Bloggintresserade

torsdag 6 augusti 2009

Pyttipanna, ägg o rädbetor

Godmorgon... direkt ut i cyberspace... till vem vilka jag bara kan ana... eller... ingen sol här ännu inte... känns som en rätt typisk augustimorgon... fuktig och disig där nog solen vaknar så småningom. Själva tog vi oxå en liten sovmorgon men Eva-Katrine gick på vid 7.
---
Började se en riktigt bra DVD i går kväll "Uprising" heter den " They did the one thing Nazis never expected. They fought back. A true story. Men, den var närmare tre timmar lång och vi bestämde oss för att se den som en miniserie med resten ikväll.
_________

Ann: "Ofrivillig sovmorgon blev det! Var faktiskt vaken och uppe vid 05, och la mig igen. Flickornas sovmorgon synes det för Gumman ligger kvar på övervåningen sovandes, och killarna är utflugna sedan länge".

På tal om killarna hur går det med nye familjemedlemmen? Har Emil fogat sig efter tidigare invånare? Eller försöker han sig på att klättra?
---
 
"... Solsken och blå himmel! Riktigt fint som igår tror jag. Härligt känna lite sommarkänsla igen.
 
Hur går det med boken, har du bladat igenom fler sidor tro?
Ett par kapitel har det blivit mer har jag inte hunnit igår gick det i ett och sedan gick luften ur... Jag kommer att läsa den rätt snart, men du kanske vet själv det får bli i små portioner för det är en omtumlande läsning där man får upp ögonen för ett och annat samtidigt som man inser att det knappt går att värja sig för alla konstiga surrogatämnen. Kanske inte så konstigt att det påverkar ett och ett annat i våra kroppar... det finns ju rön om att människor med NPF (neuropsykiatriska funktionshinder) starkt påverkats; och det vore ju inte så konstigt med tanke på att alla ju påverkas eller hur?

Ann: "... Fått nån tanke? Idé?"

Ja det skulle ju vara det här med Koboken (!) då förstås verkar ju inte vara helt otänkbart heller med tanke på tidningsklippen :)

Ann: "... Kan berätta att förra veckan hade CityGross tillbud på ny falukorv 2 st (á 600 g) för 45 kr och att jag köpte berodde på "Ingemar Johanssons falukorv, tillverkning utan E-nummer-tillsatser. Principen med tillverkning enligt nya metoden är att man inte tillsätter Nitritsalt E250. istället använder man enbart Koksalt och Nitrat från naturliga kryddor. Den tidigare användningen av Askorbinsyra E300 och Askorbat E301 ersätts av ett naturligt bärconcentrat med hög C-vitaminhalt." Man ser, industrin kan bara dom vill!
 
Åh, ni har smakat Lohmanders! Så roligt att du tyckte om den (trots sina e-nummer, gapflabb), vi tycker den är så nära smörig hemlagad det går. Blir det inköp av mer i butik då tro? Vad tyckte ynglingen uppfödd på pulverbearnaise då? :-D Du t o m surfat och snubblat på blogg om Lohmanders och mat :-) "

Återkommer för nu bär det av till Timber trading (väggbrädor). Kom lite hastigt på! Den var jättegod! Helt annorlunda än pulver som jag inte alls är speciellt förtjust i... kall, rik på smak, "smörig", en sådan som man tar en lite klick av och sedan nöjer sig. Eva-Katrine frågade efter den dagen efter (ännu ett gott betyg)
 
"... Skickar ner solen till dig med sommarkänsla!"

Klockan har hunnit bli halv elva. Mats i full gång med att lasta av brädorna med koll av Charlie. Han älskar att hjälpa honom. Själv tänker jag stryka en stund medan Mats åker tillbaka och lämnar släpet. Vi tackar för solen den kom på vägen till Timber... :-)...

... inspirerad av grannen; gräsklippnigen avverkad, tvättat, skiftat på vindan, strukit; 21 t-shirtar, 3 klänningar och en blus. Yes! Hämtat cykeln som nu har 4 fungerande växlar :-)... väl hemma öppnade grinden och mobilen plingade till... Ann tänkte jag och... Bingo! :-)

Ann (Värnamo) senare (12.51): "Bubblan, vad varmt det är :-)





Vattnat alla dina buskar,




skördat rabarber


... och libbsticka till frys och torkning,

...bakar bröd och tvättar. Skall hämta högtryckstvätten nu när solen lämnat trädäcket och spola rent. Har fallfrukt här och hos svärföräldrarna att plocka bort, i solen. Att man har bleknat i skinnet dessa veckor ser jag nu klädd i tankini och shorts igen! Inte för att jag solat egentligen innan men mer färg hade jag, men den bleknar ju i regn och gråväder. Men so what, fåfängan har ju nästan lämnat en.


Hoppas stryktvätten gick galant, väggbrädorna staplade och att solen skiner på er".

Visst klart. Faktiskt är det inte ett så trist jobb. I sällskap av transistorn och radiopratare går det rätt lätt. Idag var det en präst från Lövestad Rydén någonting som berättade om sitt nya yrke... om jag skulle vilja yrke idag så skulle jag också kunna tänka mig att bli präst eller diakonissa...


 
Ann (16.16); "Rysk brottarmadam inbillar jag mig fördomsfullt inte luktar gott... sån känner jag mig nu :-) Inkommen och trallgolv tvättat, skall torka över natt, slipas lite ev imorgon och oljas när katterna kallats in.
 
Nu har jag pustat lite, dags hoppa in i duschen!"
__________

Så en överraskningarnas dag; Vi tackar för en underbar final Nisse och Maria! Då lite mer än halva dagen gått av stapeln ringde Maria att Nisse hämtat båten på Landön för att den skulle en tur på ån. YES! Klart vi ville med och nu när vi kunde det också!


Rätt snarlika dojor kunde inte låta bli att kontra med ett snarlikt foto :-D

Vår skeppare



Här blir vi omkörda av Flodbåten


En vattenscoter


Några paddlare försökte ;)


Tyst och stilla gled vi genom vattenriket... endast kuttret från båten och en och en annan kommentar.




Wow vad vackra vita näckrosor och alldeles fullt av dem

Trolskt sken Vi undrar vad de där rosalila facklorna som skymtar fram i bilden är av för art. De växte såväl i strandkanten som en bit upp på land. Någon som vet?


Från skuggan ut i solen


Så in i vassen


Sk. Gräddhyllan börjar




Under gamla bron






Här tar grabbarna upp båten

Final på dagen var Pyttipanna, stekta ägg rinniga efter behag, rödbetor :)

... så resten av på började filmen Uprise som vi klart rekommenderar! På You tube kan man se förhandvisning men med kommentarer från oförståndiga så att man baxnar under... så adressen får den intresserade finna själv!

Inga kommentarer: