Bloggintresserade

fredag 9 april 2010

Hemlighet med en trädgård; i omsorgen och värmen bor vår själ

... men så var den kortare,,, väl? Idag är det sol inne och regn ute... fredag... Godmöra mina vänner och alla andra jag inte känner...

Absolut på plats att njuta musik!

Det har väl knappast undgått någon men i juni efter jobb, Charlietur och vila bär det av... då ska jag som numera har noll koll på tider, tabeller och svårt att orientera mig ta tåget själv till Stockholm för att mötas upp av yngsta dottern. En natt hos dotra, sen tänker vi göra stan osäker, sammanstråla med äldsta dottern och tillsammans bevittna Whitney Houston i Globen:















If I should stay,
I would only be in your way.
So I'll go,
but I know I'll think of you ev'ry step of the way.

And I will always love you.
I will always love you.
You, my darling you. Hmm.

Bittersweet memories
that is all I'm taking with me.
So, goodbye. Please, don't cry.
We both know I'm not what you, you need.

And I will always love you.
I will always love you.

(Instrumental solo)

I hope life treats you kind
And I hope you have all you've dreamed of.
And I wish to you, joy and happiness.

But above all this, I wish you love.
And I will always love you.
I will always love you.
I will always love you. I will always love you.
I will always love you.
I, I will always love you.

You, darling, I love you.
Ooh, I'll always, I'll always love you.





... bo på Hotell Riddargatan en natt tillsammans med töserna. http://www.profilhotels.se/hotelriddargatan


Jag tänker bjuda dem på Restaurang Blå dörren. Ett väldigt gemytligt ställe som har delikat mat där kan man njuta nuet i en historisk miljö.



Vad som mer händer det har jag ingen aning om. Så spännande, det får framtiden utvisa!

Finner inte ord, det är lika magiskt som märkligt att höra denna kinesiske kille att sjunga. Tack för tipset Eva-Katrine!
















Som musik final denna underbara duett med två outstanding sångfåglar:















Igår fann jag en av blommorna från Orkidén som har blommat nonstop efter jul men på golvet. Tittade till med dina ögon Elisabeth och så vacker... varenda nerv framträdde och den såg ut att bli mer och mer genomskinlig och skör men som om den måste skynda sig fick vi se inre skönhet... likt livet ...




Lade den på Den utsökta bibeln, en specialutgåva förgylld och i kalvskinn. Bibeln fyndade jag inte oväntat på loppis.
Sparade ju bilder igårkväll på datorn... trodde jag får återkomma för jag hittar inte dem... hmmm underligt! Där satt de!En stunds surfing på nätet resulterade i att jag fann det här intressanta klippet där Eva Robild och Annika Christensen presenterar sin nya trädgårdsbok En lisa för själen på trädgårdmässa och i ett mindre inslag i rapport:















Ja nog för att jag helhjärtat instämmer i att Trädgården är "En lisa för själen"

... beskriver ju i text och bild min trädgård ; " Alla är buskar som vår käre trädgårdsmästare Bror planterade för 25 år sedan när vi flyttade hit. De turas om att blomma hela säsongen

... och under buskarna har vi påtat ner lökar av gulvita vildtulpaner. Under maj-juni vecklar de ut sig, lyser i kapp med solen på dagarna och på kvällarna slår de ihop sig och lägger sig att sova tills de stiger upp tillsammans med oss igen på morgonen. Efter bara några år har få lökar förökat sig och blivit hela mattor underbart täta och levande. De är anspråkslösa, ger så mycket utan att kräva något tillbaka, i stort sett bara att vi bereder dem utrymme. Trädgårdsmästaren umgicks med växter hela sitt liv, att se hans väldiga nävar med varsamma rörelser kunde få vem som helst att känna sig religiös.


Det mesta levande trivdes i Brors sällskap, och jag förstår nu att han såg ´HEMLIGHETEN´ att den som har en trädgård inte är fattig. För i omsorgen och värmen bor vår själ.
Under gårdagen har tillkommit en bild och text från vår trädgård ;-)

**********
Släckte ner datorn och har nu varit ute en stund, sopat vidare och spritt jord. "Sau grant" blir det!


Har gått och grunnat över varför grannen har flera stora petflaskor hängande i sin björk och idag tog jag mod till mig och frågade (hur ska man annars få veta något?). Ja, han hade rest en stege och satt uppflugen i trädet. Han samlade björksav på försök, hade hört att det skulle vara bra för hälsan (det du Lena har du någon björk?). Ja, det är han som är nybliven pensinär och året runt brukat cykla 4 mil fram och tillbaka till jobbet och stan. Hälsan själv med andra ord!


http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article36643.ab?service=print

"Jag dricker björksav mot min cancer,... Jan-Eriks tumör har blivit mindre
Jan-Erik har lungcancer och dricker björksav parallellt med cellgiftsbehandlingen".


**********
Posten har kommit... inga räkningar idag inte! Så glad jag blev för utdelningen. Wao och tack Gudrun! Tänk vilka bloggvänner det finns!

Jag vet inte om du menar att du blir utkastad från mitt rum idag, men troligen för det blir jag också och jag får inte lov att lägga in bilder som jag vill. Märkligt!

**********







Sen har jag fått ny numret av Sköna hem. Härligt nu kan man få nya uppslag men inte förrän det är dags att "koja till" en stund!











**********

Ann: Obeskrivligt gott!!!


JORDNÖTSPAJ

Pajdeg
200 gram jordnötssmör
50 gram smör
1,5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljpulver
0,5 tsk bakpulver
0,5 dl muscovadosocker, ljust






Fyllning
200 gram mjölkchoklad
2 st äggulor

3 msk jordnötssmör

3 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker

Tillagning 1 timme

10 bitar

1. Blanda alla ingredienser till pajskalet i en mixer och arbeta snabbtihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform med löstagbar kant. Låt ståkallt i minst 30 minuter.

2. Grädda i 20 minuter i nedre delen av ugnen i 180 grader. Låt svalnahelt.

3. Smält chokladen i vattenbad, låt den svalna något innan du rör nedäggulorna, en i taget.

4. Blanda i jordnötssmöret och rör till en jämn smet.

5. Vispa grädden lätt tillsammans med vaniljsockret.

6. Rör försiktigt samman allt och fördela det i pajskalet. Låt pajen ståsvalt ett par timmar innan servering. Dekorera med jordnötter och rivenchoklad.

Recept: Linnéa Seidel
http://www.tasteline.com/Recept/Recipes-list-page/Recipe/?recipeId=100275

**********
Charlie strålade samman med sina vänner Jack och Pelle på kvällsrundan. Det blev ett kärt återseende och Mats och jag pratade med deras matte. Hon berättade att imorgon skulle hon till Sjöbo och tävla med Jack. Han är Greyhound och det handlar om att springa. Lät häftigt men kanske inte imorgon. Väntar nog tills nästa tävling i Sjöbo.

**********



Somnade slagen som av en klubba redan efter "Så ska det låta"... vilken tur att jag inte missade det med två pers. som hade svårt med ton men som har tron på sig själva i övermått. "Tron kan försätta berg" och vi log i kapp med "sångarna"... Men sjunga det kan då Tommy Körberg då ryser jag med Eva-Katrine. Men hur i allfriden resonerar tv då de stryper hans sista underbara nummer? Vi säger bara SKÄMS!






14 kommentarer:

Anonym sa...

Tittut, tittar in hos dig med morgonkaffet, godis för örat blev det då jag klickade på japanske grabbens framförande. Hoppas du får en go fredag och härlig helg.

Klem,
Ann

Fånga dagen sa...

Godmorgon kära vän!
Vad härligt nu började jag dagen med min favoritartist som är Whitney Houston.
Vad häftigt att du ska åka till Stockholm och se henne. Det där fixar du galant med allt resande vet du.
Skriv en lapp och häng på bröstet annars så kanske någon följer dig rätt, hi hi
Det låter väldigt mysigt i alla fall och det är ju häftigt att ha något att se fram emot.
Idag blir det ett dsenare inlägg för min del, tänkte städa lite först men ville kolla in till min favorittjej liten stund bara.
Ha en skön helg nu vännen så hörs vi
Kram Lena

Ingela sa...

Haloooo underfundigt min vän det där med tittut och tittin.

Javisst var han fascinerande... men jag håller nog ändå på originalet :-)

Ja, jag ska klara av det... men det är en kraftansträngning som nog andra har svårt att förstå som inte är i mina kläder ;-)

Jag har en knapp (med en människa som från liggande slutligen befinner sig stående), kanske jag ska sätta på den vid detta tillfället hmmm

Gudrun sa...

Idag blir jag bara utkastad hela tiden, inte kul.
Så mysigt att få en helkväll med döttrarna och få se en fantastisk sångerska. Det skall nog bli en toppenkväll på alla sätt.
Vilken tur att du inte trillade i vattnet, hur mår knät idag?
Kram på dig.

S o F sa...

Hej Ingela och tack för titt-in hos mig och vänliga ord! :)

Nu ska jag titta runt lite hos dig. Såg förresten som hastigast att du skrev om Whitney H. Läste att det är lite osäkert om hon kommer hit - hon verkar vara i dåligt skick nu.

Varma soliga hälsningar!

Anonym sa...

Bra fredags musik idag =)

Bestemor Drillo sa...

Hei på deg min venn! Den sangen fikk jeg på kasett av min samboer for 25 år siden ! Den var med orginalen som Dolly Parton hadde gjort!! Den har bestandig vært en kjær musikkopplevelse for meg!!
Kos dere på Globen og ha en nydelig helg! Klem fra torparkjerringen ved Grythyttan hvor solen skinner og fuglene synger i kapp !!

Petit Eyekiss sa...

wow, min favoritmusik i dag.Maria o
Whitney, och den nya. Han är BRA!!!
tyvärr så gillar inte min sambo den här sortens musik, utan säger att dom bara skriker?
Så jag får vänta med att spela upp allt tills han tar sig nån promenad eller så.
(Jag skickar ett mejl under eftermiddagen)
Jag blir så avundsjuk på er som har trädgård. På landet på "Tallberget" kan jag ju bara ha krukor.
Nu ska vi ta lite eftermiddagskaffe. Lasse får nygjord äppelkaka med vaniljvisp, och jag tar lite frysta hallon med keso.
Ha det gott
Elisabeth

Anonym sa...

Idag har jag plockat murklor att dubbelförvälla och torka, sjön har gått upp och även isen på lilla tjärnen sprack upp idag.

Fikade precis på en dröm... vilken obeskrivlig godsak till paj;
http://www.tasteline.com/Recept/Recipes-list-page/Recipe/?recipeId=100275

Videkisse på dig!
Ann

Ölandsvindar sa...

Tack snälla Ingela för award och snälla ord. Hoppas att det blir en jättemysig vistelse i Stockholm och det går säkert bra med resan (säger jag som alltid lyckas välja fel dörr om valet står mellan två)
Kram
Kerstin

Petit Eyekiss sa...

Glömde...
bilden på orschiden som dalat är superbra. Precis i min smak!

Ingela sa...

Hej mina vänner!

Nu ska vi se här så jag inte glömmer något eller någon.

En del frågor besvarde i inlägget där även din kaka har kommit på plats Ann. Kanon för nu kan vi också prova den. Allt gott bör spridas, det tycker jag med!

Jasså ni festar på olika du och maken Elisabeth. Lät ju gott båda delarna ;-)

Murklor, dubbelförvällning? Berätta gäran mer för en som inte vet men är nyfiken? De är väl inte giftiga? Vad ska du ha dem till?

Så tjärnen har spruckit idag? Lena berättar något liknande hos sig på (Inre ro). Faktiskt verkar ni båda inte bo helt olika ;-)

Det har verkligen sina fördelar med en trädgård Elisabeth och Maria
bland gårdagens kommentarer. Men det har en och en annan avigsida också som du säkert vet för du har nog haft trädgård tidigare...

Nej nu måste jag sluta för att påbörja dagens inlägg occh kolla om där är nya inlägg hos er andra :-)

Jag har som ni ser varit på besök hos "Sök och du ska finna" och det blev en intressant läsning om vacker naur, häftiga byggnader upplevelse av väder och bla relationer med dina glasögon. Kul att u både i text och bild strävar efter att vinkla och göra din ståndpunkt tydlig.

Visst är det underbar musik på programmet idag jag instämmer med dig Eva-Katrine till fullo!

Visst ja, det hade jag då rent glömt Bestemor. Klart det är Dolly Parton som sitter inne med originalet. Vad bra att du påminde mig. Det måste jag lyssna på. Gott om covers med andra ord.

Log till då jag läste din uppmuntrande kommentar Kerstin. Den sa mycket i få ord. Visar att du förstår och du är medveten om och erkänner att även du och andra kan känna sig små och hjälplösa. Och om inte så kan det bli fel ändå.

Det är verkligen så som du skrev Gudrun "Du vet väl om att du är värdefull. Att du är älskad för din egen skull!

Så hamnade delar av din kommentar även här Bestemor. Den är så härlig talar helt för sig själv:
"... torparkjerringen ved Grythyttan hvor solen skinner og fuglene synger i kapp !!"
(men vittnar om en person med livserfarenhet, självdistans som inte upplever distans till det som befinner sig i omgivningen!!!
Lite som med orkidéen när skönheten börjar växa inifrån!
Eller hur Elisabeth?

Möllebacken sa...

God morgon Ingela.
Visst är bilderna från gården.
jag bor i Lövestads gamla bydel, Lövestadby.
Det är ju några mil, men allting är ju relativt :)
Kram Pella

Gudrun sa...

Godmorgon!
Kul att du blev glad.
Visst är det kul med överraskningar.
Idag eller inatt har förkylningen delvis satt sig i ett öga, det varade igen i natt, inga linser idag inte. Lill gubben är också förkyld.
Önskar dig en bra dag.