Bloggintresserade

tisdag 29 september 2009

Tisdag

... urk vad tidig. Uppe 5, mitt i natten känns det som. Mörkt och kulet ute. Nu har Eva-Katrine gett sig av för den här gången och lämnat ett tomrum i dubbel bemärkelse.

Påväg till Kristianstad så ljusnade den gråmulna himlen och det ser ut att kunna bli bättre väder frampå dagen. Tänker gå en runda till havet med Charlie när jag kommer hem så att han får rasta av sig. Skulle tro att jag själv också behöver det för det har varit dåligt med steg på sistone.
__________

Ann: "Wow! Klar himmel, solen klättrar och dimmorna dansar på både sjön och tjärnen! Markfrost har vi ock.  

Maken ärende i Jkp idag och en ny vadderad jacka var välkommet :-) Ser framemot en solig dag, tänker mig gräsklippning, eller.. var det lövkrossning... :-)"




Skulle tro att du nu när klockan har hunnit bli halv tre har klippt både gräs och löv. Själv har jag och Charlie fått en motionsrunda i solsken.




__________
 
Är du soppsugen i veckan? Om så har jag en annan favorit jag fann i en liten receptskrift för många år sen, passande årstiden vi får den på torsdag vare tänkt;
 
---
 
Mustig färssoppa
6 port
 
300 g köttfärs
1 klyfta vitkål (ca 100 g)
2 stora purjolökar (ca 400 g)
6 potatisar (ca ½ kg)
2 msk senap
1½ msk soya (rekommenderar naturlig Kikkoman)
1 ½ liter buljong
salt, peppar
hackad persilja
 
Bryn färsen. Strimla vitkålen fint, skär purjon i ringar. Skala och skär potatis i skivor. Varva ingredienserna i stor gryta, rör ut senap och soya i buljongen och slå över färsröran i grytan, koka sakta till grönsakerna är mjuka. Smaka av och strö över persiljan.
 
---
 
Denna borde passa kockan i dig också för inte behöver du ta allt och precist utan kan utesluta purjolök och potatisen och öka gärna vitkålen, här anser jag basen är köttfärsen, vitkålen och senapen, en riktig höjdare som hettar till och mättar :-) Går himla bra att frysa.
 
Slurp på dig!"

 Tack ska du ha soppa får det bli på torsdag och på det här viset kan jag förbereda innan så att ingredienserna finns hemma ... perfa för jag tänker att köttfärsen var till extrapris just den här veckan på Coop! Kanske oxå pannkakor till efterrätt. Det var mersmak på det förra veckan!
__________

Idag kom följande mejl i min inpost. Läste det , skrattade gott och bestämde mig för att publicera det här på bloggen. Har ingen aning om upphovsman, men syftet är gott "Ett gott skratt förlänger livet



Jag var på puben igår när jag plötsligt insåg jag desperat behövde fisa.
Musiken var riktigt, riktigt hög, så jag timade mina pruttar med soundet.  

Efter ett par låtar, började jag känna mig bättre.
Jag avslutade min pint och märkte att alla stirrade på mig.

Då jag mindes plötsligt att jag lyssnade på min iPod.  

 __________

Inveg min ullkappa för säsongen på kvällsturen med Charlie och det var tur för det var minsann rätt kyligt ute. Fördelen med att det är mörkt på kvällarna är att nu kan man så smått gå och kika in till folk igen och få vara med på ett hörn. Vi förundrades över att i ett hus hade de minsann satt upp en adventsljusstake i fönstret... är det klokt redan?
__________

Angående vikten av att bevara dialekter och då i synnerhet skånskan om dialekten (som jag hävdar att ska räknas som ett språk) eller unte! Läs mer på:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1724316/skanskan-utrotningshotad

Hur bra är du på skånska test på sidan:
http://www.kvp.se/nyheter/1.1724537

Det gjorde först Ann och fick hela 7 av 13 rätt. Skåningen hade 12 av 13 i resultat och avanserade sedan in till tv och fotboll (starkt impad även han av ditt resultat Ann). Skånskan i sällskapet fick inte mer än 11 av 13 och jag som trodde att jag halvt om halvt var en fena på mitt modersmål. Där ser man!

Inga kommentarer: