Bloggintresserade

måndag 10 augusti 2009

Måndag



Idag tänker jag extra mycket på er i Västerås och framförallt på Irene.
__________

Cissi (13.48): "Har varit i Sthlm några dagar o kom hem igår, o som man saknat sina djur,(har två Burmor o en Jack Russel) men vart tog solen vögen? De har varit runt 30grader i storstan.. puh.. men skönt o få komma bort lite.. Men tyvärr kan man inte fly från sitt inre... Hela kroppen e fylld av ett tomrum som inte går att beskriva, känns som det fattas något hela tiden och det gör det ju också... På tal om något annat, Jag har läst o följt din blogg i flera månader, sen Irene berättade hur fint du skrev )O det gör du verkligen så levande... = ) och de känns som att man känner dej lite :) Så jag tycker inte du ska lägga ner din blogg. Jag hoppas iaf att du vill svara mig... Får du min mejl nu när jag blivit inloggad? Har skapat en profil. =o)

---

Hej Cissi. Först tack för allt gott du har att säga om min blogg... men du när jag klickar på dig får jag bara reda på att "kontot" inte är aktivirat. Adresser får man aldrig om man inte skriver ut dem. Det är visst tomt efter Irene vi höll kontakt via mejl och telefon, kort men tidvis intensivt. Kan gott förstå att det måste vara fruktansvärt tomt eftersom er kontakt var redan från barndomen och sedan höll i sig. Irene var så glad för att du stannade kvar när andra "vänner" inte orkade... och som du själv berättade, om hoppande gubbar på mobilen vid ditt sista besök. Är så trött så ögonen går i kors tänker gå och lägga mig en stund. Men tyckte det var viktigt att du skulle notera att jag sett din kommentar.
__________

Ann (6.48): "Himla mycket augusti ute denna morgon! Stick ut näsan och vädra får du känna :-)"

Ja, 10 minuter senare är jag benägen att hålla med föregående talare. Varm och klibbig natt även denna, mycket fukt ute och kanske rätt svalt. Vi bor ju i ett stenhus och detta behåller varmen bra på natten om det har varit varmt på dagen :-S Idag var det rejält med imma på utsidan av fönsterna... har varit ute och torkat av utanför köket så nu är sikten åter fri.

Dragit igång diskmaskinen, ätit frukost och vinkat av Mats.
---

Ann; "Maken fråga om er igår, jag svara ni vart på krogrunda i lördags och att det inte blivit så mycket skrivet på bloggen igår... och att jag gjorde litet likhetstecken till att ni kanske var lite dävna så där dagen efter, då hade ni nog haft roligt!! :-)"

Hade ju en del att skriva på lördagen och några bilder så gårdagens blogg blev som du säger tunn. Okej lite såsiga var vi kanske men inte så farligt :-)

---

Ann: "... Vi gick en tur efter maten igår, efterrätten serverades naturell, det blev smultron och bamsestora blåbär längs promenaden och till och med smaka av lingonen gjorde vi, mysigt efter en het dag med temp uppåt 28C. Klem!" Låter gott och mysigt... i lördagskväll när vi var ute och cykla fick Nisse syn på mängder av blåbär vid sidan om vägen i Äspet... men vi lät dem vara för vi var ju ute i annat ärende.
__________



Ann: "Du ville se nya möblerna på plats, här kommer bild av lilla däcket... och du skall tänka dig att däcket växt jäms med huset runt hörnet... ... förbi gaveln och runt vänstra hörnet... så skall det vara. Då ännu en grupp på gavelsidan och sen en mindre runt hörnet".

Det kommer att bli jättemysigt och är det redan... härligt att bara kunna fylla sin kaffekopp eller vad man nu vill ha i den läckra maskinen (kan man be om ett foto? :-)...och sedan gå ut och sätta sig!... Dessutom klokt av er att välja möbler som klarar så lite underhåll som möjligt!

Så gillar jag också den gula färgen på ert hus. Glad och fräsch och passar till ett såpass stort hus och tillsammans med vitt! Som du ser har jag ändå inte lagt upp det stora fotot bara om du ger klartecken, kan ju avslöja för er andra att det är fantastiskt vackert!

__________

Eva-Katrine och jag har precis sett en thriller "The cleaner"... det är strax dags för henne att bege sig till jobbet och för mig och Charlie att ut i trädgården. Några timmar sedan solen försvann men fortfarande varmt ute...

Något planterat blev det men inte så mycket :-) Charlie är väldigt hjälpsam, jag gräver ner och är man inte med i svängarna så dras han med av yran och gräver upp :-)
__________

Ann (12.11): "Knappt ett E-nummer så långt ögat når... Vi tittade på kommissarie Montalbano i sommar, i ett avsnitt avnjöt han hushållerskans Caponatina och njöt så vida pass att jag blev nyfiken, hittade ett recept på svenska och tillagade i fredags och vickén höjdare! Vi åt med pasta.

Makens syster lyrisk och brodern smackade också när de fick smakprov, så kanske familjen Persson känner för ett nytt inslag á lá vegetariskt/Montalbano isåfall rekommenderar vi;

Caponatina

En stor sats, 1 timme, Siciliens sötsyrliga svar på ratatouille. Kalas till en bit bröd eller på pastan.

1 burk hela tomater av bra kvalité
2 auberginer
salt
2 rödlökar
2 selleristjälkar
2 röda paprikor
50 g rostade pinjenötter
3 msk olivolja nymalen svartpeppar
4 msk balsamvinäger
2 msk socker
1 msk tomatpuré
2 msk kapris
1/2 dl gröna oliver

Tärna auberginerna och strö över lite salt. Låt stå i tjugo minuter och skölj.
Skala och finhacka löken, strimla sellerin och de urkärnade paprikorna.
Rosta pinjenötterna i torr stekpanna så att de får lite färg och börjar dofta. Akta så de inte bränns, det går fort!
Hetta upp olivolja i en gryta. Fräs selleri och lök några minuter tills de mjuknar. Tillsätt sedan konserverade tomater, aubergine, paprika och pinjenötter.
Smaksätt med salt och peppar, balsamvinäger, socker och tomatpuré och en skvätt vatten. Koka i cirka 20 minuter eller till auberginerna nästan mjuknat.
Häll i kapris och oliver mot slutet.
Servera ljummen med en bit gott bröd eller ovanpå pasta. Håller sig upp till två veckor i tät burk i kylskåpet.

... och vet du? Vi får just detta goda i matlådan idag, snart är det middag, jippie!!! Satan i gatan vad gott!

Ps. Hur går det med den Hemlige Kocken?"

Jo du jag gruvar mig mycket för att jobbet börjar i denna veckan. Har svårt att samla mig att bli vid med något... dessutom kan jag bara ta boken i små portioner. Känner mig så grundlurad... och som du säger: Vet du... det är nära till tanken att jag, Eva-Katrine och Mats har högt blodtryck... kan det bero på kosten?
Eventuellt överkänslighet... Vi är ju dessutom några i familjen som besväras av eksem P-O, A-K och jag...
__________

Jag var på begravning i tanken, tänkte på dig Cissi (Irenes bästa vän som aldrig övergav) telefonen ringde ...

... och SMS i mobilen... Nä men, vad har jag nu missat? Väntade du mig, idag Ann? Visst såg det gott ut!


__________




Detta sista foto taget från grannen. Nu går det bättre att bilda sig en uppfattning även om fönsterna felar ännu.
__________

3 kommentarer:

Cissi sa...

Hej Ingela. Har varit i Sthlm några dagar o kom hem igår, o som man saknat sina djur,(har två Burmor o en Jack Russel) men vart tog solen vögen? De har varit runt 30 grader i storstan.. puh.. men skönt o få komma bort lite.. Men tyvärr kan man inte fly från sitt inre tyvärr..Hela kroppen e fylld av ett tomrum som inte går att beskriva, känns som det fattaa något hela tiden och det gör det ju också. Jag hade blivit jättetacksam om du ville kontakta mig ganska snart.. jag vet att jag inte får/ska ha nån kontakt med familjen men skulle bli väldigt glad om du kontaktade mig..Och på tal om något annat, Jag har läst o följt din blogg i flera månader, sen Irene berättade hur fint du skrev )O det gör du verkligen så levande.. = ) och de känns lite som att man känner dej lite :) Så jag tycker innte du ska lägga ner din blogg.Jag hoppas iaf att du vill svara mig, så jag kan få en sak klartgjort för mig. Sen lovar jag att jag ska hålla mig borta från er familj på Sol-Britts begäran, och det respekterar jag. Varma hälsningar Cissi. ps. Får du min mejl nu när jag blivit inloggad? Har skapat en profil. =o)

Cissi sa...

Hej Ingela. Tack för att du svarade, konstigt att det inte var aktiverat för jag har gjort en googleprofil o en bloggsida. Döpte den till funderingar om livets underligheter.Tänkte jag skulle börja blogga lite har mycket känslor o tankar att ventilera.Både med mig själv och Irene förstås. Jag har haft en egen minnesstund här hemma idag. Det är inte samma sak man får inget avslut, men jag jobbar på det. Får bearbeta det, dag efter dag timme efter timme... nu säger jag iaf godnatt..*slut av allt gråtande* nattikramar

Anonym sa...

Godmorgon Cilla o Cissi! Idag finns din presentation och nyöppnad blogg på plats. Livet har verkligen ingredienser av det mesta... du har haft förmånen att uppleva Irene och Andreas på "nära" håll... klart att sorgen blir så mycket tyngre då.

Den där egna minnesstunden om du fokuserar på Irene delar gemensamt i stillhet... kanske du måste göra det till en vana för att visa att du är trogen även nu. Nu har jag hittat din blogg och kommer framöver att landa där. Ingela