Bloggintresserade

onsdag 17 juni 2009

Onsdag

... godmorgon. Tidigt uppe, morgonbad redan vid halv 6. Frukost innan Mats skulle iväg på miniresa... på tal om resa beställde Eva-Katrine och Erik en resa till Kreta, en vecka igår (läs nästa). Lät upphetsande, men vi andra tänker komma igång med trädäcket på måndag-tisdag, då är Mats hemma för arbetet i Osby sinar nu riktigt kännbart! Om man fokuserar på positivt är det ju skönt att vara "ledig" under sommartid och vi har ju varandra :-)

A: "Tror jag det, vad skall ni till Kreta å göra med så fin trädgård hemma med allt grönt, allt mysigt och alla krypin och havet inpå knuten, fniss :-) Så mysigt att se dina bilder!"

Idag? Fönsterputsningen börjar strax gör ett ryck nu på morgonen, på vårdcentralen i em. för sista samtal innan uppehåll. Ikväll... gång två på Charlies hundskola. Föraren bortrest så det får bli vikarie idag.
__________


__________

Dagens citat i Bladet på temat kunskap rätt underfundigt;
"Kan böckerna läsa människor? Det kan de förstås! Hur skulle de annars veta allt om oss?" ... vilket får en att tänka Vad är vad (Hönan eller ägget) för ett ögonblick... .

Den underfundige mannen är författaren Lennart Hellsing, känd just för sitt ordkonstnärsskap. Frun är skådespelare, barnen författare samt konstnär. "Äpplet faller inte långt från päronträ´t", kan man gott säga!
__________

Blev lite sugna på ÅLABODSVANDRING utmed kusten Årets etapp 1 går av stapeln på måndag kväll från Yngsjö havsbad till Martins rökeri till en kostnad av blott 20 kronor. Sträckan är totalt från Rinkaby till Ravlunda skjutfält. Efter dessa fem etapper blir man diplomerad Ålabodsvandrare. Lät kul tyckte vi som har leksinnet kvar...
__________

Operation fönsterputs i full gång i Paradiset. Klockan har hunnit bli åtta... 10 fönstersektioner nu klara samt våra sovrumsfönster. Solen som vart här tidig morgon har hunnit gå i moln och det har blivit betydligt kallare ute.

Njuter nu en kopp kaffe bryggt på de sista bönorna innan det är dags för köksfönsterna.

A: "Fönsterputsning, 10 klara innan jag vaknat idag! Oj, har du ångan uppe och det går av bara farten så välkommen till våra fönster, de skulle behöva sig en omgång minsann de också :-D "

Puh... klar fyra höga fönster till i köket... tur att jag sedan förra året endast har in och utsida på de flesta. Nu får det vara för den här gången. Spar resten tills andan faller på igen, så tyvärr Ann!

__________

A: Strålande sol och blå himmel vakna jag till! Sovit länge idag, mycket jobb :-)

Såg ett par polisfilmer igår, en med favoriten Denzel Washington och sen nästan en om massmördaren Bundy, och det var nog en eller rent av två för mycket för inatt har jag jobbat! Bl a hade jag skurken efter mig i hälarna när jag sprang in i polishuset, i receptionen satt en poliskollega jag skrek order till medans jag fortsatte in i hissen, och i hissen finns fyra utgångar med skyltar, i hörnen mellan hänger alla möjliga sorters ytterkläder och det är lite trångt... så vaknade jag efter en natts slitigt polisjobb :-) Nä, skurken hann inte in i hissen, kom nog senare när jag hunnit göra vad jag ämnade :-)"

Sicket jobb du har haft i natt, inte konstigt om du behövde ta igen dig på morgonkulan. Jadu där finns att analysera! Det brukar ju finnas ett korn säger de i det man drömmer... men kläder i en hiss... svårt att hitta bland dina kartonger. Bra att kunna gömma sig bland? Menade du att han åkte fast?
__________




Igår kväll åkte vi ut med båten en sväng, solen strålat hela dagen men då började gråmolnen bunkra upp, och efter kanske 1½ timme hade det mulnat på helt och blev kyligare och på andra sidan sjön vräkte regnet ner,




... härligt att se så mycket väder på en och samma gång, saknar det från den större sjön vi bodde vid innan, men igår ute på lilla sjön här fick jag lite skiftningar till livs :-)










Jo, jag fick napp ett litet gäddbarn som trasslade in både sig och wobblern i håven men kom välbehållen loss och i plurret för tillväxt".

Fotot på gäddsnärtan :-D finns på gårdagens blogg. Fler foton kommer efter köksfönsterna!

"Vi fick en dryg millimeter regn sen.
__________

Du, ha nu ett härligt somrigt lov!!!"

DETSAMMA. Lite tråkigt arbete bara det här med fönsterna och ogräsrenset... men sen får det hålla ett tag och det kanske också kan ses symboliskt som att man rensar bort för att sen kunna göra det man vill även inombords! Har ni kommit någon vart med köket eller det ligger på is för ni hinner kanske inte för allt fiske ;)

Så nu har jag och Charlie varit på en bra promenad. Har inte gått med honom några större rundor den sista veckan... så idag var han heltoppad. Ville bara tramsa med kopplet osv. Det får allt bli bättring på det nu i sommar. Nu är solen tillbaka och luften står riktigt stilla och dallrar. "Ja man ska ju inte klaga", sa en byggjobbare in action, "men det är då hett".

Nu ska jag värma en tallrik kasslerlåda för tredje dagen, sedan tänker jag lura till en stund, innan jag ska till vårdcentralen för nu är jag trött. Man har ju lov, vet jag!... så om jag kommer ihåg det så stannar jag också till i färgaffären och köper en lite burk mahognyfärg till möblemanget som står slipat och redo för strykning.

Resultat blev en timmes vila och (16.00) nyss hemkommen från cykelturen ... ja, jag fick en burk färg med mig hem, men det blir minsann inget målat före midsommar för det.
__________

Med mig hem hade jag idag många tankar ifrån ett givande samtal samt namn på en författare och en dikt av Tomas Tranströmer "Posteringen"

Jag stryker längs varma ögonblick
men får inte stanna där länge.
De visslar mig tillbaka genom rymden-
jag kryper fram bland stenarna. Här och nu.

Uppdrag: att vara där man är.
Också i den löjliga gravallvarliga
rollen- jag är just den plats
där skapelsen arbetar på sig själv.

Direkt när jag hörde denna dikt för ett par veckor sedan, utan att ha fått höra någon bakgrundhistoria bara dikten, nåddes jag av en sådan samhörighet i orden... de bet sig fast, och tårarna rann nerför kinderna.

Tomas Tranströmer visst kände jag igen namnet, men det var ingen författare som jag stiftat någon mera bekanskap med. Läser att denne man som föddes 1931 i Stockholm, att han är poet, psykolog och begåvad pianist är översatt till 50 språk. Hur kan jag ha undgått hans texter?

På 1990-talet drabbades han av hjärnblödning och denna förlamade höger sida samt drabbade talcentrum. Men, trots detta har han fortsatt skriva dikter och spela med vänster hand och uppträtt tillsammans med skådespelare exempelvis Krister Henriksson (Wallander) och Lena Endre.

Hans ord vittnar om religiös storhet som oxå återfinns hos Birgitta Trotzig en annan av mina favoritförfattare sedan många år.

Ovanstående dikt återfinns i en av Patricia Tudor-Sandahls många böcker.
Gör gärna ett besök på denna hemsidan det har jag gjort och jag kommer garanterat att återvända. Adressen? www. tudorsandahl.se
__________

Nyss hemkomna från Tinas hundskola. Idag var det Eva-Katrine och jag, och Eva-Katrine var vikarie för Mats på plan. Idag fick vi massor av tips och imorgon börjar hårdträningen med klickern för till nästa vecka ska det sitta! ... Annars skulle vi inte ha behållning av det som står på programmet.

Under teorin när de andra hundarna satt i bilarna passade jag och Charlie på att dra ner till havet, det var ju inte så långt för Kollo ligger ju på strandtomt. Ett badsällskap på plats och två var i och simmade vid Skogs ålastuga.

Inga kommentarer: