Bloggintresserade

tisdag 25 augusti 2009

Fikusen en Philodendron

Underbart vackra nyponrosor ända nere vid Paradisvägens slut där stranden tar vid



Du Ann som är en fena på att laga mat: Har du inget recept på Nypon: soppa etc. utan osunda tillsatser?
__________

Under gårdagens eftermiddagstur såg jag detta underbara lilla träd översållat med blommor. Men, vad kan det vara?



Mats och jag tog morgonpromenad tillsammans med Charlie i strålande solsken. Det spås ännu en fin dag. Få se hur det blir om astronauterna kommer iväg eller inte. Åskvädret ligger ju för nära sägs det!

Ann (7.45): "Solsken från en blå och blåsig himmel denna morgon!
__________
 
"... Nämen gu så roligt få se E-K's&E's lya!! Vilket ämne att bygga upp ett hem av, wow :-) Hoppas vi får kontinuerliga updates när något lagts till, tagits bort eller så! Hur går det då med mathållningen; nyttigheter och onyttigheter E-K? :-D Och du vet, oxå jag håller tummen för jobben du sökt! Och du E-K, den där 30-taggarens kommentar, säger mer om henne än om den hon trodde sig tala om, så släpp och let go :-)

Eva-Katrine: "Jag har varit ute och sökt jobb idag. de var mycket trevligare idag än igår :) haha.... Måste ju få ett jobb :) Maten går det bra med tycker jag. Nyttigheten har väl inte riktigt ännu satt fart, köper mitt träningskort till helgen efter löning iallafall. Men nu till lunch blir det räksallad, nyttigt och gott :)"

Du ligger flitigt i hör jag E-K, det var väl sjutton om det inte skulle bli napp till slut med jobb och allt!
__________

Ann: "Behöver 'di gamle i Paradiset' lite inspiration? Kanske soppa? Då skall ni testa denna höjdare med topping;
 
http://www.guldkorn.com/default0.asp?reason=bigscreen&varpresenturl=/std/cmmt/c_recept.asp&varpresentqs=iRecipeID=1168&redir=1&from=&bhcp=1
 
Ten points! Klem!"

Man tackar, den verkar onekligen jättegod... lite kul för igår pratade vi om att det började bli dax för en soppa en dag :-)... nu är det bestämt det blir imorgon och äpplekaka till efterrätt med vaniljsås (bara det är redig vara)... Ja, jag kan berätta att jag planterade idén om "Den hemlige kocken" på jobb och att budskapet nu sprider sig som en löpeld...

Mayas kommentar härunder (14.43): "Jag kan meddela att det är en Hibiskus :) den som är blå och översållad av blommor :P Vill med HA!...kollar receptet :) Kul med fler Åhus folk :)"

Ann (14.44): "Vi har fisk 2 ggr/v och SOPPA 1 ggr/v för enkelhetens omväxling :-)"

På tal om hibiskusen ska jag ut och gå en runda med hunden nu och tar då vägarna förbi Jan ska se om jag kan få till ett foto av hans ståtliga hibiskus!



Fotot gör inte växten rättvisa men eftersom jag inte kunde se Jan hemma så kunde jag ju heller inte ta mig in och plåta på närmre håll. Hibiskusen som är ljuvligt laxrosa har blommat ett par veckor och är planterad i kruka, men växten är vinterhärdig och därför tänker han plantera ner den i jorden senare i höst.

Fick faktiskt syn på ännu en blå hibiskus inte så långt hemifrån vårt. Ägaren var ute och vi pratade en stund om den. Blomningstiden är kort ungefär en vecka, så då gäller det att njuta som han sa. Även denna är vinterhärdig.


__________
 
"... Opps, Pinglan du skrev "snackat med Jan en god stund som har blivit av med en av sina pyttesmåhöns och som låg på sju ägg i häcken. Vad trist! Nu blir det inga kycklingar heller!" Pyttesmå höns och i häcken, berätta mer! Hänger inte med men det låter både gulligt och tragiskt.

Ja, det blev onekligen en rolig formulering... visst hon hade äggen i häcken men nu syftade jag ju egentligen på häcken som omger hans trädgård :-D

... Vet att jag i ett av sommarens inlägg satte in ett foto på när hela skaran var ute och promenerade i gröngräset... men däremot vet jag inte vilken dag, och sommaren var ju lång :-). Kanske en iller hade tagit sig igenom hans staket sa han... Jan är en underbar djurhållare och var förkrossad samtidigt som han sa att så är ju livet! Det värsta var att hönan redan hade ruvat en vecka på sina ägg... äggkläckningsmaskiner i all ära, men han vägrar använda sådana där konstgjorda manicker.

Hönsen är verkligen pyttesmå så ni kan ju föreställa er äggen! Fast Jan brukar baka sin "mammas sockerkaka" på dem. Receptet? Ja det var något med...

250 gr flytande margarin,
3 vanliga hönsägg eller det dubbla antalet :-),
2.5 dl socker,
3 dl mjöl och
så aningen bikarbonat till jäsningen...

__________

 

Ann: "... Min fikus heter ju inte egentligen klätterfikus men jag kommer inte ihåg namnet och det är en sirlig fikus och klättrar gör den :-) Finns en liten tunn sak i butikerna som heter klätterfikus som torkar ut för ingenting. Skall se om jag kan ta en närbild, porträtt ha ha, på den, kanske någon känner igen den och vet dess riktiga namn.

Känner du igen Philodendron?

Kolla på följande sida: http://images.google.com/images?q=Filodendron&rls=com.microsoft:sv-SE:IE-SearchBox&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7SUNA_sv&um=1&ie=UTF-8&ei=fPCTSv3XK8PS-Qa5_PTyDQ&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4

Ann (16.26); HaHa Jop, philodendron känns bekant i munnen.
 
Klätter var det ja men...
 
http://www.newsdesk.se/pressroom/blomsterframjandet/image/view/klaetterkalla-philodendron-hederaceum-21162
 
klätterkalla :-) inte fikus :-)"

__________
 
"... Igår hade jag rörmokare här, idag också samt elektriker till att installera vår och "svärföräldrarnas" värmepumpar, de har kommit så jag får gå ut och hälsa och öppna till dom!"
__________

Dammen i Paradiset en aning grönt vatten, men näckrosorna planterade i mina gamla nylonstrumpor för att hålla leran på plats börjar ta sig :-)



Trallala ... Fiskarna simma i dammen...


__________

E-K: Är ute på Italiensk restaurang nu i gamla stan... Agaton...de har pizza... jag tog pepparstek med potatisgratäng :-) mycket gott."

Idag vankas Italienskt även i Paradiset "Spaghetti och köttfärssås", det har vi inte spisat på ett tag... Italiensk spaghetti vilet osökt får mig att tänka på den man serveras i sitt "hemland". Den smaken och spänsten den måste bara upplevas.
__________

En kvällspromenad så klart till havet. Fuktig luft ikväll. Inte direkt kallt, men en kofta kom väl till pass. Lite gäss,pålandsvind så skulle tro att det är rätt varmt i vattnet fortfarande.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe ja jag ska hålla er uppdaterade med vad som händer. Har sökt en massa jobb idag. Efter lunch stressen är över som är mellan 12.00- 14.00 här så ska jag sen ut igen och söka fler. Måste ju få ett jobb :)

Maten går det bra med tycker jag. Nyttigheten har väl inte riktigt ännu satt fart, köper mitt träningskort till helgen efter löning iallafall. Men nu till lunch blir det räksallad, nyttigt och gott.:)

Ha det fint allesammans!

Maya sa...

Jag kan meddela att det är en Hibiskus :) den som är blå och översållad av blommor :P Vill med HA!...kollar receptet :)
Kul med fler Åhus folk :)

Anonym sa...

Vi har fisk 2 ggr/v och SOPPA 1 ggr/v för enkelhetens omväxling :-)

Ann

Anonym sa...

Ett glas rödvin sänkte mig totalt, blev hur trött som helst. Så jag ska gå och lägga mig nu medans de andra ska festa vidare lite. Även om jag int jobbar så är jag trött. Ska klockan 11.00 imorgon till en smink skola och bli sminkad och få veta vilka färger jag är. Alltid något att göra en lediga dag. mitt sycke klarar inte att söka jobb imorgon, tror jag. En ledig dag. Att gå runder i ca: 6 tim och vara på topp och glad och söka jobb i 2 dagar som jag gjort nu tar totalt slut på en för man måste vraa på topp.

Puss på er.