Bloggintresserade

söndag 14 juni 2009

Trädgårdssöndag

... tidig morgon... vaknade av att solen letat sig in i vårt sovrum genom lilla fönstret i öst och groventrén. Himlen alldeles blå idag. Det bådar gott för dagen.



"Inte ett moln så långt ögat kan nå..." ... väljer att skippa fortsättningen...

Både Per-Olof och hans Milla ligger och sover här, så det gäller att smyga en morgon som denna. Så tyst det är endast sus... jag tror från skorstenen och ljudet när jag försiktigt trycker ner tangenterna.

Som igår morse ännu en från början blank dag redo att fyllas, ska bli spännande att se med vad.

Svårt att vara tyst tror jag knyter mig en stund till...

Cykeltur till Statoil för att inhandla frallor och söndagstidningen med bilaga. Ska nu bli gott med frukost.

... vinden har tagit men ändå rätt skönt ute. Några blomfoton från dags datum måste vi ha:




Planterade Aklejor i regnbågens färger har efter år alla blivit ljuslila.











Prästkragar











En ensam självsådd riddarsporre. Kanske med hjälp av vinden eller någon fågel som tack för bad i dammen?












__________

Mor: "Godmorgonsol! Här är allt bra, förutom vädret. Hela natten har det regnat här (15mm) och det bara fortsätter.

Men examensdagen var det uppehåll ända tills vi alla samlats runt festbordet! Även om inte solen sken så kändes det som en önskedag! "

Det förstår jag det har varit en på många gånger tuff tid... men nu kom festen och den blev lyckad. Ni var många som bidrog till det (ingen n'ämnd och ingen glömd)!

Här kommer en bild på Irene och Jonas från studentexamen”.

…och vilken fin bild sen! Det riktigt strålar både om studenten och hans stolta mor!
Det ska firas en sådan stor dag och bland de bästa presenterna måste ju ha varit när han på skolan blir uppringd att han fått sommarjobb redan från nästa vecka! Den allra bästa måste ju ändå vara när man har varandra!

__________



Hur var det nu Ann är det en Körvel eller... en libbsticka. I vart fall är det en självsådd kryddväxt och vår lilla flicka som sitter i lä bakom. till soppa i vartfall...

Ann: "Ja, det är libbsticka Olivia har framför sig :-) Min favorit! Ta några få blad och strimla ner och blanda i salladen, ger en fin touch. Du kan också skära ner och frysa in eller hellre klipp ner mycket och repa bladen och låt dem torka, smula och häll på burkar och använd som tillsatsfri gudomligt god buljong!"

__________

Ann: "Här har vi ljus, ljus grå himmel som man ser rör sig rätt snabbt, ingen sol... men vi lever på hoppet :-)
 
Fick se solen tre gånger igår, knappt man hann med så fort gick det. Men varmt och uppehåll hela dagen till vädring av täcken, torkning av sänglinnet i satin och gräsklippning, trimmning mest överallt. Vi fick nymålad flaggstång på plats och hissade vimpeln.

På eftermiddagen kom svägerskan ner som nu har semester, hon fick en badväska med kudde, underlag och badsandaler i plast jag fyndat för en tid sen, jag fick burkar hon fyndat på Ikea och torkade trattkantareller :-)



Sen hade vi terapiarbete, sorterade storlekar, hon hade med sig sina halsbands-görar-saker och knappar hon fyndat till oss, i blått till mig och grönt till henne.





Vi tänkte apa efter det fina knapphalsbandet jag fick från amerikanska släktingar mamma hittade i gömmorna för en tid sen. Småpärlorna för små för pärltråden så banne vi fick ta fiskelina :D ."

När till hands i tanken med fiskelina i dagarna förstår jag ;)... och resultatet blev ju häftigt!
__________

Jag återkommer framöver om illustration och så kring farfar, har ny dator och inget sånt här i denna.
 
Voilá! Nu kom solen! Det ljusa spricker upp och jag ser det ljuvliga blå :-) "
__________

Så nu är gräset klippt även i Paradiset, det gör jag det är rätt kul sa Mats. Under tiden tog Eva-Katrine och jag med Charlie på en tur bort till IP. Fotbollsmatch mellan kusinerna och Nutte.



På hemväg blickade jag upp i en tall om än risigare än vår rätt charmig


__________

Mer trädgårdsarbete... sopat plattor ut till entrén och spolat plattor en liten bit till... nu utanför uterummet... hann dock inte vid platsen där vår murade grill och "Eva-Katrines" hamock står.
__________

... så nu Eva-Katrines Erik också slutit upp i Åhus och snart vankas hamburgare direkt från grillen! Här är kan jag rapportera mycket varmare än i Karlstad; dags datum. I förrgår hade det regnat mängder sa Erik!
__________

På kvällskvisten en promenad ner till havet och utmed strandpromenaden med Charlie. Inte alls dumt med en kula nougat i en nybakad våffla.

Inga kommentarer: