Bloggintresserade

torsdag 21 maj 2009

Kristi himmelfärdsdag

Firas med tanke på att Jesu Kristus for till himlen för att sätta sig på sin faders högra sida. Det inträffar 39 dagar efter Påskafton och alltid på en torsdag. Dagen som oxå är Folknykterhetensdag förknippas även med gökottor, metardag, betessläpp för korna.

... vaknar av att solen strålar letar sig in genom fönsret i groventrén, vidare in i sovrummet och sedan faller ner över mitt täcke... tassar försiktigt upp till min dator och undrar om någon läsare har besökt bloggen sedan jag själv stupade i säng igår. Fem stycken... undrar vilka?... Kanske är det bla. du Maria, för visst var det idag ni skulle åka till Prag med kören? För ett ögonblick ångrar jag mig, att jag har gjort uppehåll... men nu valde vi att skaffa Charlie och det ångrar jag eg. inte för ett ögonblick.
__________

Jeanette (6.54): Jag igen:)
På 4 timmar i går em/kväll hade vi 2 rejäla åskomgångar, den första var värst då det slog ner i kraftledningen så elen gick.
Mycket regn på kort tid, men nu på morgonen skiner solen:)

Ja det var verkligen kraftigt åskväder så länge det varade. Här var det blixt och dunder på samma gång och det indikerar ju att epicentrum befinner sig rakt över... när åskan hade dragit förbi kom solen (Farmor brukade säga "Efter regn kommer solsken)... men... rätt kvavt till och ifrån mesta delen av dagen.

Sedan känns det ju relativt tryggt att bo mitt i ett samhälle när sådana här urladdningar sker. Annat måste det vara på vischan för er som bor där. Mor berättade igår om när du Christin och jag var riktigt små och när hon satt på Rydbolund med dig på ena armen, mig på den andra och försäkringspapperna framme färdig att springa...
__________

Ann: "Blå himmel och solsken denna morgon!
 
Liten bloggfråga? Har du ändrat teckensnitt på bloggen? Eller har jag fått nån annan inställning på vår dator tro..."

LUGN, bara lugn glömde att säga att jag upptäckte först igår att det gick att skriva med Verdana... som förövrigt är min favo och ett teckensnitt som med fördel ska användas till alla med läs och skrivsvårigheter. Den är tydlig och rund i linjerna. En fördel även när glasögonen inte har åkt på...
 
"... Igår fyllde Plus & Minus 13 år! Våra röda pälsbollar! Ingen åska och solsken hela dagen, fick 20C minsann!
 
Jo, jag och mamma åkte till nya Karlssons, märkligt nog helt lugnt, halvtomt antagligen hade anstormningen varit på tisdagen när de smygöppnade butiken på kvällen och samtidigt hade nåt fotbollsjippo. Relativt likt Ekosortiment, men vi tyckte nog inte det var vidare fyndigt billigt, mer än en och annan lockprispryl. Jag slog till på en förpackning vita tandtrådshållare á 10.90 kr och hemkommen blev jag besviken, de höll inte en omgång ens... tacka vet jag de gröna maken brukar köpa på Apoteket, som var slut hos oss... Men ett och annat besök blir det nog, mest för maken tror jag :-)
 
Maken hade lite traktorjobb att uträtta med rishögar och tvätta lastbilen, jag vet inte riktigt vad jag skall hitta på mer än försöka laga nåt piffigt gott till oss, vi får se... Solsken på dig!"

Kollar menyn på kylskåpet och ser att det i Paradiset blir grillad fläskfilé, pommes (Mats och Kalles favo) samt bearnaisesås.
__________

I övrigt lär det bli trädgårdsarbete slutfinish inför sjöstenen imorgon... nästa steg är förberedelser för trädäcket. Ja idag blev det en hel del gjort... släpet beställt... fler plattor spolade av dem som inte ska läggas om bara fräschas till. Spännande!
__________

Kvällspromenad med Charlie. Charlie träffar Luckys sista stora kärlek Cindy från Hörby som är på besök i sin sommarstuga. Och nu ser vi det hur lika Charlie och Cindy är... otroligt... synd att jag inte hade mobilen med. Men det vill till en annan dag ABSOLUT!
... idag ingen powerwalk för min del. Det spar jag tills imorgon...
__________

På kvällen berättade Anna-Karin att det åskade för fullt i Malmö. Konstigt tänkte att vädret skulle passera uppåt östkusten... orkade inte med thrillern som vi planerat se, kände mig trött och konstig, luften dallrade och jag gick in i sovrummet för att öppna fönstret en stund. I ett så var han här igen Åskar med sin hammare (klockan visade nu halv 10) Blixt och dunder på samma gång. Ut med kontakterna sen sov jag tungt.

Inga kommentarer: