Bloggintresserade

onsdag 28 januari 2009

Anksteg

... Kristina Anselm

Ja, jag vann hör och häpna pris 83 av totalt 130...
åkte däremot hem med vinst 63 (!) Vilken tur!

Direkt när det var Mats och min tur att välja så fastnade vi för två tavlor av Kristina Anselm . Dels "Katt" i träsnitt från 1990 samt "Anksteg" av samma konstnär.
Kvinnan som valde före oss tog Katten så då var vårt val genast enklare.

Har tagit ett foto med mobilen så kan man få en hum men det gör inte originalet rättvisa.


Ensam och vemodig ser denna and ut att med tunga steg vandra vägen fram utan mål... de flesta hade nog inte ens märkt att den passerar. Konturerna är otydliga de flyter in i bakgrunden samtidigt som blicken dras ner i fågelns allt tydligare skugga. Däremot upplever jag att anden på något vis lyfter uppåt ( på väg att upplösas från sina fötter och skuggan). Funderar över ett eventuellt budskap i detta. Min upplevelse är att den på något vis känns för god för denna världen...samtidigt som den inte har funnit sin plats.

Anden väcker min nyfikenhet och vilja att ta den under mina vingar. Det viktiga är att få den att känna sig trygg här i vårt hem. Successivt bli så säker på sig själv hitta sitt mål så att den rätar på ryggen.

ÅH vad jag gillar denna tavla!

Inga kommentarer: