Bloggintresserade

onsdag 3 december 2008

Onsdag

Morgon...här är det då förkylt och mörkt...hoppas att ni har klarat er bättre mörkret slipper ju inte ni heller men förkylning kanske. Idag hade du väl ändå inte varit på jobb och gör nu så lite som möjligt idag, sa Mats innan han for upp till sjukhuset för kontroll av sitt finger...det han bröt under korpenmatch i våras...snacka om envist...nu äntligen något bättre men absolut inte bra.

Käkat frukost med Mats, Lucky lämnar mig inte. Han kommer och pussar mig ideligen...härlig känsla att vara så önskad! Det är en känsla som hundar förmår förmedla faktiskt bättre än någon annan varelse. Det finns liksom inga gamla oförrätter som skymmer deras blick, de har en otrolig förmåga att vara här och nu! I natt har han ställt sig vid min sängkant och nosat på mig ett par gånger...då vill han att jag ska maka på mig och ge plats för honom. Sedan ligger han där och njuter en stund tills han tycker att det blir för varmt, då hoppar han ner på golvet igen.

Irenes kommentar: "Skulle vilja ha en hund som Lycky just nu,, men inte rätt läge att skaffa jag vet,, Men den kärleken man får av sin hund som du säger,, är ju så villkorslös, Tänk om man kunde låna en riktigt snäll en,, ett par månader,, dom dagar man vill liksom,,"

Låter tycker jag som en alldeles ypperlig idé...själv har jag framöver haft tankar att en granne som skaffade en valp i somras höra om jag kunde få gå dit och låna honom på onsdagar eller när jag vill ha sällskap på mina turer...har mycket svårt att tänka att någon annan hund på jorden skulle kunna ersätta vår Lucky!!!

__________

Radio Kristianstad inställt, för idag ska ett par kollegor till mig på studiebesök tillsammans med vår ena elevgrupp någon gång efter 8.30 och det vill jag då rakt inte missa.

__________

Morgonturen med Lucky (som nu har reflex). Mörkt när vi gav oss hemifrån,nästan ljust när vi kom hem. Lagom kallt, bet lite i kinderna. Snäpp 2, själv orkade jag bara jogga en liten bit för att Lucky skulle få igång magen. Och nu har jag satt ord på och gett akt på hur det känns i knäna innan de viker sig. Först en snabb intensiv smärta (som snabbt går över) det är precis som om innerbenen i knät tappar kontakt och det är då jag faller om jag inte får tag i något. Inget att gräva ner sig för, absolut inte, men bara för att jag hade svårt att förklara sist....

Irenes kommentar: "Sen,, dina knän,, hmm,, Tror du det kan vara så att dom(knäskålarna) hoppar ur led (nästan som du säger)exact samtidigt,, låter nästan så,, just med att det smärtar till intensivt och dom sen viker sig?! Jag vet inte,, en tanke bara,,"


Lovat Lucky en längre tur vid lunchtid.
__________

Härligt med tid att kolla andras bloggar... Har bla sett fin Vikki och att Per-Olof låg på soffan i måndags... :)

__________

Irenes kommentar:"Idag vankas det tidig eftermiddags Julfest på jobbet för mig,, ;)

Undra om jag ska se ut som jag gör på korten du fick? Är inte det lite för mycket,, när det är på jobbet det är?"
---
Ska strax formulera mitt svar och mina tankar måste kolla mobilen först. För det har plingat två gånger nyligen och jag är nyfiken!

Ett från min mentorselev...

__________

... och ett MMS från dig Ann: " Rea t-shirt jag fick igår med ´inbyggt´ halsband :D

Vilken fräck tröja Ann... vad tänker du ha till? Jag skulle kunna se ett par svarta skinnbyxor till...

Ann: "Ha ha! Nä, skinnbyxor är inte min grej :-) Det blev mörkgrå manchesterbyxor och mörkgrå lång kofta till t-shirten med inbyggda halsband :-)"






---
Hur känner du själv det Irene det är det viktigaste! Känner du själv för den? Andra kan ju inte bestämma över dig bara råda. Men du frågar mig och jag tycker att du är så fin med din klänning. Själv skulle jag mycket väl kunna ta på mig något som kanske inte andra skulle gjort för att jag själv känner för det. Har du någon kofta med längre ärm (kanske svart) så blir det ju i så fall inte fullt så festligt om du är rädd för det (alltså inte pga. dina fina tatueringar). Ibland tycker jag att det känns skönt att klä upp sig (och det är julfest), ibland är man inte riktigt på humör för att det. Det handlar nog mest om hur du känner dig och vill känna dig just idag!

Det är min absoluta övertygelse att man inte ska försöka styra över någon annan... men råda får man om personen själv frågar efter råd. Hoppas att du blev nöjd med svaret. Jag berättade ju för dig hur jag brukar fråga Mats om råd ibland vad gäller kläder. Ofta har jag redan bestämt mig innan, håller ofta fast vid det, även om Mats skulle välja det andra... :D ...eller kanske därför för att jag blev mer säker på min sak...

Har först nu hittat ditt SMS Irene bloggat och sedan prata med mor en liten stund hon ringde. Du är så söt det är huvudsaken ;)! Stå för det val du gör så blir det rätt! Den är extrafin det kan du väl få vara på det här julbordet! ...och du jag förstår hur du tänker!

Irene: ",, jag blev inge klokare för det,, beslutsångest!"


__________

Ann: "Grått idag med, men tror det är lite lättare inte så illgrått och inte regnar det heller. Igår snöblandat regn ibland".

Samma hos oss här i nordöstra Skåne (tror jag glömde kommentera det igår) på långtisdagen.

__________

Ann: "...Mamma kvar på medicinen, vet inte men tror hon får åka hem idag. Tror hon stressat och psykat upp sig så vida pass efter tors-sön resan till Riga och sen medicin och knaprar Tradolan som godis, samt Nitromex tre ggr som inte hjälper(jamen har du då tänkt på att det inte är där felet ligger, inte hjärtont fråga jag igår) och ont i magen.... köpt s k hälsokost på apotek i Riga, insomningstabletter... Suck".

Ja det är nog inte lätt att bli äldre, orolig och som följd kanske vara ensam. Nog lätt att ta till fler tabletter i tron att det ska bli bra men det blir istället för bra. Mediciner i all ära de kan vara livsnödvändiga men också av ondo. Särskilt när det blandas.
Själv är jag restriktiv med mediciner och jag tror faktiskt att det händer att det ibland blir på andra hållet.

"...Annars inte mkt nytt under solen, var den nu är :-) Klem!"

Kan avslöja att nu när jag fann ditt mail och precis hade kommit till denna raden 10.15 bröt solen fram här i Åhus... så Ann här är den!

__________

Snö på väg hem sa Mats även i Kristianstad. Snöigt och moddigt men inte efter Kristianstad.
__________

Kåldolmar kokt potatis och brunsås ikväll i Åhus. Oskyldigt dömd på tv.

...och SMS från Irene som myser ikväll med sin fina julklappsfilt.

...Det blev ännu en kopp med varmt honungsvatten för mig till kvällen.

__________

2 kommentarer:

Irre Virre sa...

Godmorgon :)

Nej förresten,, börjar med, gissa vem som var ensam röst
(att tända....)denna vecka med då,, *Fniss*
Otippat värre,, ;)

Börjar med att rekommendera,, om du inte redan prövat Otrivin Comp,, funkar faktiskt,,
Nu när du är i förkylningstagen,,
Jag har iaf bara behövt använda den 2 ggr om dagen istället för att titt som tätt springa där och spraya,,

Men jag avråder starkt från att inhallera Otrivin,, ingen höjdare,, *Fniss*
Gick av bara farten när jag höll på med alla andra inhallationer häromkvällen,, så åkte Otrivinen oxå in i käften,, twiiii F säger jag bara vad det smakade illa,, *hihi*

Sen,, dina knän,, hmm,,
Tror du det kan vara så att dom (knäskålarna) hoppar ur led (nästan som du säger)exact samtidigt,, låter nästan så,, just med att det smärtar till intensivt och dom sen viker sig?!

Jag vet inte,, en tanke bara,,

Skulle vilja ha en hund som Lycky just nu,, men inte rätt läge att skaffa jag vet,,
Men den kärleken man får av sin hund som du säger,, är ju så villkorslös,
Tänk om man kunde låna en riktigt snäll en,, ett par månader,, dom dagar man vill liksom,,

Idag vankas det tidig efftermiddags Julfest på jobbet för mig,, ;)

Undra om jag ska se ut som jag gör på korten du fick?
Är inte det lite för mycket,, när det är på jobbet det är?

Bamsekramar

Irre Virre sa...

Till Ann!

Hej Ann,, jag har inte med saken att göra, men tänker på din mammas bästa,,

Vore kanske idé om hon fick Tradolan Retard (depo = varar i 12 timmar) så hon bara tar dom morgon och kväll,, och kan då inte ta fler än hon "måste"

Sen kanske det vore idé om hon fick ngt lugnande att ta v.b av husläkaren,, nån snällare sort som Sobril kanske,,
Men som ändå hjälper bra mot ångest och oro...

Och en insomningstablett finns ju oxå att få utskrivet om hon inte kan somna ex.v Stilnoct,, för oron blir ju värre på natten,,

Som sagt, inte min sak att lägga mig i,,
Yrkesskada ;)

Hoppas du inte blev ledsen på mig nu,,

(Och du Syrran,, jag blev inge klokare för det,, beslutsångest!)

Vänliga Kramar // Ingelas Syster Yster