Bloggintresserade

lördag 6 juni 2009

Nationaldag, födelsedag, examen

Ett stor GRATTIS Irene på födelsedagen! Önskar att din dag blir solig och lugn och skön ocn precis som du önskar!!!
__________

... Vi kommer Johnny på din examensbaluns i Adseke i eftermiddag! Det ska bli så kul och jag tänker att många kommer att se till att din dag blir ett minne för livet. Vädret är kanon i Åhus solsken från en klarblå, precis som Eva-Katrine och jag beställde till dig igår!
__________

... Letade efter morgontidningen, men den uteblir så klart på vår nya helgdag. Den lille flaggan i topp på bordet i vårt "Finrum", ett som jag tycker bättre utryck än dagens vardagsrum. Finrum sa vi alltid i mitt barndomshem förr. Och ska man vara ärlig så rimmar synonymerna rätt dåligt. Utrymmet har blivit degraderat, funderar, kanske vi skulle byta? Varför inte salongen sa Mats.
__________

Jeanette saknar nya inlägg i din blogg. Hur har du det?
__________

Ann: "Solsken, en blåvit himmel och cirkus 9C denna morgon och jag har precis hissat flaggan dagen till ära!
__________

Vi har en metallcontainer som kom igår och idag skall bröderna fylla den med metallskrot, det mesta finns redan i en hög att lyfta i från rensandet i uthusen härom helgen.



"Fullt va´re här :-)"
__________

Just nu ligger maken på rygg under lastbilen och lagar utblåset från avgassystemet som släppt på sjuåringen som rullat drygt 14 000 mil eller nåt sånt, snart bortbytt till en yngre förmåga, köpet skrevs häromdagen.
__________
 
Köttet? Jo, biten i sig var ingen höjdare, typ värsta karrédelen med ben och biten fick drygt 4 timmar på var sida med mörande kiwi och jo, det var skillnad på mörad bit och okiwad om än inte kanonmör finbit :-) Smak? Absolut inte tagit smak av kiwin. Detta skall praktiseras fler gånger minsann!
__________
 
Innan vi grillade var vi ute på sjön, väl påklädda och fiskade och jo, jag fick napp! Min urgamla ledade ill-neon-oranga wobbler fick gädda, kanske på kilot men den fick gå tillbaka :-) Kul!! Vi huttrade och tänkte att vi skulle haft liten termos med kaffekask med oss, för att hålla värmen en dag som denna :-) Väl hemkomna vid 19-snåret fick vi rött vin att starta upptiningen av lekamen och händer med :-)
 
Well, gräsmatta och solsken väntar mig, ha en fin nationaldag!"

Önskar er Ann och maken och er andra likaså! Själv ska jag nu ut och plantera något mera innan det är dags att in och bada och svida om!
__________ 



Vilket underbart väder... kaffe i täppan, tvätten på tork, nu är det färdigplanterat för idag!
__________


... Mats och jag har också hunnit ta en tur med Charlie i ett sommarfint Åhus. Knäppte av ett foto på Charlie och Mats. Ja, ni ser ju att Charlie inte riktigt gillade att jag fick sticka lite före för att plåta...
---


Kastajeblomma i närbild. Har ni tänkt på hur vackra de är? Det hade inte vi!
---









Bukettspirean vid Kalles ingång











Och vid vår grind tillsamman med äggplommon:


__________

Klockan tre var vi inviterade till denna härliga gård som är den där Johnnys mammas familj bor. Nu känner du förmodligen igen den mor det lär inte vara så långt ifrån ditt föräldrahem.

Kanske har du något roligt att berätta om dess historia?



Den vita hästen har Johnny ridit i tornerspel och han har också har vi hört kastat lasso. Väntar med spänning på att vi ska få se prov på detta någon gång.

På framsidan var grillmäster i full gång dagen till ära.

Idag vankas det kycklingspett, lax och vegetariskt för vi har vegetarianer i sällskapet.


En go kram av Anna-Karins och Johnnys kompis Christian. Vi har känt varandra jag tror i mer än 10 år. Christian och Anna-Karin var och är sångarkamrater... och vi träffades alltsom oftast tidigare. Under en tid jobbade Christian även i min klass som assistent.

Anna-Karin så smärt och fin du är! Jag är full av beundran; -15 kg. Vad skönt och kul för dig nu till sommaren och allt! Måste ju kännas toppen! Kan ju avslöja nu att även jag och Eva-Katrine jobbat i den vägen. Men vi har inte gjort några revolutionerande förändringar i våra liv. Mer motion och möjligen tänker vi oss nu mera för. Vi har inte vägt oss, bara tagit mått på olika ställen på kroppen för sådär 2 månader sedan. Om en vecka är det dags att göra om det och se om något har hänt... kanske omfördelningen. Men detta var en parantes.

Charlie fick följa med oss på en tur neråt den pampiga allén av jag tror lönn...



för att träffa den svarta skönheten Här står den absolut still, men att se den sätta av var så vackert att jag blev andlös.





... och så denna söta och charmiga lilla ponny.











En rundvandring på ägorna bland samtliga, om jag inte minns fel, 35 hästar





Hälsade på hundar...










...katter... för tillfället två kullar med källingar den ena kullen små och ynkliga, endast en vecka gamla och hade precis öppnat ögonen. Den ena av dem så ljust silvergrå att den nästan var beige. Den andra kullen, i mitt tycke den där sötaste goaste åldern. Ja, jag smalt! En sådan skulle jag kunnat tänkt mig att ta hem... där fanns två rödgula, precis som min Olivier och som försvann. Charlie var så go och nätt emot dem... nästan lite ängslig... men så har han ju också råkat ut för Olivia som kan vara stundomsinnad.

I hörnan av köket hade två undulater fått sin hemvist i en väl tilltagen bur. Hannen hade Annette (Johnnys mamma) krockat med en dag inne i stan och hon tog den med sig hem. Den klarade sig och hon köpte en fru till den...

I mitt nästa liv tror jag nog... bor jag kanske på landet... och jag undrar vad det beror på att jag känner mig så hemma och tillfreds med lugnet!
__________

... gick vi en vända runt huset för att se att trädgården var enorm i jämförelse med vår. På baksidan var borden dukade ute i det fria i gröngräset!... och vad festligt och gott allt var! Potaissallad på nya potatis, grönsaksspett, grönsallad och de där underbart goda snittarna med soltorkade tomater... Kan vi inte få receptet på dem Anna-Karin? Bara att insupa mat och dryck, atmosfären och frånvaro av stans stress. TACK TILL VÄRDFOLKET! Nu är det sommar!

---

Därefter brännboll i en av hagarna... och sedan slöt vi åter upp kring kring kaffe och kakor i trädgården.



Vilket jobb du har haft Anna-Karin! Måste bara knäppa av ett kort på ett fat arbetade muffins






Johnny verkade så glad och nöjd med festen, att ha slutfört skolan och nu gått på sommarlov... och det var ju HUVUDSAKEN...

... och nu till min... :-D Kände mig så festfin i håret! Dagen till ära hade Eva-Katrine lockat och pyntat det. Detta är ett kort som hon tog för att jag själv skulle kunna få se.



Hon blev genast anlitad för att göra sin faster festfin nästa vecka till ?0-kalas

Anonym härunder sa: "Änglahår i sommarskrud ;-)"

Man tackar! ... en komplimang som jag mer än gärna tar emot, för som de flesta vet så är jag ju inte så nöjd för övrigt med min nya identitet efter min stroke. Håret är det som är oförändrat sånär som på en del gråa hår... men de är inte värre än att man kan fylla i dem efterhand som de dyker upp ;)

1 kommentar:

Anonym sa...

Änglahår i sommarskrud ;-)