat det. Så jag tänkte att eftersom jag inte kan vara någonting annat än det jag är, ska jag försöka vara det efter min bästa förmåga.

Du är här för att denna existens behöver dig så som du är! Annars skulle någon annan ha varit här. Du uppfyller någonting väsentligt, så som du är… Se bara på dig själv. Du kan bara vara den du är!

Det finns inte någon möjlighet för dig att vara någon annan. Du kan antingen njuta av den du är och blomstra, eller fördöma det och vissna bort.
Okänd

Önskar dig en bra dag.
Kram

Gudrun sa...

Du, vad du överraskar mig, blir alldeles mållös, rörd, så gullig du är. Tack!
Vi hörs,
massor av kramar till Dig.

Maya sa...

Åhh vad fräckt med dina foto-slides :)
Kikar in för att önska dig en glad Påsk :)
Kram Maya
emaila till mig om du vill in på nya bloggen. Har låst den på grund av min sambos X fru.
(blackhorizon_she_devil@hotmail.com)
Kram Maya