Bloggintresserade

onsdag 10 juni 2009

Ha det gott onsdag!

... ja idag regnar det så det står härliga till. Himlen är grå... själv hade jag inte sett fram emot fler "stannainneläsdagar". Men man kan ju hoppas på en ändring. Skulle dessutom behöva få ut tvätt på torkvindan.

Så länge får jag blogga, fortsätta med mitt bokmanus (ny genomgång började igår kväll), "gå på" strykhögen som aldrig tycks sina (vilken formulering :-D)...

Ljusare ute klockan är i det närmaste 12. Synd att kalla det sol, MEN JAG HAR SETT DEN två gånger redan idag!!!




Ann: "Minsann, det blev kort byxa och barfota i sandaler igår, en 21C och sju mil norr om mig huttra svägerskan i vinterfleece. Senare på eftermiddagen mulnade det på och till kvällen kom regnet, vi har nu fått 7,5mm och idag blir det inte kortbyxa eller barbent, brrr".
---
... Mats hämtade ju mig i stan igår. Brukar ju vara så trött att jag knappt orkar hasa mig till Rese trots endast ett par hundra meter. Han hade tagit sig ärende till Volvo för att fixa till bilen som han fått servad här i Åhus på morgonen lagom för att hämta mig... Men, det som jag tänkte komma till var att det var rejält kvavt och vi undrade då om inte Oscar var PG. Blev endast mer regn och en hiskelig blåst!
__________
 
"... Flaggstången här snart mot tjugo år, inte skött och jag har i dagarna skrubbat den med klorin, maken sandpapprat, rödspritat och igår målade vi med vit båtfärg, kunde vara inomhus i såghuset. Knapen kan vi inte få bortskruvad och byta ut, skruvarna drar inte, så den hemskingen fick målas också. Nu funderar vi på hur fixa kulan, Autosol och Sidol fungerade tyvärr inte".

Koppar? Doppa i citronsyra? Hur fixar de till kyrktaken?

Anns kommentar härunder: " Lackad mässing tror jag..."

... ja du då tänker jag, måste du ju först få bort lacken för att nå mässingen som ju är koppar blandat med zink, hmmm...

Evelyn: så får du mässingen blank igen;

http://www.tv4.se/Artikel_346455

hemligheten heter FILMJÖLK...

... annars finner man ju citronsyra som jag skrev förut... Fler tips från våra läsare?

Ann: "Fick svar av flaggstångstillverkaren som faktiskt har sitt säte här i stan;

´Mässingen har ärjat och då är det syrabad och eller mycket jobb med putsning/polering m.m. som gäller.

Det är normalt sett lite för mycket, istället föreslår vi att Ni köper en ny kula hos oss.

Om Ni kan besöka oss så hjälper vi Er på bästa sätt´. "

Oj då det var inte bra... men jag är envis och hade nog ändå försökt själv först... Det där med filmjölk i plast 1 dygn lät ju spännande... syrabad kan väl heller inte vara så svårt... försöka duger hade jag tänkt!


__________

"... Ha det gott idag du lediga!"
 
Nu sol ute lite blått ser jag allt på himlen mellan det grå. Fåglarna kvittrar och jag har precis gått rundan runt huset och inventerat.

Gammeldags doftros på gång!!! Åh denna härliga! "...en nyutsprungen skär, ja som den ljuvaste musik min älskade du är". Nära tillhands att tänka på Taubes vackra melodi!


En lite näva Ur Geranium-
släktet där Midsommar-
blomster ingår.

Trollius, svenskt namn smörboll Tidigare hade vi också en variant högre, mer gul orange i färgen och blomman inte så bollik i formen. Tyvärr har den försvunnit. Vad det beror på vet jag inte. Möjligen trivdes de inte intill gammeldax trädgårdslilja.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lackad mässing tror jag...

Anonym sa...

Fick svar av flaggstångstillverkaren som faktiskt har sitt säte här i stan;

"Mässingen har ärjat och då är det syrabad och eller mycket jobb med putsning/polering m.m. som gäller.

Det är normalt sett lite för mycket, istället föreslår vi att Ni köper en ny kula hos oss.

Om Ni kan besöka oss så hjälper vi Er på bästa sätt."