Bloggintresserade

söndag 25 januari 2009

Söndagsvila

Söndagmorgon...tyst och lugnt. Idag hittade jag Olivia inne på badrumsgolvet. Där är det varmt och skönt... vi har värmeslingor i golvet. Annars ligger ju vårt hus på betongplatta, så det är väl enda stället som är direkt varmt. Hon fick ett morgonmål och nu skulle jag tro att hon kurar ihop någonstans igen. Kanske under ett av takelementen där hittade jag henne häromdagen. Igår köpte jag torrfoder till henne. Det brukar vi aldrig ha men jag tänkte att vi skulle alltid ha lite torrfoder upphällt där hon kunde gå och knapra när hon vill. Burkmaten slutar vi då inte med. Den älskar hon... för tillfället allra helst kalkonsmak.

Ann:"Va? Aldrig torrfoder till Olivia?? Tvärtom här, alltid (och vattenskål) och de var uppfödda på Hills men har gått över tidigare i år till Royal Kanins torrfoder mot hårbollar och katterna mår än bättre. Katt behöver också för tandvård :-) hårt att knapra på."

Nä vår gamle Lukas fick torrfoder blev 16 år men hans njurar kollapsade. Vill inte skrämma dig men veterinären berättade att detta händer- allra helst med hankatter om de äter för mycket torrfoder. Något med salter tror jag att det var??? Ni har väl också hankatt? Kanske något att tänka på då...? Annars lär väl Royal Kanins produkter vara bra. Om jag inte missminner mig hade vi det till Jack och Knubbe (våra hundar). Som med det mesta tänker jag att lagom är bäst. :D Gäller nu naturligtvis även med ensidigt burkmat! Klart vi ska tänka på tänderna!
__________

...och nu sitter jag tillfälligt vid datorn. Egentligen vet jag inte vad jag ska skriva för denna dagen är ännu ett blankt blad. Men det var ju också det jag önskade mig inför helgen, att få ta dagen som den kommer. Så jag är nöjd! Har surfat runt lite och nu är gryningen här...

... Vilket påminner mig om att vi mötte ett inte alltför stort rådjurskid en bit bort på grusvägen nära vårt hus en kväll i veckan. Det bara stod där med öronen rakt upp, lyssnade och spejade mitt på vägen, sen vek det med ilfart in på den vanliga stigen över grannens in på ödetomten som visst är öde fortfarande. Men innan byggkrisen så fällde man nästan alla träden det som tidigare var deras skydd. Nu ligger allt i träda. För ett tag sedan så var jägarna i kvarteret och trodde sig tydligen utrota alla rådjur i trakten... missade tydligen denna lilla stackare. Hur har han det nu?

Nu klämtade Mats gamla ekklocka som varit hans älskade farmors. På tal om gamla klockor... Ni har väl hört talas om gamla klockor som stannar när ägaren dör?... Det gjorde den här också. På minuten... Men nu har vi dragit upp den och klockan har hunnit bli 8
__________

Frukosten på plats. Intressant intervju på Godmorgon Sverige med Gloria Ray Kilmark. Angående när hon tillsammans med andra svarta ungdomar på 50 talet behandlades illa och i det närmaste nekades gå i samma skolor som vita. Ofattbart!... samt hennes upplevelser av första svarta presidenten i Amerikas historia.
__________

Mor: "Idag igen snöblandat regn. Idag gjorde jag...potatisklyftorna (med skal)...så enkelt och så gott det blev! Vi hade en gryta... till"

Absolut billigt, enkelt och gott! Skölja, klyfta potatisen, på med dem på braspannan, olivolja och örtkryddor och in i ugnen. Kan det vara enklare?

Ann: "Grått väder fortsatt. Duschad och på spisen puttrar en sjömansbiffsgryta, vid 11 kaffe uppe hos svägerskan... Igår blev det görfina kotletter som sagt för 49,90. Idag nöt för 59.90 i grytan. ".

Absolut gryt- och soppväder!

I Åhus SOLEN LYSER FRÅN EN KLARBLÅ HIMMEL! För mig låter det absolut som om vi bor på Sveriges framsida (åtminstone idag). Mats är ute och vårstädar båda bilarna in och utvändigt! Själv donar jag här inne, men om cirkus en halv timme ska vi på långpromenad. Hamnade hos Maria och Nisse, satt fint med en kopp kaffe och en fastlagsbulle vid ändstationen. Tack! Andra gången i år med fastlansbulle för min del, Mats berättade att de hade haft det en gång på jobbet också. Lite snack sen promenad hem igen. Nu skönt att var inne igen!
__________

Mats kollar på handboll och jag stickar. Känner för att se en riktigt bra film ikväll, men inte alltför sent. Då lär jag somna! Imorgon studiedag på vår enhet vilket för lärarnas del innebär studier, börjatid klockan 8.30.

Nytt i gårdagens inlägg!

Inga kommentarer: