Bloggintresserade

fredag 7 augusti 2009

Husvård

... och så blev det fredag...vinkade av Mats för en kort stund sedan. Idag väntade Fjälkinge backe dit han skulle för att tillsammans med ytterligare någon märka ut en ny grustäkt för firmans räkning. Få se hur lång tid det tar och när vi kan vänta hem honom igen.


En fantastiskt vacker buske hos grannen knappt meterhög full av dessa fina blommor. Hade en gång en Ballongblomma såg den ut så? Tror det...

Himlen är blå och solen skiner utan den minsta tvekan. Har ännu inga planer för dagen... ska jag göra det jag borde gjort eller?

... Just nu ska jag i allafall krypa in en liten stund till med Kockenboken :-)

A (7.53): "Solsken! Inatt var t o m sommartäcke för mycket :-)
__________


Tralldäcket ser fint ut i morgonsolen efter gårdagens tvätt, som nytt! Ikväll vankas oljning med roller av tryckgrön olja.

Nej men vad fint det blev! Visst är det tjärnen man skymtar i bakgrunden? Så vansinnigt kul att ha sett med egna ögon!



Aha jag såg ju vänster och tänkte vänster...kanske därför... Sanningen är inte alltid det man ser... ögat kan lätt spela en spratt. Dessutom är det ju ett ögonblick tvärsemot liksom... inuti :-D
__________

Snygga utemöbler är det de nya?

A: "Ja, nya möbler. Tyska smidesmöbler (dubbelgalv, coatade och uv-resistent) jag föll för förra året, fabrikat MBM dock då med högre rygg (Romeo Elegance) och utdragbart bord... men tappa sugen då däck, hus mm inte klart. I år hade möbelfirman serien igen men den normalryggade (Romeo) och Maken tyckte vi skulle köpa på rea och med rabatt (dynor) och så gjordes. Vi tänker en grupp till på gavelsidan mot vägen och en liten cafégrupp på framsidan (under tv-fönstret ovan rabarberna) där däcket tänkt ansluta till glasverandan i framtiden. Tycker du smidet passar hustypen?
http://www.mbmpureoutdoor.com/wrought/romeo.htm

Absolut passar smidesmöbler till hustypen skulle jag mycket väl kunna tänka mig. De är jättesnygga! När du har oljat in däcket och ställt i ordning kan du väl ta ett foto upp emot huset?... så kan man bättre föreställa sig proportioner. Du ska tro vi velar och har oss om sitthörna till altan. Hur kommer det att ta sig ut med höjd osv... svårt... vill ogärna släppa min idé... men det är ju viktigt att det blir hållbart och snyggt!

... Nu kom Mats och han sa också att de är jättefina det var ju dem som ni satt i när han var där :-) Hade ni tänkt att däcket skulle bli stort? Efter vad jag förstår mest stort på det viset att det följer runt huset? Praktiskt och snyggt!
---
Om man ändå skulle vilja ha trä, till möblerna finns ju de där svängda gamla träbänkarna, ska se om jag hittar något foto någonstans... sådär riktigt gammeldags tror att de åter tillverkas nya och kostar då mutcho, men du har ju en snickare på hemmaplan... återkommer... när jag ser en...

Nä ännu har jag inte hittat den där jag tänker på... men här har jag scannat från "Hem ljuva hem" Nr 7 2009: Liknar era i smide men av trä :-)





__________

A: "Idag? Städa av här i eländet, mellan flyttlådor och ekmöbler antar dammbollarna är klart större i omfång, Emil fäller bra och är 33,3333% utökning av dammboll. Klippa gräs. Proviantera istan och något ärende efter datumstämpel och färg till ladugårdsdörrar.
__________

Nämen gu, vicken härlig båtresa på ån, vilken å?"

Det är Helgeå som jag har för mig startar i en sjö uppe i Småland som heter Helgesjön. Om du vill kan du kolla tillbaka jag tänker att jag skrev om ån när vi var på Åhus rundvandring. Kanske ni minns att jag berätta att den hade varit väldigt djup förr. Det finns bara 10% vatten kvar i ån efter att bönderna gjorde bort sig, dikade ur och ett djupare flöde leder nu ut i Yngsjö det sk. "Gropahålet". Förr kunde riktigt stora båta ta sig hela vägen in till Kristianstad så man kan ju lätt förstå att hamnen i Åhus har förlorat på detta.

Mer kan man läsa på följande sida:
http://www.lansstyrelsen.se/skane/Kartor_och_planeringsunderlag/Kulturmiljoprogram/Sarskilt_vardefulla_kulturmiljoer_i_Skane/Kulturmiljostrak/Helge_a.htm

A: "... "Helgeån, är ett vattendrag som rinner upp i ett antal mindre sjöar öster om Älmhult i södra Småland, och flyter ut i Hanöbukten på Skånes östkust.

Den totala längden är knappt 200 kilometer och fallhöjden ungefär 160 meter."... "

---
A: "... Vet du... första dagen bestämd för ert besök hos oss, då tänkte vi ta er till Osudden och ta en solig tur med Vidfamne på sjön Vidöstern, bl a passera vårt förra hus, men tyvärr ändrade planer och ändrade väder. Nu vet jag att ni hade tyckt om det...



... Vi var mer än nöjda med hur det blev!!! Att få uppleva ert trivsamma hem, vackra miljö... tom. High Chaparalls museum, en plats vi aldrig kom till när ungarna var små. Berättade för Maria o Nisse igår om alla möjliga och omöjliga saker man kunde finna där.

Men det blir väl fler gånger? Kanske tar ni en tur rätt snart till Åhus?
__________

A: "... Hoppas du blev vederkvickt av kanske ytterligare ett kapitel av hemlige kocken och en tupplur :-)"

Ja nu har jag ju inte kommit dit ännu men, det är inte försent :-D

... nu har jag tagit del av vaniljfusket och känner mig chockad :-S... jag som älskar denna doft och smak... ? Vem vill spraya in sig eller än mindre äta rutten ved eller komockor???

... kan undras hur rökt picnicbogen var egentligen...? Med tanke på allt fusk...
__________

Sett under Charlierundan







__________

Nu hemma igen efter att ha varit ute på skjutfältet med Charlie. Vi badade alla tre Charlie Mats och jag och C. var alldeles vild plöjde fram genom vattnet och snacka om skönt minst 22 grader om inte mer. Kaffe på plats innan det var dags att vända näsan mot hemmet.
__________

En stunds vila i hamocken för Mats del...
__________

... sedan besök på Solhaga. Nu ska jag ut och plantera...
Tre plantor Tellima grandiflora (blomningstid maj-juli, höjd 40 cm)
En styck Kaukasisk förjätmigej




:)) Så nu får vi se hur näckrosorna fixar det här nya experimentet Maria... planterade i 100% lera inköpt på Solhaga inneslutna i gamla "nylonstrumpor" :-)
__________

... och Mats börja snickra på väggarna så vi åtminstone får insynsskydd strax igen.





Jovisst stallfönstret kommer på plats så småningom... och nätrulle och sågbock är ju för att Charlie inte ska komma ut.
__________



Fick skogens guld av svägerskan när hon kom för helgen!! Mums!





__________

Till dinné grillspjut, kokta päror, LOHMANDERS kalla bearnisesås (mmm.)sallad, första bifftomaten från drivhuset och som kronan på verket Rabarber chutney !!! Yes!
Fantastiskt gott med den syrliga smaken till grillat!

Inga kommentarer: