Bloggintresserade

måndag 1 juni 2009

Junimånad



Ginst från en väggren ´någonstans i Sverige... Det var längesedan och jag vill minnas ett hav av dessa ginstbuskar och att detta var en ytterst liten ´stickling´

Tror arten är hårginst (?) om den kan man läsa följande: "Kvistar och blommor kan användas till färgning och ger en vackert gul färg".

Vilket påminner mig om... tiden på Kulltorpskolan... vårt samarbete (vår grundsärskoleklass med en annan klass från grundskolan)... vårt trevliga och lärorika fårprojekt på Näsbyfält och hos Svens får. Med i samarbetet var trä och textillärarna och tillsammans med dem byggde vi upp dels en lägerplats av timmer och använde saker från naturen. Bla. tovade vi ull och spann garn på gammalt vis och höll så experimenterade vi och växtfärgade garn under en lång period. Vilka fantastiska färger man kunde få fram ur växter som man inte i sin vildaste fantasi anat.
__________

Sol och klarblå himmel i Åhus idag med.

A: Vaknar till illblå himmel med 24C och vindstilla! Maj månad började och slutade med flaggdag och nu har vi juni, fort går det.
__________

... Igår härlig sommardag, morsdagfikor med mor och svärmor. Hämtade ett par nya små bokplantor i makens skog och flyttade till kanten av hans blivande orchard på baksidan".


"... Middag på altanen i skuggan, rörde ihop en Leksandskaka till veckan medans maken körde ogräsräfs med motorcykeln på grusplan och svägerskan tittade in innan de åkte hem efter sin helg här. Avnjöt hennes hjortronparfait med björnbärssås vi fick dagen innan under päronträdet och där fick jag ingivelsen att vi kunde väl åka ut på sjön.... Vi hade 27C och en liten sjöfläkt vore fint!

Det är evigheter sen, så vi hämta ut motorcykeln igen, koppla på kärran och lastade på vår lilla snurra och körde ner till sjön, svärfars plasteka (nu syskonens) ilagd förra veckan och i stugan låg årorna och maken hitta ett par fiskespö med drag, kanske svärfars de med. Snurran, Mercury 4hk, startade felfritt efter år oanvänd och vi for iväg... härligt! Och banne mig, helt otippat fick jag napp och försökte få in en bångstyrig en jag först helt säkert trodde var bottennapp, det var en gädda och inte liten heller, till slut fick maken ta rullen och så släppte den, upp kom linan... bannat hela draget och tafsen har den kvar i munnen.... usch. Linan, tafsen hade nog gjort sitt, kanske gamla och förtorkade och långt över sina bäst-före-dagar. Vi tuffa vidare nu med mig körandes och maken med sitt spö, vips fick han napp, men den rackarn släppte innan vi ens såg den... och en stund senare fick han napp igen och en liten gäddsnärta men hon åkte i sjön igen ;-)"

Hälsningar från Mats VILKA STORFISKARHISTORIER!

Eftersom vi lovas sommarväder idag och imorgon skjuter vi lite på ett par andra saker vi tänkt uträtta efter jobbet och idag tar vi våra egna fiskegrejer, inklusive håv ha ha, och ger oss ut på sjön i eftermiddag! Jippie så kul och gott det skall bli!"

Helt kallt räknar ni alltså med fisk till middag?! Kanske får ni stanna till i affären på vägen hem?

"... Vi fick lite kvällsmat hemma, sen iväg till makens bror och hämta nötkött. Eftersom jag har en mackapär att vakumförpacka med (P-pac) packade vi allt där och då, vårat, deras och makens systers, ett riktigt teamwork i köket; svägerska lade kött i påse, jag höll påse, make vakumpumpade, makens bror knöt ihop :-) Inte en timma tog det så var ca 50 kg färdigpackade :-) och vi åkte hem med vår back till frysen. Sen nattibox. Mellan svala lakan kände man att nog hade solen kommit åt lite härochvar idag igen. En kanondag.

Så är kaffekoppen tom, jag skall in i duschen och svida om till linne och shorts och ta itu med dagens göromål. Juni på dig!"

Trevlig läsning!
__________

Det har verkligen varit kanonväder även idag. Mat och jag åkte in till stan strax före lunch han hade ärende till arbetsförmedlingen själv inväntade jag dagens besök på CSK. Jag varit på tunnelröntgen ... det var en pärs som jag har gruvat mig rätt länge inför. Lite mer än 45 minuter instängd med tjut och knackningar inte av denna världen... liggandes på en smal brits i tunneln. Får lätt panikkänslor när jag känner att jag inte kan komma ut. Men det gick hyfsat bra idag. T.o.m. kallt i tunneln med fläkten, utomhus var det allt annan än kallt. Nu ska alla plåtar till Lund för analys innan jag får höra något mer.

Inom på kafé Sandhem och festade på vars en bit smörgåstårta... det var jag värd idag, sa Mats efter denna kraftansträngning.

Efteråt svängde vi utom Timber trading för att höra på pris för materialet till trädäck. Sen hem så Mats fick och kontrollmäta... få se vart vi landar.

När vi kom hem var Eva-Katrine brun som en pepparkaka efter en dag ute i solen.

A
: "28 C och jag försmäktar i solstol m. kaffe efter fyspass med trimmern då svetten lackade :-P Eftermidda´ på dig!"

1 kommentar:

Anonym sa...

Orchard=fruktträdgård :-)