Bloggintresserade

onsdag 3 juni 2009

Onsdag

... morgon. En disig sådan... svårt att sia om väder. Hade samma klänning (bara ben och armar) på mig när jag var utom med Charlie på tomten nu på morgonen. Något svalt ännu men ändock...

I skrivande stund infinner sig solen och genast är det som en helt annan tavla utanför. Andra färgnyanser. Men läs grön för pga. värmen är det mycket som har blommat av ute i buskrabatten på framsidan. Paradisbuskarna är smockfulla med knoppar, när de slagit ut blir det fullt synbart var vi bor.

Uppe lite senare idag... Mats hade redan gett sig av när jag vaknade, måste ha varit halvt medvetslös... skulle jag sedan ligga med dövörat upp är jag förlorad för världen. Men det kan ju ibland vändas till fördel också.

Jaha, telefonen ringde... vad är det med mig... jag hade missat min tid på vårdcentralen där borde jag ha varit redan klockan 8. SHIT!...

Ann: "Hoppas din mage lugnat sig och att du får en härlig ledig dag!"

... och inget kaffe så jag kan vakna till´ heller... Får väl försöka vända trenden utan...
---
Hoppsan nu tappade jag tråden, fick ågren och dåligt samvete...

Kommer att tänka på något jag läste för lite sedan. Då skrattade jag gott åt det :-D
Letar och försöker plocka fram det ur minnet... Om man lyssnar för mycket på andra är det lätt att man tappar tråden...
__________

Uterummet under städluppen denna veckan... får väl ut och ta ett litet ryck bud på fönsterna... egentligen har jag en del blomplantor att arrangera och plantera ut (om sanningen ska fram mycket roligare och hade ju därför hellre lagt orken på det... Men om man fuskar med det andra så missar man hela grejen och tillfredsställelse av att ha gjort något bra. Så åtminstone fönsterna först!
__________



Förresten kan jag få hjälp med en artbestämning. En pytteliten gul blomma. Lökväxt påminner om en mycket liten påsklilja... finns det nåtot som heter Husarknapp förresten... ja men så ser den inte ut!


... utöver den lilla blå igår?
__________

Ann: "Vaknar idag till en lite svag sol, 9C och moln här och var. Så blir det dags för kofta och strumpor igen antar jag, var har jag dem tro... :-)

... Igår var det omväxling, först tropisk värme och gassande sol, varmt så man frustade, efter lunch kom några stora moln och vi fick rapport om åska och störtregn i Jönköping, senare på eftermiddagen hörde vi åskan en bit bort, det mulnade på och vi fick en handfull regndroppar och temperaturen sjönk till 15C och lite senare till fick vi en regnskur på hela 0,9mm, och man frös så där sommarhuttrigt :-) "

Här föll inte en droppe regn... trots att det kändes som om det skulle det flera gånger under dagen... däremot svettdropparna duggade tätt!
__________



Efter en fil och tepaus fann jag detta mejl från dig Ann. Måste bara göra det jag har bestämt mig för i uterummet. Färdig lär jag inte bli, jag går ju mer på djupet den här gången. Gamla flugskitar och dito...

... Under tiden ligger Charlie i husses stol och slappar...



Ann: "Sanslöst vad Charlie växer :-)"

Ja du, vägde honom igår redan 20 kg. Det var Lucky vägde som fullvuxen... men man ska ju inte jämföra. Det handlar ju också om anlag och benstomme.

Jeanette: "Helt otroligt vad 'lillemannen' Charlie växt sig stor!
Pojkarna i Falerum ligger på 5,5 och 6 Kg och är drygt 4,5 månader nu. ALlis och Vikki ligger på 6 Kg var som fullvuxna tikar så pojkarna lär bli lagom stora hanar när de växt klart :)
Billie är en klump som litar till 100% att man har honom när man lyfter honom, så han hänger som gelé så avslappnad i famnen. Då känns han som 20 Kg, haha".

Det där med klump känner jag igen det går knappast att få något grepp om Charlie. Han vill dock gärna göra ett besök i sängen ibland, men då måste han ta ordentlig sats för annars trillar han ner igen...

Sen ska jag kolla upp länken!!!
__________

... nu har det hunnit komma ett par ösregn, däremellan sol och värme så man nästan har försmäktat i varmt uterum. Har avancerat ännu en bit och behöver nu bara Mats hjälp till det som ska bort i takhöjd... får ju så lätt svindel när jag är uppee och står på något (balansen) så jag skiter i det. Nu är även fönstena putsade på insidan, utsidan får vänta tills taket utvändigt samt plattorna har fått sin årliga tvätt. Minidammen behöver också sin översyn. Nä, nu formligen vräker det ner...



Ann: "Så fint med krukorna och lilla dammen ni har det!"
__________

Vet nu genom mor att du Irene mår något bättre, att Jonas strax tar studenten. Har han funderat vad han ska göra efter skolan. Skönt sommarlov eller sommarjobb? Hoppas att han trivs på sitt praktikställe.

Jag vet nu också att renoveringen av ditt kök avancerar Christin. Lite nyfiken är jag allt på ditt "nya" hus. Skulle du inte när du hinner kunna skicka några bilder?

Roligt att få lite förhandsinformation om Boken om Adseke mor. Kanske kommer det mera framöver om både stärlelse fabriker, brännerier m.m.

__________



Har visst planterat en del nu men ska först hälla mig enstund innan jag fotograferar något så länge... blå hänglobelior i spaljén i väntan på rosor (endast en av dem fångade på bild. Kollade på lavendelsticklingarna i pallkragen och det ser ut som om de tar sig Spännande!

__________

Ann (9.27): "Fångad... Häromkvällen såg jag en glimt av ett program och ett uttalande fångade mig. Har nu letat fram vad det var;
 
Svt Korrespondenterna tors 28 maj cirka 17:54 min in i programmet om bl a Bulgarien, Europa en kort intervjuv med Nicolina en gråhårig bulgarisk dam kvar på landsbygden om nya tiden;
 
"Vi människor har slutat vilja varandra väl... Alla bara ser till sitt. Så har det blivit..."
 
Reportaget om henne och hennes lilla by och landets svårighet med emigrerande unga börjar 12:05 in i programmet ifall du har en 6 minuter att avvara.
 
Bye bye Europe. Inom EU minskar just nu befolkningen. Antalet nyfödda sjunker och de gamla blir allt äldre.
 
http://svtplay.se/v/1574918/korrespondenterna/del_9_av_10?cb,a1364145,1,f,103501/pb,a1364142,1,f,103501/pl,v,,1580146/sb,p103501,1,f,-1 "

Har sett programmet och det väcker massor av känslor och viktiga frågor. Återkommer! Fler som har sett det och kan säga hur ni tänker? Annars gör det vet jag!
__________

Spaghetti och köttfärssås i ett nystädat uterum. Mats hade varit inom på vägen hem och investerat i en antennförstärkare så nu ska vi kunna flytta ut i uterummet närhelst vi vill sommar och ut på hösten.

Ikväll är det fortsättningen på Sommer det ser jag fram emot! Inte ett trist avsnitt och ändå är det bara sånt som skulle kunna hända i verkliga livet. Kanske mer koncentrerat bara. Sista avsbittet nästa vecka. Sen är det kanske dags för repriser?

Inga kommentarer: