Bloggintresserade

tisdag 16 december 2008

Jordbävning

Ny morgon... Skönt att det är som vanligt igen i Paradiset...
... och för många, som märkte det, blev det ett annorlunda uppvaknande denna morgon!
Anna-Karin har precis ringt vadnudå? Stor jordbävning med epicentrum Ystad/Sjöbotrakten...alltså där du Rosi och Stefan bor. Hur upplevde ni det?

Mor SMS:at: "Rosi har ringt och lugnat oss... Det var hennes fåglar som blev allra oroligast även om det lät som om ett reaplan störtade i huset."

Anna-Karin var rätt upprörd. Det hade varit en otäck känsla när hela hyreshuset skakade... kan ju föreställa mig hur skalvet fortplantade sig uppåt på 5:te våningen!

---

Kalle hade vaknat av att stugan skakade... men sedan somnat och trott att han drömt! Så då var jag väl trött för jag märkte då ingenting!

4,7 på Richterskalan. "Det finns en svaghetszon mellan två geologiska block som går genom Skåne. Skalvet uppstod i sprickan. På norra sidan ligger den baltiska skölden och på södra sidan ligger resten av Europa" (Dagens Aftonblad).

__________


Det blev ett abrupt slut eller åtminstone ett annorlunda igår både på bloggen och i verkliga livet.

Hade ju läkartid för att ordna med ett nytt läkarutlåtande inför ev. fortsatt sjukskrivning. Jag fick veta att det inte fanns tillstymmelse till tveksamheter runt min sjukskrivning...ändå vet jag att den liksom de flesta andras ifrågasätts. Så gott allt väl, men mitt tryck var 180/110... och det var inte bra jag fick inte ens lämna vårdcentralen själv för läkaren som ville lägga in mig. När Mats hämtat mig och vi tagit en massa prover på CSK fick jag blodtryckssänkande, lämna det och sen åka hem till mina vanliga rutiner och framförallt min säng. Därav ingen blogg på kvällen.

Är sjukskriven den här veckan men kommer att se om det är möjligt att jobba på fredag när det är skolavslutning. Det vill jag för allt i världen inte missa. Kändes jätteskönt när jag fick SMS från min mentorselev att hon saknade mig och längtade efter att träffa mig på fredag!

(Fick ditt SMS Irene när vi kom hem igår. Din tid var 13 och du kom hem 19.30 vad jag kan utläsa. Själv hade jag 13.30 och var hemma 19.45. Och där stannade det som sammanföll). Sådana vänner som din Carin växer inte på trän, som ger långt mer än de behöver bara för att de själva väljer att göra det... hon är som du själv säger: "allt och lite till... lika är vi där... inte läggas in... listor brukar vara min melodi året runt med. Utan listor kommer jag ingenstans... lägga listorna åt sidan, julen kommer iaf. Och utan varandra vad är väl julen då."

Du är så klok Irene! ;) Ja visst är det lättare i teorin än i praktiken :D Hur gör du själv förresten?

... Kommentar närunder!

Har en tidningsartikel som jag ska scanna och skicka till dig. Ur FEMINIA nr 8augustinumret 2008
---

Ann: "Men lilla gumman! Blodtryck skenat... men då, vad otäckt och speciellt för dig... Hur har det gått nu, fick de ner trycket innan du fick åka hem, har du egen mätare eller blir det återbesök och uppföljning? Oj, vilken dag det blev för dig... och oxå yster syster förstår jag... nämen.... uff. Tappade luften, väntar på lite svar på ovan".
---
Helt ok för min del idag. Känns precis som vanligt. Jobbar med att ta det lugnt ville flytta möbler som jag började med på morgonen haha. igår... men det fick jag inte för Mats. Ja det lär bli återbesök. Läkaren på akutmottagningen rekommenderade bestämt regelbunden blodtryckstagning... och kritiserade knölig tidsbeställning! Läkaren på vårdcentralen som tyckte att mitt ärende skötts uselt skulle försöka ta tag i det hela. Så jag lär snart höra av henne. Slutet gott allting gott på denna story!
__________

Gårdagen och samtalet med Anna-Karin fick mig att inse att känslan av motivation är på gång... att ta tag i mitt andra författarskap försöka slutföra min bok framöver. Ja, jag gick igång direkt, saker som jag vill ha med och annat som jag behöver tänka igenom om det ska vara där... Kan det inte vara som så sa min kloka lilla dotter då att bloggandet tar för mycket ork och tid... kan du inte skriva lite mindre under en period...men då är det kanske många som saknar dig fortsatte hon...vi får ta oss en funderare Rom byggdes ju inte på en dag. Och du sa hon varför inte skriva en bok till om det inte känns som om den blir färdig?
__________

Ann (Ämne Beteende och personlighet): "Aha, där läste du ämnesraden och vaknade till tror jag, bara nu inte blodtrycket gick upp :-)... Vad betydelse lägger du i personlighetstester? Tagit själv? Utfört på andra? Jo, seminariet igår var om just en av hundratals tester, som föranleder mina frågor till dig :-) Surfat runt lite och läst, nu dags ta itu med min arbetslösa dag".

Återkommer!

__________

Irene: "Såg ett program på tv:n häromdagen,, var nog Malo eller ngt. sådant jag aldrig ser annars,, men det var en "kille" där då som har Ashberger och var otrolig på att memorera allt,, han lärde sig inte siffrorna sa han utan dom hade färg och form för honom,, så han kunde talets pi:s första över 22000 decimaler utantill,, makalöst!... Han beskrev en hel del om sig själv och hur det var att ha Ashberger,, synd jag inte messade dig då,, det var troligtvis på ettan eller tvåan efter det
var hon,, jag tror hon heter så,, Malo alltså, Medelålders, page,,, blond... Såg inte hela heller minns inte varför,, nåt kom emellan som vanligt."

Antagligen Malou von Sivers hon har ju intervjuprogram... Kan detta vara något du känner igen?: "Efter tio" på Tv4, som berörde mig starkt... En intervju med Daniel Tammert som har Aspergers syndrom och Savants syndrom. Han har skrivit boken "Född en blå dag" om sin uppväxt och sitt liv nu."

Savants syndrom är en variant på AS kan jämföras med gåvor som även Rainman tillskrivs. Den här Daniel är engelskman och han lär dessutom vara en språkbegåvning han lär sig nya språk på en vecka och kan redan en hel del. Det som är så speciellt med honom är just detta och att han förmår uttrycka hur det är att vara Savant det är oerhört ovanligt.

Just denna bok önskade jag mig av Anna-Karin tidigare idag. Konstigt! Men jag hade ingen aning om att han nyss hade varit på tv. Lite synd att jag missade det! Ska se om det finns någon möjlighet att se det på datorn.

Irene: "Vad gäller Bloggen,, så ja, så heter hon,, och han :))... Han var otrolig, tydligen hade han kommit med en uppföljare på boken nu oxå,, Han hade läst den på svenska, så han kunde redan lite svenska som du skrev sa han att han lär sig lite av alla språk i de länder han besöker".

__________


Idag väntar vi hem lill-loppan. Vår Kalle ska köra upp till Stockholm och se till att hon kommer hem med sina saker. Pratade precis med henne hon och Stina filade med det sista på sitt arbete och skulle sedan dra ut och skicka det till sin lärare i Göteborg. Anna-Karin berättade på morgonen att Eva-Katrine nu har sökt jobb på det företag där Anna-Karin är gruppchef i Malmö. Verkar ju gå bra för dem så i dagens läge med alla varsel och så on känns det ju rätt tryggt!
__________

Birgittas glögg nu på plats i receptlådan garanterat en höjdare!

1 kommentar:

Irre Virre sa...

Jo, du syrran....
Jag gör det enkelt för mig :)
Men det gör jag varje år!

Åker hem till Mor & Far dan innnan julafton och hem på julafton em igen,,
På så sätt åker vi dit och får Julen serverad,, kan man ju säga,,

Så jag behöver bara göra köttbullar och baka lite ;)

Sen pyntar jag bara lite lagom hemma,, för du vet,
Jag vill ju inte behöva plocka bort ngt,
Var sak har sin plats... *Fniss*

Fast jag är pedantisk så får städningen hamna lite åt sidan nu,,
Men med mer tid hemma behöver inte veckostädningen ske samma dag som tvätt och storhandling,,

Utan lite städning varje dag, så blir det underhållet så länge iaf,, :)

Klok Anna-Karin är tycker jag, nog för att jag kommer att sakna om det inte finns så mycket på bloggen,,
Men du behöver ju iaf fokusera på ngt annat just nu,, så du inte rusar upp hela tiden för att göra saker samtidigt,, iaf är jag så,,

Nåt man trivs med, kan man sitta still med,, och det behöver du nu...

Systerkramar ;)