Bloggintresserade

söndag 20 september 2009

Vikingamarknad

... nyss hemkomna ifrån natursköna Gudahagen i närhet av Näsum. Som visade upp sig från sin allra bästa sida; bästa väderförutsättningar med strålande sol, glada människor, musik, hantverk, gyckel och skådespel.

På vägen till kullen passerade vi några ridande vikingar:



Fri entré för "utklädda" vikingar vilket ju bidrog till stämningen inne på marknadsområdet. Till nästa år, för jag tänker dit igen, ska jag då ha sytt mina vikingakläder.



Ännu inte så många besökare, men under gårdagen hade det varit hela 4 500. Morgonen var ännu rätt tidig, och det skulle visa sig att skaran skulle komma att växa till rätt bra.

Precis innanför entrén satt en man och hanterade flinta.



Där blev vi stående en god stund för att kolla hans flinka fingrar och höra på hans beskrivningar av hur man måste hantera flinta. Hur viktigt det är att följa åsarna för att stenen vass... sedan slipa till den med en annan sten.



Hallå där, får det vara lite morgonmassage hojtade flickan iklädd en underbart orange klänning. Jag var inte nödbedd utan slog mig genast ner på filten och NJÖT i fulla drag .. utom då hon stötte emot en hård knuta på skuldran...,



... men efter rundan på marknadsplatsen var värken som bortblåst. Och på vägen tillbaka uppsökte vi ståndet igen och investerade i två örtfyllda tingest.



... och dessutom har vi redan planerat åka på helkroppsmassage i Bromölla redan i nästa månad!

A: "Vad var det hon masserade med som ni köpte, en knådpåk :-D kanske på skånska en 'knådapåk' ha ha!"

Ja du om jag det visste, men skönt var det! Har i efterhand förstått att det oftast kallas Pindas.

Mängder av krukor:



Underbara smycken bl.a i svart granit. Här ett set, men i annat material (jag tror järn och merkasit):



Vi passerade några spelemän lyssna och känn stämningen:



Mössor gillar jag... såklart jag inte kunde låta bli att prova den här lilla röda så visst skulle man kunna uttrycka det att jag nu är "lite i hatten":



Medan Mats sköt pil och fällde "gummigrisen":



A: "... Mats He-Man med pil å båge å fällde bytet, fantastiskt! "

En man frågade om han skulle flytta på sig så att jag kunde fota mina barn... Jag sa inget, men tänkte att det är mitt barn längst bort ;-).

Så red min arbetskamrat förbi... lilla Camilla som tipsat mig om detta härliga spektaklet. TACK!



Vikingastolar, som påminner mig om att vi har en sådan gjord i päronträ, och som säkert skulle behöva en rejäl upprustning...



Här med ett fårskinn snyggt slängt över... vilket ofelbart triggar igång min kreativitet:



... eller den här marschallhållaren, och då syftar jag inte på kvinnan utan den i trä Kanske något att göra för en snickare på lediga stunder? Tänk så häftigt på gårdsplan till jul!!!



Ursnygga snidade möbler:



Men, vad är det den lilla pojken tittar ner på jämte möblerna? Om man bara kunde backa tiden... försöker... men har inte noterat det som fanns mitt framför näsan... det ska vara ett barn till det!

... en hög stol där det fattas någon i.  En trätron värdig en snickare.




En gycklare som med sina flinka fingrar och kropp och sin rappa mun, lyckades få igång publiken till att både hojta och applådera



Den här killen var då rakt inte rädd för eld. Han gick på eld, strök den över hela kroppen, in i munnen och här t.o.m. ner i brallorna. Huvale... De va allt en viking!



Uppe på höjden som är ett gammalt gravfält

... hade vi en vidunderlig utsikt över marknadsområdet, mot kullarna och i fjärran skönjar vi Ivösjön:




Dofter av helstekt gris , kaffe och nybakat bröd som stimulerade sinnena och ofelbart fick oss att bli kaffesugna. Handlade gjorde vi här av en av Mats jobbarkompisar från tiden på Danogips. Fastnade gjorde jag för de här tjusiga Humlestörarna... det är ju så jag vill ha det. Tobakspinnar ser jag att de är för korta för ändamålet, så till nästa vår väntar rejäla påkar innan plantorna kommer igång att växa :) Tobakspinnarna de ska så klart vara till tobak!



Kolla vilka häftiga "lampetter" Dom spikar man rakt in i väggen :)



A: "Lampetterna i smide var häftiga, varför mer än just behov, bara spika i vägg, klart :-) lite 'bulls eye' och 'cut to the chase' inget tjafs å inga krusiduller. (De påminner om en ljusstake vi har som är riktigt gammal, skall se om jag kan hitta den i någon flyttlåda och fota och visa dig).

Så vandrade musiken förbi oss igen:



Ulldockor på gränsen till kusligt verkliga:



Vikinga strid på liv...



... och död...



Den här kvinnan från Glimåkra spinner lin:



Det var då jag fick syn på de där helt ljuvliga sjalarna i kypertteknik, som jag blev så exalterad av att jag kom av mig alldeles... men vadnudå... inte ett endaste foto
Hur är detta möjligt :-? ... !!! Men jag har hennes adress. så jag får väl kontakta henne!

Så var vi då påväg hem till Åhus och Paradiset igen. Färdades gjorde vi på en liten naturskön skogsväg mellan Näsum till Bromölla... och nu snackar jag skogsväg (!). Så vackert, nästan orört landskap. Vid ett tillfälle stannade Mats bilen och jag slängde mig ut för att fota... tror ändå inte att det gör verkligheten rättvisa... och så vidare orörd ser den inte heller ut just här :)




http://blt.se/nyheter/olofstrom/i-gudahagen-ska-vikingar-fa-egen-marknad(411365).gm



Oj vad långt vi har gått den här veckan! Kolla nederst dagens inlägg!

1 kommentar:

Maya sa...

Gud vilken härlig marknad, första gången jag hört talas om den :)
Fin du va i den röda mössan :)
Njut av resten av dagen!
Kram