Bloggintresserade

torsdag 25 december 2008

Juldagen

...sovmorgon. Morgonturen i naturligt ljuse. Om det hade varit lite tidigare så hade de glittrande vägbanorna och vattendropparna som frusit till is i buskarna hängt som sagolikt vackra iskristaller. Gick och funderade på "När juldagsmorgon glimmar"... Nu fick vi nöja oss med det näst bästa! Det blev bara en liten runda för jag ville undvika halkan idag. T.o. m. Lucky som ändå brukar klara det bra var på sina ställen som Bambi på hal is.

Började på ett SMS till dig Irene, men mobilen dog så nu ligger den på laddning. Grötfrukost för dem som vill ha, annars gör var och en sin egen tallrik efter behag. Perfekt när det är så här pass kallt för då står julmaten på förvaring i uterummet.
Så nu väntar frukosten... hotellfrukost på hemmaplan hör inte till vanligheterna...

Så här ser vår vitrosa amaryllis ut för tillfället.








__________

Ann: "God morgon Pingla... Vi har varit snälla under året, för vi fick julklappar :-) Just nu sitter maken med sin leksak och monterar fortsatt, började igår, det är
väderstationen :-) medans jag slänger skräppost. Vi skall ut och handla tillbehör till julklappar idag, maken behöver bra batteri till väderstationen och jag vill ha frukt och grönsaker till råsaftcentrifugen :-)... Idag inmundigar vi lutfisk med sås, senap, smör, peppar och broccoli samt ärtor :-) Glömt svagdrickan kom jag på nu... kanske affären har när vi handlar snart :-)

Igår fick vi ishalka också, på trappan, gruset ja till och med gräsmattan var glashal såå jag förstår att du trillade på rumpan!... Röd julhelgskram!"
__________

Börjar bli klara för att vandra bort en stund till Anderssons. Inviger mitt fina nya julklappsmycke som jag fick av Mats! Dansk design.







Hemkomna efter en mysig eftermiddag med samvaro spel, barnens paketöppning och god mat (laxkotletter, parmesanmos, sparris och en god sås till, till sist Ris á la Malta. Det lutar åt att det blir ännu någon återträff i helgen.


__________


Nu väntar vi på Häckeberga slott på tv och stjärnorna på slottet.
...medan jag väntar ska jag lyssna på Johnny och Anna-Karin när de lirar Ukulele och bläddra i den signerade julklappsboken som jag fick från familjen Anderssons.
På baksidan läser jag: Sirila genlemän sökes. Vi är två ensamstående damer, 81 0ch 79 år, varav en är lite halt. Vi söker var sin manlig vän. Vi vill gärna att ni bor i Tomelilla eller dess närhet och har bil, så ni kan köra oss till Kivik när fruktträden blommar. /Första försöket/."

Verkar vara en höjdare, eller hur?


__________


...och nu har lilla hönan fått sin plats...så näpen att jag inte kunde motstå henne sa Mats igårkväll... och visst måste man hålla med?!



Marianne Larssons keramikgrafikglas: "Rakubränningens magi passar mina skulpturer. Soten svärtar och oxiderna lyser metalliskt. Droten, med eller utan krona. Det är väl en fågel, men någon sa,- Den liknar min Far!...."

Från samma butik Ängshyddan denna utsökta lykta:

Inga kommentarer: