Bloggintresserade

torsdag 10 september 2009

Torsdag..

... klarvaken när jag såg den här spindeln på badkarskanten: Ja bilden blev suddig så man skulle kunna tro att jag är rädd för spindlar... det är jag absolut inte mer än om den skulle vara kromosom eller av giftart. Men badet fick vänta och skulle tro att den sitter där inne i värmen och i godan ro ännu. Ja, jag önskar ju vackert väder under dagen och inte att regnet som började redan igårkväll skulle fortsätta. Nu har jag gjort vad jag kan "dragit mitt strå till stacken", med andra ord gjort ingenting... Vad har ni andra för upplevelser av spindlar? Ann: "Man brukar i hussvängen säga att det är bra att ha spindlar i huset, för de sägs inte trivas i fukt och röta utan bara i 'friska' hus :-)" Låter finemang tänker jag. Då får han/hon gärna vara här :-). Faktum är att vi har väldigt mycket spindlar här i kvarteren tror de trivs i dessa marker, kvicka är de på att spinna nät och ibland ser det bara en stund efter städning ut som om om det var ett bra tag sedan. Nu på hösten kryper de in i värmen... Anonym kommentar: "...forts... Vet inte vad slags spindel du har just i blött badkar dock :-))" "Upp som en sol, ner som en pannkaka" Mayas kommentar (8.17): "Hua, jag är inte rädd för spindlar men gillar dem inte, vi har stora bruna lite ludna saker i mellanåt, men dom får gå hädan... *ryser* vill inte ha de krypandes runt här hemma, och Natti är livrädd för spindlar!" Eva-Katrines kommentar (10.02): "Usch jag hade fått panik om jag skulle ta mig ett bad, fast jag började vänja mig lite efter att jag hade så många på rummet i sommar. Tror att de gillar mig...:) haha! --- ...Hoppas din lediga dag idag blir underbar, jag ska och luncha med hanna sen börjar jag jobba 2, vi har ändrat att jag börjar 2 istället. __________ Ann: "Solen klättrar och himlen är blå! Frågade svägerskan, jobbar på förskola, som går och går och går och när jag frågar hur mycket hon går svarar hon "I snitt ca 9.000 steg på vardagarna lite mindre på helgen. Ska du börja gå runt jorden du med?" Idag kom jag på att lägga den i fickan på väg hit till datorn, och jag har fått ihop 6 STEG :-D mina allra första! Ditt förslag om avläsning fre samt sön låter helt ok, vad tycker du E-K?" E-K och jag har också den på hela dagen för det man är ju rädd om varenda steg... __________ Ann: "... Ursnygg jacka!! Full poäng! Men du, tänk inte bara klänning... tänk till varför inte jeans... Till kylig höstdag en polo och jeans t ex :-) Läckert!" Oh, vad jag önskar att jag mer kunde förmå mig till att ha byxor... det är så snyggt på andra! Du vet jag hade ju kjol när Mats och jag var hos dig, men jag klarar egentligen inte av att ha något som helst som sitter i midjan. Det är därför klänning passar mig bäst! Men jag "hittade" ett par jeans i löst tyg på Kapp Ahls eviga rea och de är ju inte fel nu när stegräknaren behöver ett midjefäste. Oh vad jag önskar att jag kunde ha polotröja som du säger... det var mitt favvoplagg förut funkar inte till termostaten som jag dras med sedan cirkus 5 år... Så småningom hoppas jag. "... Det låter här, tredje dagen nu långt in på sena kvällen också, så vi tog en promenad igår kväll efter maten och inte långt från oss jobbade en skördare, alltså en maskin som fäller och kapar träd, otäckt och fascinerande att titta på. Det är angränsande markägare som gallrar sådant som stämplades för ett par år sen. Apropos igår, det var som 2-in-1. Jo, det var soligt och varmt, hängde tvätt ute... tänkte vi kanske kunde ta en tur med båten eller en promenix till kvällen... så kom eftermiddagen och maken hem från jobbet och brrrr... solen gått i moln, temperaturen fallit nästan 5 grader... efter ett par timmar ordningen återställd nästan :-) Enligt lokalnyheterna en kallfront som snabbt svepte över länet, jomän det märktes :-) som en fin varm dag och en annan och kall dag :-) --- Jomen, spara du lite på ljusrosen, den passar bättre den mörka tiden och för att lysa upp och ge dig och de dina lite mys :-) __________ Åh, tror jag lite vet hur det kändes för dig att nu gå i koloniområdet, kanske som när jag första gången efter bilolyckan körde förbi och (verkligen) passerade (räckte lång näsa åt) stolpen med fundament som jag gången innan dess virade min Volvo 245 runt... jag kom förbi och med livet i behåll. Det är en glädje, inte glädje med skratt men en med allvar, en stor sådan glädje". ... kan inte uttryckas bättre! Precis som du säger sorg och glädje, fången och frihet, ensamhet och gemenskap ... känslor ligger så nära varandra och ibland blir det mer märkbart! __________ "... Well, nu har jag bl a fyllt på kaffekoppen och står på 40 steg, så det är bäst jag får lite (mer) uträttat under stegen ock :-) så vi säger Svejs!" :-D En promenad med Charlie, senare... skönt ute men ingen sol. Gick utmed Fädriften och fick se blommande blåregn. Hos oss har den aldrig blommat är väl kanske 10 år sedan vi planterade den. Sammanstrålade med Mats kusin Kerstin och hennes Westie Max. Kerstin hade också stegräknare och höll på tillsammans med sina kompisar att vandra till Kebnekaise. Det blev en trevlig pratstund nere vid Kanta och bryggan innan vi gick på vars ett håll utmed vattnet. Mörkt men oerhört vacker Det är kontrasterna som som ger livet just liv! Bara en stund senare något ljusare Idag har Charlie simmat en bra bit i vattnet längs stranden. Synd, hann inte fånga det på bild... Men Wow vad duktig han är! Här springer han iallafall och njuter av friheten. ... halv elva hann klockan bli tills vi anlände hem (5384 steg) och jag ser att även du Eva-Katrine har vaknat. Gör väl inte ont att du nu ska börja en timme tidigare om dagarna? Se nu till att spara pengar bara så att du snart kan vända hem en runda... då blir säkert Charlie te sig! Kan hälsa från faster Gunborg som hade fått vårt kort som vi skrev i Stockholm E-K hon hade blivit så glad för det! Tusen tack för tipset om telefonbänk Ann... finns den kvar imorgon så får hon den, var ju tvungen till jobbet nu och han var inte villig att hålla den. Vad kul om affären går i lås! Yes! Dessutom tydligen inte särskilt långt från deras lägenhet... I samma ögonnblick som jag skrev antalet steg här på bloggen plingade det i mobilen med dina steg, är det inte märkligt Ann? Måste vara tankeöverföring :-)...DU Barbent i solen , även till Paradiset har nu solen anlänt. __________ Trött dag... har varit ute på ännu en runda med Charlie (men bara hälften av steg), denna gången vackrare väder. Nu blommar Boccarabindan... vildvuxet men vackert: På ICA för att handla till kvällens kycklingsallad och morgondagens hackebiff. Då blir det potatis, brunsås, lök och lingon till :-) __________ Ja Charlie var med i affären och på vägen hem var vi åter nere på playan Nya foton och mer text under veckans tidigare inlägg!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Man brukar i hussvängen säga att det är bra att ha spindlar i huset, för de sägs inte trivas i fukt och röta utan bara i 'friska' hus :-)

Ann

Anonym sa...

...forts...

Vet inte vad slags spindel du har just i blött badkar dock :-))

Maya sa...

Hua, jag är inte rädd för spindlar men gillar den inte, vi har stora bruna lite ludna saker i mellanåt, men dom får gå hädan... *ryser* vill inte ha de krypandes runt här hemma, och Natti är livrädd för spindlar!

Anonym sa...

God morgon! Usch jag hade fått panik om jag skulle ta mig ett bad, fast jag började vänja mig lite efter att jag hade så många på rummet i sommar. Tror att de gillar mig...:) haha!

Hoppas din lediga dag idag blir underbar, jag ska och luncha med hanna sen börjar jag jobba 2, vi har ändrat att jag börjar 2 istället.

Puss och kram Eva- K