Bloggintresserade

måndag 3 augusti 2009

Måndag

Försökte locka upp Charlie i Mats säng men han avböjde. Alltsåledes gapade den tom, och jag kände mig ensam. Har vaknat flera gånger under natten, varm och klibbig. Kvavt.

Det regnade igår kväll efter att vi hade varit ute och gått. Tog in min nästan torra svarta klänning från strecket, och det var tur för den ska jag ha idag. För idag begravs min arbetskamrat... svårt att fatta att när skolan börjar kommer han inte att finnas där.

Påbörjade bloggen, somnade om och vaknade av att telefonen bredvid mig ringde klockan var då kvart i åtta. Jag tog mig upp och tömde diskmaskinen på vägen till datorn.

Såg sen att du Ann hade skickat ett mejl samtidigt som Mats ringde. Ja, där måste det ha varit rejäl telepati...
__________

Ann (7.46): "Så var vardagen tillbaka, men mycket är sig inte likt. Svärmors, och svärfars, tomma hus står mitt framför kontorsfönstret...
 
Alla i huset vakna och utgångna, maken till jobb och katterna till sina dagspass. Murrar som bara den ute emellanåt, du vet när det liksom skallrar i huset, grå himmel och det bara måste vara megastor åska väldigt långt borta... några droppar regn kom på däcket på baksidan när jag hämtade mitt kaffe.
__________
 
Du Pingla, tusen tack för alla sticklingar jag tog ur svarta påsen igår kväll! Vad tror du om att de får bo i lilla trekanten jämte ingångstrappan? Den 'rabatten' tom nu när ogräs rensats bort härom veckan. Då har jag ju dem intill mig, och invid hus brukar det vara lite mildare klimat vintertid, så kanske de tar sig till marken är grävd och fylld på baksidan för häckplantering? Kanske skämma bort dom första vintern med granris ovanpå som skydd? Förresten, vad var det i lilla plastpåsen med jord?"

I den lilla påsen många små sticklingar av fjärilbusken. Hittade först inga så dessa... Mats glömde nog att berätta att de till nästa sommar förmodligen kommer att växa till en höjd av cirkus 0.5 meter kanske mer och blomma för det har mina gjort. Varianten är skarpblå, inte lila men åt det hållet. Det är min absoluta favvo. Inte så köldtålig kommer gärna igång med att slå ut blad tidigt men det händer inte sällan att de får stryk då... men den kommer igen.

Du skrev "Ibland lossnade roten från det ovan jord men det lär ju komma ändå så skickade med det iallafall."

Då menade jag att du fick roten lös och då lär den väl komma till nästa år iallafall!

Täckning låter bra och plats intill husvägg så länge. Kanske hittar jag dessutom fler sorter framöver... så kan du snickra med växter.

Om du vill kan du ju söka på min blogg efter de olika arterna så ser du hur de tar sig ut i Paradiset.

TUSEN TACK själv för alla spännande kok och inläggningar. Mats sa att där var mycket matnyttigt... spännande!
__________
 
"... Min svarta klänning hängdes tillbaka i garderoben igår, det är en sorglig tid nu för oss, skall tänka på dig idag!
 
Klem!   (=kram på norska)"
__________

(9.00) Hann inte mer än att stryka min svarta klänning och putsa skorna så började det åska och regna i Åhus. Förklarar ju molande huvudvärk igår och idag... en kvick promenad med Charlie sedan bad och hårtvätt, en runda på järnhingsten till byn... sen har nog klockan hunnit bli en del.

Ann (10.40):"... nu kom regnet hit. Bäddat och plockat och skall ärenden i stan. Urf vicket gråväder".
---
Åhus och klockan har hunnit bli över 11. Eva-Katrine och jag har varit cyklandes på byn (ja i ösregn), vi konstaterade ännu en gång att det är mer syre i luften då det regnar... men blöt blir man då också. Så har vi gjort rundan Apoteket, Dennis blommor, Konsum, Ica. Handlat prisvärda basvaror, känns bra... Charlie hade tuggat upp mina gamla gympadojor som jag sparat och numera har i trädgården, eller snarare inte längre...
---


Kycklingsallad till lunch
---



Ny cykeltur till församlingshemmet...
Hemma igen efter minnesstund. Luften gått ur, knyter mig en stund.
Nya krafter, vilket behövs när man ska dammsuga med Charlie i huset. Det tar minst dubbelt så lång tid med honom till "hjälp"... bilköer och vägarbete försinkar hemresenären.
__________

Ann: "En bröddeg går i maskin, ute duggar det fortsatt. I stan skulle jag bl a hämta paket på fd jobbet... fd anställd jobbar som tillfällig hustomte då lokalerna städas ur och vi gick en vända i lagret, på packningen, via kontoren och hua vad tomt, tyst och ödsligt... 100 personers försörjning borta.
---
 
Då få cellerna man har upptill är inte med nåt vidare, skulle köpa gratulationskort till ungt par som renoverar mormorderns hus på vår väg och skall flytta in och gifte sig i helgen... kom på att jag glömt när jag passerade huset på hemväg... sanslöst. Torrmat till katterna, Royale Canine Hairball får vänta till nästa ärendetur för den butiken öppnar inte förrän kl 14 och då var jag redan hemma igen :-)
 
Annars inget nytt under molnen".
__________

Så här ser det ut vid trädäcket dags dato:



Den höga Plymspirean till höger behöver delas antingen nu i au(f)gusti eller till våren... spekulant :-?

"En spekulant på (s)plymspirea vare här! Ann ;-)"
:-D
__________

Kalle är kock i Paradiset, ikväll vankas det lövbiff och klyftpotatis och pulverbearnaisås. Så gott!!!

Kortspelskväll på tremanhand... sen kom Mats hem en kvart i 10. Här var det julafton minsann när man kolla på köksbordet!!!





TUSEN TACK!!! Vilket jobb du har haft det är ju inte klokt så mycket spännande! Ja här vankas då provsmak framöver, imorgon ska jag studera etiketterna ännu närmre och så har vi ju Den hemlige kocken att bita i!
---
Godnatt mina vänner. Vi hörs imorgon! Nu ska jag ta ett bad sedan om jag tyar en lite lässtund i vår nya bok.

1 kommentar:

Anonym sa...

En spekulant på slymspirea vare här!

Ann ;-)