Bloggintresserade

onsdag 7 april 2010

LOV och SKOLinlägg

Skönt för mig att vara ledig från skolan skrev du Lena... "Yes man så är det!"

Jag kanske har berättat det... men via torvmosse, jordgubbsland, äppleodling, lasarettskök, dagis, i kök på Kollo, särskola, ålderdomshem så utbildade jag mig till förskollärare mest av en slump för att ansökningstiden passade mig... lågstadielärare fick vänta nästan 20 år tills så många kullar barn slutat på dagis så att jag tyckte det kändes orättvist att bara jag skulle gå kvar. Det blev till att sätta sig i skolbänken igen. Tänker ju inte presentera alla turer här, men jag kan säga att det har varit mycket av den varan både i och utanför bänken.
En del högskoleuppsatser har faktiskt lite oförtjänt förpassats som skåpmat. Ska se om det kanske är möjligt att presentera dem här. Utsidor med titlar finns så länge i högerspalten.

Kanske varken konstigt eller lustigt att tankarna går till skolan nu då det är lov.

Det här kortet är från då jag gick i tvåan. Utöver mig den allvarliga flickan längst fram sitter i klassen tjejen som är skolbibliotekarie på den gymnasieskola jag jobbar idag samt du Ann-Christine. Hoppas vi ses snart kanske om du kommer hem från Montana den här sommaren?



Säkert en del av er som har haft sådana här bänkar med lock... det hade ju både sina för och nackdelar. Man hade sakerna på plats eftersom klassrummet var trångt fanns inget utrymme att upp och röra sig på lektionerna säkert en fördel för läraren och tvärtemot för många av eleverna.



Det var mycket som var annorlunda då. Detta formulär med bilder som skulle spegla hur läraren uppfattade varje enskild elev var med hem en gång i månaden för att målsman skulle diskutera det tillsammans med studenten. Kryssen är ok och F där förbättring önskas. Av det kan vi utläsa att min fröken uppfattade att i september i åk 1 så var en förbättring önskvärd med att sitta stilla och lyssna på läraren samt upphöra prata i onödan med kamrater under lektionerna. Nu minns ju inte jag men kanske hade jag något viktigt att tillföra monologen ;-)




Bygdemål på Österlen Dikten är skriven av Elly Hallgren


BAGATELLOR


Ola han har borrjat skolan,


å nu går han fåssta åred.


Där e mied han får lära,


å iskjunt han knafft forrstår ed,


e ed säkort bra å nutted,


fåsst han tyckjor somt e glutted.


Ola vännor si i bänkjen,


å nu tyssjar han ti Gören:


"Hör du, Gören, når di rinjor,


sko vi farra ud om dörren.


Far e ena karr i gåren,


ja ska hum å flutta fåren.



Å vår hong har fira vålpa,


du kan tro, add di e mjuga,


å di borrja se i lördes,


snart e di halannen uga.


Om en slaspp å gå i skola,


sidda här po håra stola".



Gören rivor si i nacken,


torr si lid om mong å nesa.


å han sior: " Ja, ja tyckjor,


add di går så trojt å lesa,


sidda här å gno å stava.


Du, nu kan min källinj lava."



Som di sidda så å tyssja,


si`r larainnan "Hör du, Gören,


vill du fulja me i bogen,


asnnars får du stå ve dören.


Ola, sidd nu rätt i bänkjen!


Hör nu noga po å tänkjen



po hår mied I fån lära,


når i sidden i är skola!


Di e bra å konna lesa,


har du tänjt på di, du Ola?


Ära ene bagatellor


han I tid me imod kvällor."



Ola bler lid rö på vinan,


forr han skäms jo, pågabiden,


men han tror nock add lararinnan


allri varred rektet liden.


"Bagatellor", tänkjor Ola,


"di e väll å gå i skola"



Ja, så e´de nock här i lived,


därforr får en ta´d forrsiktet.


Bagatellor e´d forr somma,


men forr annra mied viktet.


Därforr kan en knafft ihellor


kalla nåd forr bagatellor.

11 kommentarer:

Randiga Tråden sa...

Vilket underbart skolfoto, vilket år är det?
Ja jag gillar tyger, går mycket på loppis. Köper alldelles för mycket tyg men kan inte låta bli när jag ser något fint.

Ingela sa...

Mitten på 60-talet :-)

Gudrun sa...

God förmiddag Pingelan!
Jag har mailat dig.
Akta dig för metallskrot idag. Jag såg igår när jag kom in från min röjning att jag hade en lång reva på handleden, det hade jag ingen aning om. ;)
Kram till dig och ha en go dag.

Petit Eyekiss sa...

Härligt inlägg du har idag.Det formuläret har jag aldrig sett(hade ju min son i skolan i början på 70-talet)
Dikten är tänkvärd!
ha det gott idag!
Elisabeth

Gudrun sa...

Hej!
Har något till dig på min blogg.
Kram

Bestemor Drillo sa...

Du har så mange herlige dikt !
Jeg forstår ikke alt, men prøver å få en sammenheng!! Bestemor lærer mye svensk med bloggingen! Aldri for sent å lære så det er jo så fint at du tar meg i skole!!!!!!
Klem og fin dag til deg!
Her på torpet er det grått, grått og atter grått, men fra i kveld blir det nok bedre!!

Fånga dagen sa...

Goddagens tjejen!
Jag älskade de lediga veckorna när jag jobbade på skolan det var liksom en stor bonus när barnen var små.
Vad härligt skolfoto det påminner om gamla svunna tider och sånt gillar jag verkligen.
Det där språket vet jag inte om jag förstod men jag har försökt att tyda det:)
Ja sen har jag ju gjort en av mina sex dagar på detta underbara städjobb också idag gudskelov att en dag är klar, men i morgon bär det iväg igen. Du har helt rätt det finns verkligen roligare saker att göra.
Ha en skön kväll nu
Kram på dig.
Lena

Möllebacken sa...

Euuu, jao kinner maj som himma. :D
Haaaarlit!
Gudrun och Ingela. jag trodde att man hade växter planterade i trädgården, inte skrot ;)
Hoppas att du fick lite insporation
Kram och hoppas att solen lyser lika mycket på dig, men det borde den göra, du befinner dig inte så många mil här ifrån.

Möllebacken sa...

Glömde att skriva att jag har två bänkar med lock, den ena har en stol som fäller upp sig och är i äldre modell med hål för bläckpennan. Fråga mig inte vad jag ska göra med dem.
Och så vill jag också säga att du är för underbar med dina härliga inlägg. Får mig att skratta.
Kramen Pella

Ölandsvindar sa...

Rolig dikt! Visst minns man skoltiden . Jag kan fortfarande drömma att det är min tur att förhöras och att jag inte läst på så noga. Det var realskolan som var jättetuff med dagens mått mätt.
Kram
Kertsin

Ingela sa...

Ja, man var utsatt i gamla skolan på ett generellt annat sätt än idag Kerstin. Det var mera upp till läraren och dennes "godtycke"... i demokratins spår och då meningen var att vi skulle fungera jämlikt barn och vuxna att valet betonas att vi lär för vår egen skull ... tänker jag att förhållanden och att ett eventuellt förtryck förflyttats.

Hade också två bänkar av den aktuella modellen med typ "grön perstopsplatta" men de pga av platsbrist förpassades iväg för några år sedan. Var nog synd ta väl vara på dina Pella. Glad att du uppskattar min blogg :-)