Bloggintresserade

måndag 15 september 2008

Nyhetens sötma och att luta sig emot det trygga

Första dagen på nya jobbet ! Ska bli spännande att höra ikväll hur det kändes och om ni nu har fått bättre ordning på era Se nu till att även detta blir en lärorik tid i ditt liv och försök kombinera med det har att erbjuda av kultur och njutning.

__________

Har precis tagit morgondoppet, njutit frukost och vinkat av pappa Mats. Idag ska jag ta det lite piano på morgonen, promenera med lille Lucky och sedan lämna över till Kalle som har ledig dag efter en Skulle tro att jag får ta 8.30 bussen till Kristianstad så det är ju en stund till.

__________

7.30 visade solen sig och halv 10 skiner solen i Kristianstad från en klarblå himmel.

__________

Blev inspirerad av potatis ska in i receptskåpet och ,vem vet jag kanske hittar något har mina funderingar... mAria kan det vara med tanke på överstämmor du brukar välja i kören? Vitsigt!)

Så nu pep det till i min mobil ute i köket, Ann på tråden: "Godmorgon! Internet o epostfel- idag diagnostik/support pågår. Återkommer :-)"


Internet krånglade söndag och igår, supportsamtal m m och till slut ominstallation av Explorer 7 och voilá så kunde jag åter besöka alla hemsidor, även https och ftp, pust! In - och utgående servrar för mail. Krånglade igår med ett tag. Felia you know.
__________

Likaså SMS på bussen (mor): Godmorgon :-)! Helt underbara bilder på bloggen! Jag visste inte att den gula blomman heter fibbla, men nu har jag läst så jag vet att det finns 11 olika i familjen. Bl.a. Skånefibbla..."

Tog med en receptsamling från Arla Höstnummer 4/05 att läsa på bussen. Hittade en del som såg ut som godbitar det första ska vi bestämt prova redan ikväll. Har ett par bitar kassler liggande i frysen till en idag ska vi prova:

Söta rotfrukter i låda

Lägg 750 g rotfrukter ex. morot, palsternacka och rotselleri i en ugnssäker form. Häll över

2 ½ dl mellangrädde
1 tsk rivet citronskal
3/4 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 tsk rosmarin
½ msk honung

Blanda runt. Grädda mitt i ugnen 225 gr. i 30 minuter

Har dessutom köpt sötpotatis, rödlök och någon annan spännande sak som skulle passa att tillagas tillsammans med potatis i ugn.

Till efterrätt blir det "Godaste glassen i äppletid".

Vispa 2 ½ dl vaniljsås
Rör i ½ dl grovhackade, rostade hasselnötter (dessa kommer jag pg.a. allergi att utesluta, få se vad jag hittar på i stället) och 2 tsk kanel
Frys 2-3 timmar.
Skeda upp glassen till smörstekta äpplen eller till äpplekaka.


Passade på att handla på lunchen, så nu det är bara att sätta igång när jag kommer hem.


Kasslern på tining, rotfruktslådan i ugnen och glassen i frysen.
__________

Mats ringde han ska till apoteket på hemväg. Har talat med veterinären som drar ner på kortisonet till halva dosen för att komma tillrätta med biverkningar som flåsighet ökad hunger och törst.

I kväll ska vi smörja kråset! Utlåtande: Gott, men rotfruktslådan kommer jag inte att göra fler gånger, grädden i mitt tycke kändes överflödig väl så gott att bara steka det i ugn med örtkryddsblandning. Det föll däremot Mats mer på läppen.
__________

Glassen och äpplena i sin enkelhet bara stekt med smör och med aningen motstånd smalt bokstavligen i munnen.
__________

Ann: "Det vart ändrade planer i helgen, så klippte gräset gjorde jag igår förmiddag (läs måndag)... iklädd tröja och fleecejacka och huttrandes... växlande himmel och frisk höstluft, träden gulnat och rödnat än mer omkring en nu".

__________
Läge att se slutet på Espingemordet från serien Skånska mord med Ernst Hugo i huvudrollen.

Inga kommentarer: