Bloggintresserade

måndag 22 december 2008

Dan... föredan... föredopparedagen

... "mitt i nassen"; tassade upp men inga tomtar kommer krypande upp ur vrårna än... Kolsvart ute... Granen är klädd... Finliret väntar... Känner den krypande känslan av förväntan infinna sig... Barnet inom mig håller på att vakna... Tror jag har varit tillräckligt snäll... Hela atmosfären känns lugn... huttrar ändå till... jag tror att jag smyger in till min varma sköna säng en liten stund till...

När jag var liten bodde tomten i köksventilen på Västerbogatan. Då gällde det, allra helst sådär veckorna före jul att sköta sig... kan tyckas som ett trauma med tanke på att han kunde se om jag åt upp... och jag hade extra svårt med de där tuggebossarna... jag tuggade och tuggade och bossarna bara växte... Irene du vet vad jag pratar om det vet jag!

---
...Men vad var då det mot det där året när vi ovetandes "lurade" Per-Olof att vi skulle få hem en gris till jul... ni kan ju föreställa er hans obeskrivliga besvikelse när jag kom hem med en gris styckad och klar i en balja... Vi som alltid har haft en hel del djur vore det så konstigt om vi även skulle ha en gris? Säkert inte!...efter det fick vi inte i Per-Olof en enda köttbit på över ett halvt år varken hemma eller på dagis!

Säkert hade jag berättat för barnen om farmor Ellys gris de hade när hon var barn. Den döpte de till Emil och dresserade så den följde dem i hasorna, lekte med dem kunde hoppa över hinder mm.

Usch vad otydlig vi vuxna kan vara emot barn som tolkar konkret det vi säger.
__________

Inviterad på julfest måndag kväll... låter kul men ingen avsändare... var ska vi styra kosan? ... kanske ett feltryck på mobilen? :S
__________

Klockan har hunnit bli 9 ljust, höstrusk, blåsigt inte ens buskarna intill vårt hus går fria det tar rätt bra även i dem. Men Lucky och vi ska till stranden till varje pris idag. Får bli varma kläder värre med Luckys bakdel som har blivit rätt tunnhårig. Kort men intensivt med andra ord!... nyss hemkomna ruggigt men det kunde vatt värre om det blåst mot land. Idag rätt mycket strand...eller land om man väljer att uttrycka det så... en bra bit ut återkommande sandbankar... tång i mängder...
__________

En bit ål får vi då allt skaffa idag. Hörde på morgonnyheterna att till nästa år går det inte att få tag på någon. Lite lax måste vi också ha... fråga Kalle... en vända till Åhus rökeri... liten bit ål, gravad lax, naturell lax med romsås, rökeriets egen löksillsblandning...

Ann (9): "Hej Pingel!... Vakna rätt sent efter lite nattsudd med film igår... Skall stämma av epost och din blogg och iväg och handla, typ prinskorv... Maken jobbar idag, jag ofri. Ute har vi åter grå himmel, blåsigt också... Snusa Lucky bakom örat och viska goseord till honom från mig!... Ha en bra dag!"
__________

Irene (10.11): "... :) nu är jag i full rulle och gör julköttbullar och bakar mandelmusslor. Äntligen på gång, har hållit på ett par timmar redan, men det är långt kvar. Jag har bara så där små miniformar. Ska försöka få frissan att klippa mig lite sen... Hoppas jag hinner sola med, annars får det bli imorgon...tänkte jag skulle hinna städa över lite innan vi åker... packa och det är mycket att komma ihåg. Listor och åter listor :) Lite lägesrapport bara. Just det. Jag mår bra! :) men det förstod du nog redan. Fniss... (20.40) Nu har jag satt mig ner i soffan. Tittar lite på jul med Ernst. Sen ska jag också se Anne på Grönkulla :)... jobbigt efter frissan, kiosken och affären... Nu vet jag att det var för jobbigt. Snygg i håret blev jag iaf. Tar kort imorgon och skickar."

Ja du Irene vad ska man säga som du inte redan vet och väl aldrig hört förr?... Väntar med spänning på fotot! Och du minns du vår Ernst? Tänker kanske att du aldrig precis träffade vår morfar? Eftersom ni flyttade från Skåne?

... Jag minns honom som en vithårig lugn och ganska tyst man... kanske att han blommade upp på ålderns höst för då kunde han ringa till oss ibland och bara prata...det var när vi bodde ute på Lyckebacke så i slutet av 1970. Lite kul var att morfar och min farmor fyllde år samma dag och lika mycket! De blev alltså båda 105 år i år! I jultid strålade systrarna Nilsson (jag och du Christin) samman skulle tro att det var både i Sösdala och i Hässleholm. Konstigt att det just nu inte poppar upp något särskilt minne... men du Christin är ju bättre på att komma ihåg. Hyssen hade vi väl slutat med skulle jag tro... (har ju hört talas om att de förekom, annars kan jag inte minnas att jag var så påhittig, får väl skylla på storasyster då?)

Det här med samma födelsedagar är något som går igen åtminstone i min släkt... t.ex. är jag själv född exakt 100 år efter Karna min farmors farmor... Kusinerna Karl-Mikael och Benjamin har samma födelsedag men bosatta på olika kontinenter...

Kanske ett litet minne av vår julErnst på kommentarer? Mor...?
__________

Maria: "Hej på er i julsvängen!... Nu är det snart julafton och jag har inte skickat några julkort, så därför gör jag så här i stället. Hoppas att ni får en bra jul och att tomten kommer med en del julklappar till er( för ni har väl varit snälla). Jag blir nog aldrig riktigt vuxen för jag tycker nästan det är lika spännande med julklappar nu som när jag var liten, så jag hoppas att jag får någon... I morgon bitti ska vi hämta Erika på Everöds flygplats. Niklas kommer med tåget från Göteborg i morgon kväll, och sen är klanen Jönsson samlad. Det ska bli roligt att få hem dem. Det var ju så länge sedan som vi träffade dem. Ha nu en riktigt GOD JUL så hörs vi väl sen... Många julkramar från Maria"

---

Skönt att höra att det är fler än jag som är förväntansfull inför julen. Men allra mest för som du också säger Maria, att våra stora barn och vi ska sammanstråla igen... Jag förstår att ni har längtat som har haft barnen så spridda. Samvaro, spel, skoj och stim, gå i kyrkan och lyssna på när Eva-Katrine och hennes kör sjunger, julmat, tv...klappar...
__________

Inga kommentarer: