Bloggintresserade

tisdag 12 maj 2009

Långtisdag

... ja så var det då dags igen för veckans kraftansträngning. Ser ut att vara ett underbart väder... idag också. Solstrålar letade sig vid 6-tiden in genom groventréns lilla fönster mellanlandade på diskbänken och vidare in i våra sängar där jag låg redo att möta dagen. Morgonprocedurer med bad, bäddning, plocka fram väskor som ska med och nu fil och en kopp kaffe vid datorn...
__________

... sen väntar Charlieturen i det fina vädret.

Hade mobilen med oss och det blev en del foton på vägen runt kvartersrundan. Dyker upp en del på bloggen under kvällen.

Det här är en del av den väldiga ödetomten med åtta tomter till salu. För oss får den gärna förbli öde, för det är en oas att nästan ha skogen runt hörnet. Om ni förstorar och kollar riktigt noga så ser ni vårt plank skymta fram i centrum av bilden.









Kolla bara vitsippsbacken vad vackert









Så här ser de vita vildanemonerna ut som jag pratade om tidigare. De som man kunde plantera som marktäckare för de sprider sig så kupiöst.




Och nu mina vänner kan ni få hjälpa mig med en artbestämning. Vad är det här för en väldigt vacker blå liten blomma? Ja om man kollar noga så har den sippblad... men vad då, det är ju ingen blåsippa !



Den här trädgården utmed vägen sneglar man då gärna in i. Till vänster i bild vintergröna blåblommiga Vinca



Runt kvarteret, så blickar vi upp i "Manges" väldiga Bok och emellan bladverkett silar solstrålar









...och här har vi då resterna av det lilla söta huset som jag har pratat om. Nu ligger det bokstavligen som ett korthus på marken.






















Strax hemma... bara att svänga runt hörnet...





__________

Kommentar från Ann härunder: "Göken gol när jag stack huvudet utanför dörren denna morgon :-)"

Tänk bara att ha göken runt hörnet! Vilket previlegium.

Inte hörde vi göken på vår morgontur, men något annat besynnerligt fågelljud från ödetomten. Har aldrig hört det förut det var så starkt, säreget. Tyvärr är jag ingen fena på fågelljud... hade en gång ett band... men det blev kvar på Kulltorpsskolan i "mitt" klassrum efter min stroke.
__________

Idag är det Karl-Mikael som på sin lediga dag får ägna sig åt djuren. Vilken tur att han kan rycka in annars hade en sådan här dag varit svår att lösa.

Hörde av pappa att imorgon (på min lediga dag) kommer du Eva-Katrine hem från din tripp till Stockholm... säkert har du massor av nya influenser att berätta om. Längtar efter att få höra. Säkert har jag också en del, även om du kanske har läst bloggen :-D...
__________

Ann (6.56): "Illblå himmel och nattfrosten börjar ge med sig då solen och temperaturen stiger. Tittade åt Bössesjön till, så vackert...  som ett annat slags landskap".

Ja naturens skiftningar, iallafall jag lär mig mer och mer att uppskatta dem. Det tänker jag säkert är lika med er andra. Själv har jag förkärlek för vatten och väl är ju det när det nu är det stora havet som finns ett stenkast härifrån.

Men vatten i kranen är vi ju borskämda med vet inte hur man skulle klara sig utan det. Nä, det begriper jag då faktiskt inte vid närmre eftertanke.
 
"... Ny blandare monterad i duschen och vattentillförseln fungerar igen sen igår eftermiddag.
__________

... Vi köpte diskmaskin när vi flytta hit för här fanns ingen, en gång väsnades den och vi hitta ett plastsnäppe från salladslock som åstadkom oljudet nere i pumputrymmet. För några dagar sedan började den tjuta emellanåt under gång, har rengjort, kikat och igår skruva maken den där torxskruven så vi kunde titta där pumpen sitter men tomt... och så lät den igen en gång under körning... hm, gillar jag inte. Garantin utgången, men i köpet ingick någon försäkring i 40 månader som skall täcka ev reparationskostnader. Nä, hundra kronor per diskmaskinskorgshjul?!?!? Sanslöst! Vilket märke har er maskin?"

Absolut håller med dig, istället lyfter vi korgen in och ut!
Diskmaskinen är av märket ELEKTROLUX (selection) ... vår dammsugare är Electrolux (silencer) och den har ju inte varit alltför bra... bara det nu inte är lika med reservdelar till ELECTROLUX tvättmaskiner, för då lämnar vi märket.

Ann: "Ingela, vad kostar en korg till er diskmaskin då? Kanske överkomligare pris en stycksålda hjul...?"

Ja, det har vi också varit lite inne på. Ska åtminstone undersöka saken... men egentligen bär det oss emot att i så fall behöva kasta för att det inte lönar sig att laga.

Jeanette: "Ann, vad har du för märke på din diskmaskin? Hur gammal är den eftersom du skrev att garantin gått ut men att ni har 40 månaders försäkring?
Nyfiken på att lägga en lista i huvudet på vad för märken man verkar passa sig för".

Ann: "Bosch variospeed logixx, köpt kring jul 2006. Se Elkedjan http://www.elkedjan.se/Koptrygghet/ om de 40 månaderna. Bortsett från oljudet diskar den som en gud... peppar, peppar ;-D "

Jeanette: "Jag har också en silens dammsugare som vi är suuuuper nöjda med:-)
Aha, Bosch diskmaskin. Vi har en Ariston 45cm bred golvmaskin som varit undebar. Vet att vi haft den några år nu. Var just vid juletid den andra brakade ihop när vi var 5st 2 benta hemma i familjen".

__________
 
"... Hoppas du fick min mobilpåminnelse och såg Trädgårdsfredag igår kväll. Detta programs tips om blött tidningspapper när anlägga drivbänk på gräs var kul, tyckte maken med. Tanken var att bakom huset, fylla upp mer och plantera allt möjligt och omöjligt som en häck, med blommor, bär och hitom häcken sen köksträdgård i drivbänkar som jag skulle kunna nå från kökets trädäck".

Det är ju inte sant, jag läste inte mina sms förrän idag på morgonen. Alltså missade jag detta hä'rliga trädgårdsprogram men jag får väl göra som förra gången kolla på Webben istället. Er idé låter ju onekligen frestande och absolut genomförbar!
__________

"Oh, kom igår kväll på vad mer som blommade, det var kastanjerna!"

Ja säg vad vi inte har på vår lilla tomt strax över 1000 kvadrat. En liten kastanj som egentligen står inne på grannens har visserligen en gren som hänger ut alltför mycket över vårt drivhus så den måste vi bara ta oss upp och kapa. Ni kan ju bara föreställa er vad som händer när det bär frukt på hösten och dessa dimper ner på glasen. Men trädet är vackert första våren vi bodde här så fick jag på våren, och i ett svagt ögonblick för mig att det kanske var en magnolia pga. välmående knoppar. Säkert vet ni redan, kanske har jag också berättat förut, att blommorna som ståtliga pekar rakt upp i skyn brukar kallas för ljus (åtminstone här i Skåne).


__________
 
"... Uppföljaren boken 'Äkta vara' får jag vänta på till tidigast 22 maj... otålig som bara den :-) Nu, efter boken Den Hemlige Kocken, när jag var måndag går igenom reklambladen från matbutikerna blir inköpslistan inte lika lång, men vi svälter inte och äter gott ändå tycker vi, och nyttigare tror vi :-)"

Groddburken under inlägget trädgårdslördag. Text väntar...


Torkar libbsticka :-)
 
"Med så fint väder blir din tisdag fin och kort! Pling på dig!"
__________

På eftermiddagen har jag varit på strokedagen som Hässleholms strokeförening anordnat. Bla. överläkare Caroline Marktorp föreläste om TIA; på hur man kan förebygga och vara observant på tecken och absolut söka vård DIREKT! Det är precis lika viktigt som om man får ont i bröstet.

Lite besviken blev jag allt Inger, hade nog tänkt att kanske, och sett fram emot att få träffa dig igen. Jag vet ju att du är med i Hässleholmssektionen.
__________

Ikväll vankas det hemlagade köttbullar, sås, potatis och lingon. Behöver jag säga mer?
__________

Operation gräsgödning fortsätter en liten bit plätt till!

Semifinal melodifestivalen! Skoj att Malena avancerade!

Yes nu börjar kommentarerna rulla in. Vad kul!!!
__________

Hoppla Maria... ETT STORT FETT GRATTIS! Tur att det finns STAYFRIENDS...
och håller med dig, vi sitter ju så att säga i samma båt. Får ta och fira dig en annan dag! Vi träffas ju på lördag på "Nisses Vernissage" och så på Irländsk afton på Pingstafton!

Maria: "Det är märkligt med ålder, utanpå så syns det att man har blivit äldre men inuti känns det ungefär som förr. Troligtvis är det kanske så för alla... njut av livet medan ni kan, för det gör jag"

5 kommentarer:

Anonym sa...

Göken gol när jag stack huvudet utanför dörren denna morgon :-)

Ann

Jeanette... sa...

Ann, vad har du för märke på din diskmaskin? Hur gammal är den eftersom du skrev att garantin gått ut men att ni har 40 månaders försäkring?
Nyfiken på att lägga en lista i huvudet på vad för märken man verkar passa sig för.

Jeanette

Anonym sa...

Bosch variospeed logixx, köpt kring jul 2006. Se Elkedjan http://www.elkedjan.se/Koptrygghet/ om de 40 månaderna. Bortsett från oljudet diskar den som en gud... peppar, peppar ;-D

Jeanette... sa...

Jag har också en silens dammsugare som vi är suuuuper nöjda med:-)
Aha, Bosch diskmaskin. Vi har en Ariston 45cm bred golvmaskin som varit undebar. Vet att vi haft den några år nu. Var just vid juletid den andra brakade ihop när vi var 5 st 2 benta hemma i familjen.

Kram Jeanette

Anonym sa...

Ingela, vad kostar en korg till er diskmaskin då? Kanske överkomligare pris en stycksålda hjul...?

Ann