Bloggintresserade

söndag 21 juni 2009

Söndagskaffe på oss

... och morgon, redan sol från en ljust blå himmel. Tyst, Mats och Charlie sussar inne i sovrummet. Charlie har nu kommit upp till mig ett par nätter... plötsligt ligger han bara där. Annars har han helst velat sova i en hörna för sig själv. Tror nog att han saknar dig Eva-Katrine och kanske det är för att vara säker på att inte vi andra försvinner. Så omtumlande glad han blev när du kom hem Anna-Karin!
__________


__________

Karl-Mikael har ju fått en riktig kraftig förkylning. Den bröt ut riktigt på midsommarafton. Den stackarn har sedan dess mer eller mindre fått ligga i idé. Han vägrar ju uppsöka vård för eventuell penicillin, men skulle tänka att om det håller i sig gör han ändå det när vårdcentralen har öppet imorgon.
__________

Tänker att jag nog ger efter för en kort stund till. Egentligen om man somnar om är det bara lätt till mardrömmar. Jag som aldrig drömmer har jag sagt... igår morse drömde jag något alldeles förskräckligt!

... som vanligt rörigt och ofta panikartat när jag väl drömmer något... Ja vi skulle ut med en liten lånad båt (tror det heter snipa). Hör till saken att det är mycket sällan jag befinner mig "på sjön" eftersom jag har smått panik för större och djupare vatten. Kanske var jag inspirerad av alla fisketurer?

Vädret var absolut inte det bästa, vågorna gick höga och Mats gav sig ut vadande och simmande till båten som var förtöjd en bit ut (det fanns ingen brygga Ann som hos er).

Så kommer vi till det förskräckliga, på något sätt hamnade båten upp och ner i vattnet och Mats skadade sig i farten efteråt låg han en stund och guppade med ryggen upp tills han började simma emot land.

Det fanns många i vattnet runt ikring, men alla höll bara på med sitt (kanske stimmet och stojet under kvällen här hemma?)
Han kom upp och visst jag kollade honom hur han klarade sig men sen hade jag bara båten i huvudet... den var ju lånad... samtidigt som jag slet av en del av mina kläder för att ge mig ut ropade jag till andra om de ville hjälpa mig, men ingen lyssnade eller svarade så jag fick ge mig ut på egen hand.

Hör till saken att under kvällen hade jag på förekommen anledning ett samtal med någon om livets glädjeämnen och sorg (liv och död).

Vet inte hur det gick i drömmen, som vanligt vaknade jag innan...

Och det är kanske det det hela handlar om? Att tänka efter och bestämma sig för vad som är viktigast här i livet.

Bäst uttryckt kanske i att man måste lära sig lyssna både på sig själv och andra...
Har nu på morgonen funderat över ordet Sensmoral som jag självklart använde i detta sammanhanget, sedan var tvungen att bena upp för mig själv för att vara säker på om jag använde det rätt.
Någon annan som har avvikande definition på Moral och Sensmoral och på skillnaden?
__________

Slumrade till idag utan drömmar. Men vadå, kanske lugnast så? Vaknade till av en försiktig knackning på dörren i groventrén... en snabbvisit (ca 2 minuter) av Anna och Johnny som glömt en detalj till hyrbilen när de gav sig av till Torekov. Då var det sol... sedan frukost och solen gick i moln. För att nu en stund senare (tre kvart) åter sol med den skillnaden att nu har himlen blivit lysande blå!

Har ännu inga riktiga planer för dagen... lutar väl åt att göra något vettigt på hemmaplan men sen? Utfärd? Vi får se!
__________

Ann (8.24): "Solsken, blåvit himmel och redan 14C ute när jag vaknade.
 
Piggare idag tror jag minsann :-) Igår en sån där pausdag, bara litet rus på morgon och förmiddag med plock, tvätt och laga köttbensgryta resten av dagen i viloläge både horisontellt och vertikalt... :-) Bäst var nog promenaden ner till sjöstranden, vilken himmel och alldeles lugnt, tyst och tomt :-) hade tyvärr inte mobilkameran med mig.
 
Söndagskaffe på dig!"
__________ 

Visst blev det en söndagsutfärd, men istället i starten...

Förbi Brösarps Norra backar i sommar tänker vi vandra "Glimmingerundan" (del av Skåneleden). Perfekt runda lagom lång och det går bra att ta sig dit med bil för mål och start är på samma ställe. Konstaterat att det måste vara den vackra slingrande grusvägen från Andrarum till Degeberga någon km in till land till höger om oss.






Följde stora vägen som leder till Ystad men svängde av långt innan mot Sankt Olof. Körde igenom den långa Bokallén flera km...










... innan vi nådde Kronovalls slott. (Kanske säger Greve Hamilton er något?)



Adress: http://www.algonet.se/~sylve_a/kronvall.htm












Där lämnade vi bilen och gick för en välgörande promenad upp mot slottet och sedan runt.









Såg var de brukar ha sina vinprovarfester korsade vallgraven... På andra sidan mötte oss en enorm vinflaska.












Visserligen kanske lite trist väder. Regnet bokstavligen hängde i luften, inte kallt och en ensam "fiskare" satt vid vallgraven med sitt metspö. Så rofyllt säkert perfekt metarväder...




Innan regnet kom lämnade vi trakten...




...och styrde kosan mot Bo Olsson i Tomelilla.





Nu vill jag att du berättar varför du gillar Bo Olsson sa Mats... fler svåra frågor svarade jag. Vet faktiskt för numera kommer vi ofta hem utan några varor. Tänker att det inte är så fyndigt längre som förr... förknippat med utfärd JA... miljöombyte är det ju definitivt också. Bara att höra dialekten runt sig är underbart.




Hungriga var vi så i väntan på att grill hemma tog vi vars en baconlindad smal korv.




SMS från Kreta och Eva-Katrine hemkomna från stranden 33 grader varmt. "Riktigt nice. Hotellet är sådär men stället är underbart".

ICA kvantum i Tomelilla för inköp av grillskivor till kvällen. Kom ut med entrecote till extra pris, sallad och feta hemma har vi gratängen och nypotatis över som vi tänker steka. Kanske kan dagens middag muntra upp lille Kalle som mest mår skit därhemma.

Somnade en stund i bilen bredvid föraren. Frågade Mats om jag hade snarkat nä jag märkte det på att du slutade snacka sa han :-)


Solen mötte oss i Åhus... Hemma igen en kvart över 3. Charlie Utvilad, hungrig och törstig lycklig över att vara hemma hos sina saker, kunna gå ut och in som han vill.




Nu har varorna kommit på plats, vi har hunnit ta en kopp söndagskaffe i lugn och ro ute i trädgården till Pinglans Pärlor. Tätt följt av översyn av dammen; rens och påfyllning.

Nu väntar mer rivning i Volonjären... samt ogräsrens... Lite då och lite då, fortsättning följer imorgon.

Efter en superb middag i trädgården (DET HAR BLIVIT SOMMAR) gick vi en runda.



Men först ett foto på vår ståtliga Plymspirea. När vi byggde vårt förra hus fick vi en liten stickling av Mona och Stefan... då vi flyttade tog vi med en liten rotbit som nu har blicit två rejäla ruggar. Kan konstatera att arten uppskattar full sol!


Ja Charlie gillar också (precis som Lucky) Cindy en vital dam på 10 bast! Kolla bara så lika de båda är. Synd att hon är för gammal för att få valpar sa Cindys matte. Kolla bara:





Inga kommentarer: