Bloggintresserade

onsdag 24 december 2008

Julafton

...ja nu är den här!!! EN RIKTIGT GOD JUL önskar jag er alla! Eva-Katrine jätteglad imorse hon mötte oss med att mormor Solbritt då kommit ihåg att det var hennes namnsdag!
__________

Redan igårkväll samlades klanen Persson. Det blev en del julförberedelser, några partier UNO, en tallrik nykokt gröt, hemgjord glögg och till sist en film som Anna-Karin hade lånat "Kärlek i kolerans tid" själv somnade jag i mitten så den får jag se klart vid tillfälle- Lucky har redan öppnat ett paket med en pipleksak. Han blev jätteglad!
---
Nä nu vankas frukost så fortsättning följer. Sen kan jag berätta om (o)turen tidigt imorse. Tur att det ännu var mörkt ute...

...halt som bara den, vägen glittrade och det duggregnade, så det gällde att hålla tungan rätt i mun... men inte ens det räckte för när vi nästan kom till ängen gjorde jag då en vurpa som heter duga... benen for rakt upp i luften och jag landade i en vattenpöl. Lucky bara stannade och stod och tittade tills jag pölvåt tagit mig upp. Oj vad kallt att vara vinterbadare! Glad att jag inte mötte någon på vägen!
__________

Anna-Karin färdigpackat picknickkorgen direkt på morgonen ska möta upp sin Johnny i skogarna vid Adseke och inta festlig frukost i Natura! De hade varit vid fallet visade det sig senare och det hade varit jättemysigt. Du vet säkert var jag menar mor som ju är från Adseke.

__________

Per-Olof har precis skjutsat Eva-Katrine till kyrkan för körförberedelser. Till 11 möter vi andra upp... Så mysigt hela kyrkan fullsatt. Stämning!!! Ingen jul utan kyrka... kolla på alla små och stora finklädda människor...och få stämma in i kända julpsalmer...

__________

Sen var vi hos Anderssons och önskade God jul lämnade våra klappar och blev bjudna på glögg, pepparkaka och fylld mandelmussla.... Imorgon bestämde vi ska vi träffas fast en längre stund. Spela lite spel, bara vara...så där tillsammans som det så sällan blir tid till i vanliga fall. Lucky är lite trött idag han har haft två bra dagar hoppas på en bättre dag imorgon i så fall ska han följa med annars så har han nog det bättre hemma den stunden...
__________

Nu är julbordet på G i Paradiset. Själv tänker jag dyka en halv timme före maten. Fastnade framför en filmatisering av Jesu födelse...
Julmaten fantastiskt god... där fanns väl det mesta av de godbitar som vi tycker bör finnas på ett julbord. Däremot hade vi inte så mycket av varje sort. Mats och Eva-Katrine får ha den största elogen för ett gott resultat. Höjdare av bla. Jansson, köttbullar och omelett...
__________

Irene: "Nu har vi kommit hem och fått allt på plats, även mig i soffan :) Jonas har hängt upp sina nya kepsar på väggen och är i full fart att spela wow igen, det har han saknat. Han spelar två account samtidigt, jag fattar inte hur han kan, har två skärmar bredvid varandra. Ja för mig är det en gåta... Julen har varit bra, ingen vinst på bingolotto, trots åtta lotter. Inte ens en ny lott...Så nu ska vi byta tradition...Vi ska köpa nåt roligt sällsakapsspel och spela istället. Kosta bara en gång och då umgås man t.o.m. mera..."

Får jag föreslå ett roligt sällskapsspel... vi spelar ju som ni redan har hört mycket spel i vår familj och har alltid gjort. I år fick jag av Karl-Mikael ett spel som heter "Med vilda gester" Man spelar i lag med 2 och visar "helt enkelt" för den andre vilket ord man har fått men utan att säga något. Nynna får man göra ljud... det är på tid... Vi hade redan föregångaren "Med andra ord" också väldigt roligt och man hör på namnet vad som är skillnaden...

"...Fick rött garn av mamma, så jag ska sticka en mössa till mig, börja nu tänkte jag om jag orkar...vet du? Jag fick ett guldhalsband med ett hjärta i av Jonas i julklapp! Det var väl kärt? Han har aldrig gett mig något så fint förut. Jag blev både lycklig och stolt :)"

Vilken present bara gesten och att det var ett hjärta kan du ta till dig det säger mer än tusen ord! Den grabben kan du verkligen vara stolt och lycklig för. Du har lärt honom det viktigaste av allt att bry sig och visa att han gör det! Det hörs att ni har haft en skön jul! Borta bra men hemma bäst... Skönt att sjunka ner i soffan hemma också eller att kunna slå sig ner vid datorn när andan faller på.
__________

I Paradiset har vi haft en mysig dag. Anna-Karin höll tal under "Julbordet" hur härligt det är att vi upplever det här tillsammans. Det är verkligen inte allom givet som hon sa att ha det så som vi.



Tomten kom inte till oss i år, men Anna-Karin delade ut och vi öppnade som brukligt efter hand en och en. Så vill vi ha det, lugnt och fint... Alla nöjda och glada för sina klappar! Är så roligt att ge och se hur lyckat det blir ibland. T.ex. Anna-Karin övade en lång stund redan igår kväll på sina nya rosa Ukulele...

---

Milla kom hit en stund och önskade God Jul medan hennes pappa tomtade hos Anderssons. Mats och jag fick en jättefin lykta från vår favoritaffär Ängshyddan skulle vilja visa den upphängd men har inte riktigt bestämt var den ska hänga än. Kan tänka mig flera platser! Kram och tack Milla!
---
På kvällen ris á la malta, gotter, glögg. Nu sitter Mats och Anna-Karin och ser på tv. Karl-Mikael har gått och lagt sig i stugan, Eva-Katrine lagt sig med sin nya Jane Eire dvd (kostymfilm), Per-Olof har gett sig av till Milla och hennes familj en stund. Imorgon ska han ge sig av till Helsingborg för att jobba. På vägen mellanlandar han hos Gunborg.
__________


Förresten Mats och jag fick av Anna-Karin och Per-Olof biljetter till konsert med Bob Dylan i Köpenhamn i slutet av mars. Vilken höjdare! Ett tag sedan Christinehof Ann...där var vi ju båda utan att vi kände till varandra...
__________



En underbar kofta från Per-Olof till mor och en väldigt fräck plånbok av Eva-Katrine.

Inga kommentarer: