Bloggintresserade

onsdag 10 december 2008

Nästan full måne

Natt, ja allt börjar bli relativt. (Provar som många ungdomar att vända på dygnet). Har precis skickat iväg ett mail och skrivit till på gårdagens blogg. Alldeles mörkt ute och omöjligt att säga något om dagens väder. Men vi kan vara säkra på att det är något :) Ska lägga mig en liten stund till sedan hörs vi.

Längst ner till dig Irene på slottsinlägget... om du inte har sett det... första kapitlet i mitt bokmanus den 26 mars (om jag inte har fel :) vilket absolut händer... rätt ofta t.o.m.).

Irenes kommentar härunder: "Ska ta en runda i kylan nu till affär och apotek sen ska jag krypa upp i soffhörnan och mysa, läsa vad du skrivit i din bok hittils,, ;) Vill helst läsa på en gång,, men den som spar han har,, :)"

...fast de andra 150 A4 sidorna än så länge... är ännu hemligt!

Irenes kommentar; "Kunde inte hålla mig utan tog en välförtjänt liten pause mellan lussekatter & bröd... Så,, Nu har jag läst " kapitel 1 " Och vill bara läsa mer...
Men jag vet, jag får ge mig till tåls *Fniss* Jag ska säga dig att det inte är likt mig,, för som sagt brukar jag inte minnas vad jag läser,, Men jag minns :))"

__________


... klockan har hunnit bli kvart över åtta... Bad, frukost, morgonpromenaden av stapeln. Nu kan jag säga att här duggar det konstant. Fortsatt grått, milt och på träd och buskar hänger små regndroppar. Hade det inte varit så förbenat tråkigt, rätt vackert faktiskt!...tänkte på det hur mycket vatten ryms egentligen i en vattendroppe?

Förresten lite kul; Det var mörkt när vi var ute, vi småjoggade, då dök det upp en springer spaniel framför oss liksom runt ett hörn. Han var lös men jag blev absolut inte rädd för honom...men när hans husse dök upp och röt FY då hoppade jag då högt!!! Hasplade ur mig något om oj vad rädd jag blev... och tänkte efteråt att det kändes som om jag blev uppfostrad och att jag hade gjort något dumt!
__________

Recept på ANETTES SAFTIGA LUSSEBULLAR (35 st)

50 gr jäst
100 gr smör
5 dl mjölk
250 gr lättkesella
2 påsar saffran (1 gr)
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
ca. 17 dl vetemjöl
russin
ägg till pensling

Som vanliga bullar. Degen ska jäsa 30 minuter under duk.

20-30 min på plåt. 225 grader i 5-7 minuter i mitten av ugnen. Svalna på galler.

Garanterat jättegoda! Finns nu även i receptlådan.

___________

Tung tid för de flesta verkar det som, mycket med sjuka, försäkringskassa, jobb. Det syns både på vilket intresse det finns för att blogga och på tunnsått med kommentarer. Jag kommer i allafall att sakna din blogg Jeanette! Som du själv sa en gång, det har blivit rutin att öppna och läsa, svårt när något så uteblir, men även jag respekterar ditt beslut. Samtidigt tänker jag att när det är tufft i tillvaron kan det vara skönt att dela en del med andra, stödja och uppmuntra. Men visst man får ju leta och ha ork att hitta något att skriva om!
---
Själv bestämde jag mig nu på förmiddagen att nu får det minsann bli en ändring. Kände hur det var som sirap att trampa i och insåg att om inte jag själv försöker se det lilla minsta ljusa så blir det nög bara tyngre. Det var då jag så hur vackert det var med regndropparna! Visst är det? Vädret har alltså även en vacker sida! Bäst att ge mig chans att observera det! Krasslig, visst. Men det kunde absolut ha varit värre. Vi muntrar upp varandra jag och Lucky. Han säger till när det är dags för en runda om jag skulle glömma mig och det är alltid lika skönt när vi väl kommit ut. Faktiskt så är det så att jag kommit in i den där Flowkänslan av promenader.

Förut när jag simmade 2000 meter uppdelat på 2 gånger i veckan så upplevde jag ju också den där känslan. Jag gick på något sätt in i mig själv, kände varje muskels rörelse och hur nära det var till vattnets syre (sen brukade jag ju också ha tävling med övriga i simhgallen, men utan att ha talat om det för dom andra. Yes tänkte jag ibland jag vann! :) Men så fick jag ju den där envisa muskelinflammationen som trots kortisonsprutor och vila höll i sig flera månader. Så kom jag av mig med simningen och simkortet gick ut utan att jag kunde nyttja det. Synd.

__________

Tyckte precis Ann när jag öppnade min mail att där var ett meddelande från dig...plötsligt var det borta!!! Nej!!! Var det det så kan du i så fall skicka om det? Snälla!

Ann: "Min sista arbetsdag denna vecka idag, skall fixa soppa, skriva matlista att inhandla innan jobbet...litet ljus av glädje, vi har 2,85% rörlig ränta på vårt lån (inte stort) :-) Härligt!!! "

Tänk om vi skulle försöka förmedla något positivt till varandra varje dag!? Som ovan. En idé bara liksom...
__________

Så nu kom minsann den gula postabilen härutanför. Kan ju vara något spännande. Vem vet? Bäst att rusa ut direkt!
Till dig Eva-Katrine från Göteborg ett spännande silvrigt kuvert. Ringde ju omedelbart och gjorde även E-K nyfiken... resultatet blev att det måste öppnas NU.

Examensdagen den 22 januari och inbjudan till festligheter den 12/1 Villa Odinslund Eva-Katrine alltså nybakad Kvalificerad säljare/marknadsförare då.
__________

Har nu även pratat en stund med dig mor, och fått reda på att de första snöflingorna föll för den här gången, att det är bra med er Christin i Kalifornien. Skönt! Lussebullar på gång hos mor och Tommie i Västerås. Under tiden vi pratade så plingade det till i mobien inne i arbetsrummet. Det var nog Irene sa jag till dig mor...eller någon annan svarade du mor då...men det var du Irene och jag visste det redan innan!
---
Ja, vi kan ta varandra i hand på att vi haft jobbiga dagar igår. Din var ju hemsk med tandläkarbesök i stan redan tidigt och sedan bara att gå där och vänta tills affärerna öppnade. Sen att inte hitta det man söker! Stannade det vid den svarta midjekorta koftan på Hennes? Det var ju ett bra pris 149 kronor... några julklappar... "Nya högtalare till min dator. Billigt! Men bra ljud...blev bara snabbt pasta till middag igår, inte bra att äta myckety av när man sitter still, men lätt och gott Tycker jag nu, inte annars. Hihi Gick emot mina principer igår och tog bussen hem. Men orkade inte bära...möte"
_________




Lycka gör dig Söt,
Utmaningar gör dig Stark,
Sorger gör dig Human,
Misslyckanden gör dig Ödmjuk,
Framgång gör att du Strålar,  

....men endast VÄNNER får dig att hålla ut!

__________

Som om det inte var nog... men det finns alltid det som är värre...

Irene; "Jag är stark, vi är starka. För jag har blivit mycket starkare med dig vid min sida. Det är ett som är säkert. Håller på och bakar lussekatter och surdegslimpor, blev smittad av att Mats bakade igår. Som vanligt så kunde jag nästan känna lukten jag med när jag kom hem. . Idag får jag den på riktigt. Så jag har inte satt tänderna i kapitel ett än. Det blir efter bak och mat..."

Sådana här ordvändningar gillar jag och dubbeltydigheter som ovan!

Forts. Irene: "...det löser sig sa bonden som sket i vasken. Det säger jag till allt, och det brukar det göra till slut..."

Nyss hemkomna efter en ny joggingrunda alltså börjar det inte snart synas att man rör sig så mycket så vet jag inte... Nästan Fullmåne så nu vet jag då varför jag känner mig halvt galen. Väldigt vacker himmel så mörkblå att den var nästan svart månen så klar med nästan gula ringar runt... dessutom tjok av spridda moln, väldigt vackert!
__________

Kvällskaffe med lussekatter i stugorna ikväll!?

I Åhus nyss hemkomna från kvällsrundan alla tre. Frost. Riktigt kallt nu. Halt.

Ikväll oskyldigt dömd, en halvtimme kvar...

3 kommentarer:

Irre Virre sa...

Hi Sis!

*Fniss*

Som vanligt har jag noll koll & hade ingen aning om att du skrivit ngt,, *hihi*

Ska ta en runda i kylan nu till affär och apotek sen ska jag krypa upp i soffhörnan och mysa, läsa vad du skrivit i din bok hittils,, ;)

Vill helst läsa på en gång,, men den som spar han har,, :)

För hos mig är den nu förevigad på papper oxå,, den får en egen mapp,, som jag kan fylla på med kapitel så småningom,,

TACK,, för att du sa till,,
Som sagt, noll koll som vanligt, *Fniss*

Stora värmande Bamsekramar // Syster Yster

Irre Virre sa...

Åh syrran!

Kunde inte hålla mig utan tog en välförtjänt liten pause mellan lussekatter & bröd...

Så,, Nu har jag läst " kapitel 1 "
Och vill bara läsa mer...

Men jag vet, jag får ge mig till tåls *Fniss*

Jag ska säga dig att det inte är likt mig,, för som sagt brukar jag inte minnas vad jag läser,,
Men jag minns :))

Bamsekramar igen ;)

Bakrecept kakor bullar recept scones andra bakverk sa...

Låter inte som ett dumt recept det. Får jag pröva på här i hemmet! Snart är det ju jul igen, då blir det massor med bakning. :D
Fin blogg du har förresten, Kram!
Lussebullar lussekatter recept