Bloggintresserade

lördag 10 april 2010

En "viddunderlig" lördag

Jaha Goodmorning friends!

Visst tro´t eller ej var idag uppe med tuppen! Har hunnit skriva lite mera under gårdagens inlägg, samt läsa och lämna kommentarer på er andras bloggar, käkat frukost, och tappar nu upp ett morgonbad.


Såg något dråpligt direkt då jag kom upp; ett gäng skator som såg ut att ha teambuilding ute vid dammen. Sprang efter mobilen, men hann tyvärr inte förrän de i samlad trupp gav sig av.



Vilken träningsvärk efter veckans trädgårdsbravader: "Det är inte mycket det fina tål". Ja, har som bekant blivit av med bulan på knät men istället har det växt ut små bulor i överarmarna inifrån ... är det inte märkligt?

Vilket fint träningsredskap ni har investerat i Eva-Katrine. Känns tryggt att du inte ska ut och "ränna" själv i storstan om kvällarna. Då kan morsan koppla av, det händer så mycket nu senast i det kvarteret där ni bor.

Häftig klänning du har kollat in Eva-Katrine http://lifestyle-statement.blogspot.com/
men du dels är den ju rätt avslöjande, kanske inte vidare användbar och kostar nog en halv förmögenhet! ?

Solen har lyst hela förmiddagen över Åhus om inte så starkt som utlovats.

En härlig tur till detta härliga skjutfält måtte militärerna aldrig lägga ner dessa! Med all säkerhet kommer marken då att säljas till sjönära tomter och det vore ju förfärligt tragiskt!

Vilken hålig väg, det skumpade på rätt bra ska ni tro på lille grusvägen ner dit. Kanske minns ni dessa oroväckande pölar för någon månad sedan då vi blev tvugna att vända in i skogen? Faktiskt så kunde man nu se hur nya hamnleden mellan Rinkaby och Åhus hamn skulle dras.


Mot hamnen och mot Rinkaby





På väg ner


Mats och Charlie njuter av utsikten


Tänk att allt det här är vårt



Vidder

En dag som denna kan man gott vara ute på havet i en motorbåt som de här


Eller varför inte i havet. Fick kolla både en och två gånger innan vi konstaterade det är en fiskare som står ute i vattnet medsitt metspö, kolla till höger längst bort i vattnet :-)

Charlie uppskattar doften av tång och att ha den rätt upp i nosen!


Skulle inte förvåna mig om det har varit en stenåldersboplats här. Här finns gott om sten och en hel del flinta.



Nejmen, är det en kvarglömd soldat? Måste gå närmare...


Skenet bedrog det var bara en ovanlig stubbe!



Efter ärende ner till Apoteket för att köpa en ny kur maskpiller till vår lilla Oliviasnufsan... passade på att inhandla även till Charlie nog lika bra att ge dem samtidigt. En vända inom tobakshörnan för att prova lottlyckan. Ja jag hade tagit över kassarna för det var halvt om halvt meningen att jag skulle gå före till bilen. När Mats var klar undrade "expediten" om jag kanske var sällskap... jag vet inte vad som flög i mig för då svarade jag kvickt nej jag är bara bärare... ;-)

Vid fikat med goda mackor på torparbröd så passade vi på att résé "Så ska det låta på Svt play tänk vilken lyx; att kunna se det via tv;n och med högtalarna inkopplade. Det var minsann annat ljud än originalet igår. Det här avsnittet var nog det bästa som har gjorts av detta program. Men hur i all friden kunde de klippa finalnumret? Ja vi retade oss lika mycket idag!!!!!
Intresserad av några av våra blommor vid dammen? Eller de där botaniska tulpanerna jag dillar om (kanske du som gillar tulpaner Elisabeth) se i så fall mer på inlägg den 23/5 09.
En del hände på tomten också minsann. Vår lille Kabe rubin blev tvättad utvändigt efter vintern. Och nu ska den en dag vid fint väder på luftning, dynorna ut och annat torkas av (ett lagom jobb för mig). Inte omöjligt att vi tar minste sonen med ut (Charlie) i sommar. Sen kom takstolarna på uterumshörnan på plats ännu en gång efter ny takläggning på garaget.

Ikväll tänkte vi ha igång utegrillen så nu får det minsann inte regna. Och det gjorde det inte och det var det godaste vi hade ärit på länge. Grillad kotlett serverat med trefärgade spiralmakaroner, grönssallad och dippa av creme fraishe och persillade... det smalt i munnen!

10 kommentarer:

Petit Eyekiss sa...

God Morgon min sköna!
Kul berättelse om Lapppelle!
Tänk en crosstrainer skulle jag vilja ha, men var ska jag ställa den? har man den i vardagsrummet kan man gå ut och gå till "Skavlan"
Kollade bloggen Lifestile, Dom vita skorna hade nog jag också fallit för....Dina bulor på överarmarna, är nog "muskler i vila", som inte vilar längre.Du spar pengar, du behöver inte gå på gym.....
Skön lördag!
Elisabeth

Anonym sa...

Murklorna? Jo, vi hade samma diskussion 16 april förra året på din blogg :-) Se vad vi sa då;

"Plockat giftiga, cancerframkallande stenmurklor i diket jag upptäckte häromdagen på väg från brevlådan, dubbelt förvällda nu och skall torkas för framtida behov. Brukar växa i gräsmattan här men inte sett än iår. Antingen har makens kusiner plockat eller rådjuren ätit upp om det kommit några där.

Alltså, nu måste jag bara fråga; äter ni dessa giftiga svampar efter att ha förvällt dem, Varför står du annars och har jobb med dem om ni inte funderar på att myttja dem som föda?

Ann: "Jorå, jag avser att inmundiga murklorna framöver, förmodligen som en god murkelsoppa eller sås till god köttbit, bara det att alla skriver så skrämmande idag om murklor och rekommendationer från livsmedelsverk etc att jag ville visa jag noterat varningarna".

Anonym sa...

Ah, en crosstrainer! Sån har jag, tränade och slet på min 3-times-broken shoulder, numera står den nånstans på övervåningen och jag har faktiskt funderat på att sälja den :-) Synd vi inte kunde gjort affär smidigt jag och E-K, men det är ju lite osmidigt avståndsmässigt mellan Småland och Södermanland.

Ha bra helg allahopa!
Ann

Anonym sa...

Var uppe i morse och körde på maskinen och lite övningar, så tar vi en tur ikväll igen =) nu jävlar ser du =)Skönt att du också har träningsvärk.....=)

Ja men klänningen var så supervacker så du förstår inte. Den ska man ju ha på en strandfest =).....

Puss och kram

Gudrun sa...

Halloj!
Ni verkar ha bra mycket bättre väder än oss här i Sörmland, ofta.
Här regnar det och blåser.
Min lilla vän har sovit i flera timmar, han är sjuk ;(
jättetråkigt. Maken fick åka till apoteket och köpa alvedon och han har svettats en del.
Typiskt när vi skulle ha så kul.

Ingela sa...

Hej på er!

Tänk vad praktiskt att på med joggingdojorna och bara behöva öppna ett fönster och så starta motionsrundan. Speciellt om det är favoritprogrammet på TV :-) Kanske kunde ni ta ett snack Ann och du Elisabeth?
Aha du tror att bulorna kan vara muskler Bettan? Hoppas kan man ju! Då gör det ju heller inget om de ömmar. Sparade gympengar, smaka på den ni, det smakar gott!

Ja hon har då god klädsmak den där lilla loppan. Kul att du har tagit fyr igen i den blogg. Du pratade ju lite tidigare om att bli anlitad för att tipsa om lämpliga kläder. Skulle tro att din faster saknar era turer på stan och i klädbutiker där du var smakråd.
Vad gäller klänningen ; Klart man behöver en sådan på strandfesten!!!

Angående murklor Ann; detta har trillat ur mitt medvetande, inte en susning inte ens då du påminner mig. Kanske borde jag bli rädd för mig själv, men väljer att bortse från det och försöka gå vidare ;-)
Alltnog, hur smakade de? Antagligen gott för annars skulle du nog ha gett sjutton i dem i fortsättningen!

Vad trist för er Gudrun. Hoppas verkligen att du och den lille mår bättre imorgon. Barn har ju en förmåga att kunna tillfriskna snabbt!

Jag säger som Ann ha en bra helg alla!!!

Randiga Tråden sa...

Vilka underbar bilder, det är något speciellt att titta på allt detta vackra.

Ingela sa...

Ja man kan verkligen känna sig priviligerad och efter en sådan här dag efter den långa tuffa vintern bli det liksom extra!

Ha en go kväll Brittmari önskar Ingela

Fånga dagen sa...

Hej min goa vän!
Ja nu är jag här igen. Det var en riktigt lång dag igår och mina fingrar orkade inte sätta sig ner vid datorn. Jobbade ju först och sen var ju P-e:s barn här så det blev mysdag med dem. Hans dotter och jag tog ett långpass med Zumba bla. sen var vi naturligtvis ute i det otroligt vackra vädret och grejade lite. Du klockan 9 somnade jag i soffan helt utmattad efter allt men det var en skön trötthet.
Ja du jag har en sk skogstomt med en stig ner till vattnet och på vägen kan man plocka sig några blåbär eller lingon, du skulle se när liljekonvaljerna blommar. Sen finns då baksidan på detta hus och det är vår framsida där den stora vägen går inte så långt från huset. Bilar somm kör hela tiden men jag är ju född i stan så det var inget större problem. Det vackra på baksidan överväger ju liksom. På andra sidan vägen har vi en tomt också, där finns min lillstuga och en lada plus en åker. Där ska jag bedriva min målning nu i vår.
Men du vilka härliga bilder du visar också. Jag som älskar havet och precis som Charlie tånglukten, det är grejor det. Och när du säger tänk vad vi äger så får man en härlig känsla, för precis så är det. Vilken gåva att få uppleva allt detta vackra, vidderna, vattnet och solen, ja allt. Tänk om vi någon gång i livet skull ses på ett sånt underbart ställe du och jag, vad mycket vi skulle kunna dela i erfarenhet och njutning då.
Det kan vi fundera på.
Kram på dig tjejen.
Lena

Ingela sa...

Vilken lång och härlig kommentar Lena. Det blev faktiskt närmast ett inlägg. Visst är det så att det ärr så lätt att bli hemmablind, men här är så oändligt mycket vackert att njuta och efter den här tunga vintern så blir det så mycket mer påtagligt. Jag tror faktiskt att alla njuter utöver det vanliga. Tänker själv idag vända på steken lite först ut och njuta sedan ta fatt i bloggandet!