Bloggintresserade

lördag 19 september 2009

Lördag

En klar men kylig morgon i Paradiset... för min del startade den vid halvåttasnåret. En vända om datorn, bara för att genom fönstret vinka på Kalle som precis kom hem efter sitt nattpass samt notera att nu skiftar mispeln definitivt färg. Efter att ha gonat till i sängen en stund, har jag hunnit rista våra lakan och bädda skönt till kvällen. Fick utluftat rätt fort och stängde sedan dörren för att inte utbyta för mycket luft. Den där ute kändes så mycket kallare.
__________

Ann (8.13): "Morgondimma och solen vaknar. Antar man får kalla mig dagen efter, fick rödvin till revbenen igår kväll och vaknade inatt med den där mardrömslika huvudvärken igen bakom vänster öga.... samma som när ni var här. Undras om den skall hänga kvar som ett glödgat spjut i dagar igen..."

Din stackare... låter misstänkt likt migrän. Kan det vara vinet tro? Maria du reagerar ju på vissa rödvin... Kanske ska du tänka på att söka och få det utrett göra en röntgen för att få konsterat och få medicin som hindrar utbrotten?
__________

 
"... Såg du skörden svägerskan kom med igår eftermiddag? :-) Två kassar plommon, massa rabarber och två mega zuccini, två ostar och svamp! Wow! "

Kanske har du inte kollat ner i bloggen på fredagens "huvudinlägg för där ska fotot sitta :-? tror jag...



"... Bytte kassar med henne hon fick med sig 5 l frysta körsbär, lingon och blåbär :-) och jag fick lite, lite mer plats i frysboxen :-)"

Så kul och så behändigt att byta varor med varandra, minns du oxå uttrycket "Bytt, bytt kommer aldri mer igen" ? I det här fallet stämmer det ju ;-)

_________
 
"... Klippte allt gräs hos oss igår, tvättade och hängde ute att lukta gott :-) Njöt av macaronipuddingen med smält smör och lingon och maken målade grundfärg i källaren och kom upp sen eftermiddag med huvudvärken orvar. (allområdande här tycks det)"

Han sörjer väl för god ventilation... aktar väl sig för att inandas färg?
 
"... Idag vankas Schweizerkorv till middag (javisst den e-nr-fria!), börja tömma svärföräldrarnas hus med syskon/svägerskor/svågrar.
__________
 
... Spännande ifall ni kom på vikingamarknad att kolla bloggen din sen, ha kul dag!"

Blev ingen "kräftskiva" den här helgen; dags att sätta plan B i verket :-).
För att vara effektiva denna lördag; åkte Mats till stranden efter att ha lämpat av mig på Lions.



Med några slantar på fickan fick jag alltså rumstrera fritt.
Klart jag kom ut med fynd, fattas bara annat:



Hajade till då jag såg de små näpna danska porslinstavlorna... sådana samlade jag ju på som barn... ligger nedpackade någonstans efter renoveringen. Nu ska de åka fram och samsas med "nya" kompisar i nostalgirummet

Fastnade halvt om halvt för en golvljusstake i smide Eva-Katrine, men plats för bara ett blockljus och insåg att det inte var en sådan du mena... dock jag tror bara 50 pix...

Du har vatt här förr va (!) sa han som tog betalt med ett brett leende ... Skönt att gå här och strosa för sig själv och få ideér fortsatte han...

"Gamla ljus" i "nya" staken, eller tvärs om beroende på hur man ser det ( pressat glas ser det ut som, 30 kronor av märket Royal Krona Sweden). Bredvid farmors kartong med Liljeholmens originalljus i.


Denna stringhylla (50 pix) Mats sängbord ? Definately ersätter farmors mors mjölkpall som nu ska få en mer framskjuten plats :-) Bordytan på teaken behöver slipas till något, men annars både fräckt och praktiskt... nu oxå fixad bordskiva slipad och med teakolja som Nygammalt eller RETRO :)



Ann: "Vilka fina fynd du gjort! När jag numera ser stringhyllor och dylikt å den tidsåldern och designen tänker jag direkt på dig ;-) "

Inspirerade till grundlig städning av sovrum... ja, jag är ju tidningssamlare och antecknar viktiga och oviktiga saker på lappar... skönt att få det sorterat ibland, kul samtidigt att hitta och tänka vidare. Synd att jag riste lakan men inte bytte dem imorse. Det får bli nya imorgon istället!

.

Vilket väder... frampå dagen, riktig sommar och vi har njutit en god stund uppe på däcket. Nu är pausen slut, Mats donar med plattor och jag fortsätter operation städning med stopp för idag efter sovrum och groventré.

Gardinerna snurrar i maskinen, och en del fönster putsade dock inte sovrumsfönsterna

Kvällspromenad milt ute men den mindre rundan för att hinna hem til "Här är ditt liv". Inte så många steg idag heller...


Ljusstaken tänd så klart till kvällskaffet och "Här är ditt liv"



... samt en brasa...



Paketen? Presenterna till dig Anna-Karin... gissa på!

No comments... Good night!

Inga kommentarer: