Bloggintresserade

fredag 29 maj 2009

Fredag gör jag vad jag vill

... igen... Ännu grått ute, ingen stor sol visar sig men Kerriabusken är däremot full med små guldgula solar. Fem minuter tills avfärd, så nu ska jag plocka ihop mig.
På dagens program? Först jobba en stund på förmiddagen sedan fylla fogarna klart på kökssidan. En hel del tvätt att vika och stryka, kolla med "utstyrsel" tills morgonens Irländska afton, till havet med Charlie, PowerWalk, mer?
__________



Ett bra år för vit syrén i år blommar den mycket. Det gör den har jag märkt ungefär vartannat år. Min farmor berättade för mig att syrenerna vill att man ska knipa av fröställningarna efter blomningen så blommar de sedan ännu mera. Ofta får nog syrener inte just den här omvårdnaden för de tas kanske för självklara. De ska trivas ändå?
---
Den söta faluröda lekstugan med vita knutar och verandan är Anna-Karins. Den byggde hennes morfar till henna när hon var ungerfär 5 år. Det var när vi ännu bodde i Piggagränd. Numera inväntar den våra barnbarn.
__________


Kan inte hjälpas, visserligen skriver jag den här bloggen främst för min egen skull... och då är det ju oundvikligt att det är jag som väljer. Ann har sedan mer än ett år (stämmer det?) varit en samarbetspartner till mig i bloggvärlden... Stanna gärna upp ett ögonblick tillsammans med mig och gör undersökningen här till vänster. Sedan igår 5 röster... KUL! ... tänk vilka oanade möjligheter... man kan idag finna både släktingar och trogna vänner och hålla kontakt via nätet. Hoppas därför och förväntar mig att skaran kommer att växa.

...Och tydligen är det så att det finns många som finner någon form av njutning av att ta del av det som Ann och jag skriver och de bilder vi väljer att visa... för i snitt besöker över 30 personer Hem-liv-design varje dag och har gjort sedan jag öppnade bloggen. Det är däremot inte så ofta någon lämnar någon kommentar (i förekommande fall är de från samma personer som har valt att gå ut med sin identitet här från början).

Min tanke var, och är att bloggen skulle kunna fungera som en dialog. För vad är en människa utan respons från andra? Det är ju så vår erfarenhetsvärld växer. Efter vad jag förstår syns man inte med sin identitet eller blir kartlagd genom att visa sig som anonym. Därför har jag bestämt mig för att att försöka göra mig en bild genom den här undersökningen.
__________

Ann: "Solsken, blå himmel och kanonvädershelg väntas!
 
Igår em fick vi tre riktiga busväder, ett av dem lyfte iväg tung gummimatta vid ytterdörren, ett bombadera oss med hagel och det sista med åsksmällar. Och blåsten, den enerverande, icke att glömma. Den hoppas jag viker hädan denna helg".

Ja man börjar bli smått trött på dessa omslag. Borde nog inte känna efter men svårt att låta bli, börjar bli en aning snuvig och det vill jag då rakt inte. Dax att plocka fram tankens och viljans kraft!
__________
 
"... Kom hem med tre matkassar igår för dryga sexhundralappen och innehöll bl a nästan 9 kilo kött! Kyckling, fläsk och nöt :-) kändes riktigt bra! (2 hela kycklingar á 19:95, 2 kilo vingar á 15:-, skinkstek á 59:90, kotlettspill á 24:90 samt 3 kilo nöt á 59:95) Idag får vi ölburkskyckling till middag, ikväll vår kebab på nöt".

Det var till ett överkomligt pris verkligen (!) Vid sådana tillfällen känner man sig mer än nöjd, men det ligger ju en del jobb bakom att leta sig fram till rätt varor både näringsmässigt och prismässigt!


Jodå, hade vart roligt få se dig och Mats vid bordet ock! :-)
 
Dags ta itu med några av dagens sysslor, ha bra fredag!
__________

Angående Fjärilen i glaskupan se sist i torsdags inlägget.
__________



Ann: "Lite groteskt, men skall bli gott :-)"

Håller med dig kan ju inte vara lätt att sitta på en pall, vara redo för att ut och gå och inte ha huvudet med sig :-D

Själva ska vi ha stekt fläskfilé, stekt potatis bearnaise och rikligt med sallad.
__________



Utanför entrén till jobbet en rad av dessa käcka klippta träd. Har aldrig noterat dem tidigare. De brukar ju stå där varje dag, där ser man hur hemmablind man blir. Vad är det?

Avenbok?












__________

Hemma igen vid lunchtid, hängt ut tvätt, vikit tvätt ätit en go "ölmacka" av Konsumbagarens egna runda kornkaka.



Sömnig, tänker vila tillsammans med Charlie en liten stund medan Eva-Katrine tar en extra runda. Allt för att mäkta med kvällen. Tar min nya tidning "Leilas Country living" nr 2 med mig. Summering en kul tidning med något annan framtoning är de tidningar jag brukar läsa...







... lite fräcka tips för skötsel av gjutjärn, roligare och billig flaska för diskmedel framme på bänken, mat och bak och allt möjligt annat annat många opretantiösa och fullt trevliga och genomförbara tips utan att ha stora spenderbyxorna på.

På sidan 25 TÄNKVÄRT: "Om ett rörigt skrivbord är ett tecken på en rörig hjärna, vad tyder då ett tomt skrivbord på?"
__________

Eftersom inte Charlie hade fått någon fästing tills då nu, och Olivia redan fått flera tänkte vi att han nog har en blodsort som de inte uppskattar... tog precis en i ändalykten. Den var inte särskilt stor men runt omkring en böld. Sedan igår kväll har han inte riktigt varit i form. Kräktes igår, nu sätter vi det i samband och blir oroliga. Bara det inte är något... Någon som vet mer om fästingar och tecken? Självklart tänker vi söka doktor om vi finner att det kan finnas behov för det!
__________

Invigning: Ikväll har Kalle grillfest med gasolgrillen för några av sina kompisar i Sjöstenshörnan. Äter gör de sedan i rummet och solen utanför uterummet.



Fotot genom hörnan för diskbänk ut igenom fönstret... genom baren och ut genom fönsterna till vårt uterum...
__________

Charlie, Eva-Kartrine och jag längtar efter att Mats ska komma hem efter överentimmesmassage i Kristianstad genom hans ena arbetgivare. Då ska vi kränga. Oh vad gott!
__________

En tur till havet, plockade en bukett liljekonvaljer till badrummet. Både Mats ochjag förundrades över horisontens rand... hårt markerad, mer än vanligt... Charlie badade till en nivå över magen, Eva-Katrine til knäna (säkert 16 grader sa hon).
__________

En dålig thriller på Svt play med bl. Richard Gere...

Inga kommentarer: