Bloggintresserade

måndag 22 september 2008

Nyfiken och envis, mer livskraft?

Oj vad skumt det är när det är dags att stiga upp... idag känns det inte kul, Mats och jag kommenterar det med tillägget att vi nog skiter i det...vilket vi så klart inte gjorde...efter morgonbadet och de andra rutinerna blev det ändå något lättare.

Sitter vid datorn cirkus 6.50 då börjar det hända saker strax har det ljusnat på helt. Börjar med det nya schemat något senare så Lucky och jag kan ta det med ro på morgonen.

__________

Ikväll åker Kalle för att donas i sin nya lya och för sin första övernattning där. Vi köpte en inflyttningsblomma på Solhaga till honom igår. Tänkte direkt när jag fick syn på den att den nog inte behövde så mycket skötsel, vilket jag anar passar (frågade och fick till svar man kan glömma den i en månad!) Har strukit ett par nya gardiner, vill ju att han ska få det hemtrevligt! Bara han nu inte glömmer att ta foton den här gången för jag är nyfiken! Väntar hem honom redan imorgon, för detta är bara ett mellanstick. Passar bra för imorgon är min långa dag som jag har var 14:de dag och det återstår att lösa den för Lucky framöver... Men det ska gå!

__________

Önskar er alla mina vänner en fin dag. Vila till dom som har möjlighet och så lite kul som höjer humöret och livskvalitéen. Varför inte unna er själva och någon ni tycker om något extra. Själv jobbar jag på det och ser fram emot att höra från er!

__________

Ann: "Godmorgon Pingel, Eller go' möra kan man oxå säga :-)... Var uppe efter 6 för att kolla till
maken som sa han kände sig bättre och skulle till jobbet, lovade om han kände sig krasslig att komma hem...

--- inlägg även under gårdagen: Hur blev det?

---

...samt observerade ´allt´ vad du hade skrivit under bröllpsdagar;
"Maken fick ett sågat hjärta i trä som jag sandpapprat lent... :-)"

...och villbara tillägga hur viktig den här ömheten och ömsesidiga omsorgen om varandra är! Det är absolut inte kvantitetet som räknas utan kvalitén!!!

---
...Jag är ledig idag, min var tredje måndag, men behöver nog inte så mycket vila med tanke på gårdagen så jag skall väl försöka få till de två sista paren gardiner t ex. Än så länge stilla och grått ute.

...Har lördagen på mitt schema, men tror inte det blir nåt, tror sista 'svenska på hemmaplan' var förra helgen, nåt om vecka 39 och utökade öppettider (julkatalog) till kl 21 och även söndag samt att outsourcat callcenter tar kvällssamtal och lördagen o söndagen... Lettland tror jag det var... Hörde på tv-nyhet för ett tag sen om färdtjänst som anlitar sådana callcenter utomlands, som exempel angavs att i t ex Moldavien var månadslönen 3-4000 och personalen fick en 6 månaders kurs i svenska..."

Ja jag vet knappt vad jag ska säga; i mina öron, och skulle tro i de flestas (utom de som håller i pengarna), låter det helt sjukt...

"Hoppas du har en fin energirik måndag, så att du har extra med dig imorgon till din långdag... sänder en extra kramig kram till ändamålet!"

Hur blev det Ann? Massor av energi idag efter vilodagen? Gardinerna klara?
__________

Rubriken? Ja fundera på den ni om ni känner för det! Det gör jag, återkommer!


Åren är egentligen inte viktiga, det är vad vi har fyllt åren med och då syftar jag på Den där ömheten och ömsesidiga som du var inne på Ann när du gav Maken ett sågat hjärta i trä som du hade sandpapprat lent...

:-)" Inte kvantitet utan kvalitet!!!


... Lucky, jämförelsevis den äldre av oss båda (det har alltså inget med åren att göra), såg idag till att vi har tränat både kroppen och knoppen direkt på morgonen. (kanske kände han att det var det jag behövde/vi båda behövde för att inte fastna i något invant mönster?) Han beslöt oss för att ta en baklängesrunda och dessutom något annorlunda redan ute på Fädriften. "Vad nu då tänkte jag för ett ögonblick", och var sedan med på noterna och fortsatte jogga vid hans sida.
---
Jag funderar samtidigt på hur det faktum att vi finns där för honom och låter honom göra det som han tycker är roligt påverkar i vilket skick han är i nuläget?! ..och i nästa andetag hur självklart det är att han ska ha det som en kung…för det är ju han som har mycket stor del i hur jag själv har klarat de senaste åren som har sett till att jag har hållit mig aktiv haft någon att prata med och att visa omsorg om, alltid lika glad…

Det skrev du om Eva-Katrine en dag hur glada djuren alltid är när man kommer hem. Hur härligt det är att bli så förutsättningslöst (hittar inte ordet?!) och omedelbart älskad och välkomnad!

…Jag funderar vidare på det faktum att vi båda, jag och Lucky, är nyfikna på livet... och inte ger oss! ...och på det där skrattet som vissa har så lätt att locka fram (!) för att det inte ska bli för allvarligt och då inbegriper jag definitivt Mats som jag anser är den store humoristen i sällskapet. När jag har varit ledsen har Lucky kommit med sina favoritleksaker i förhoppning om att jag skulle bli lika glad av dem som han själv blir.

Jeanette: ” …man behöver det roliga för att orka ta det jobbiga… sjuk eller krasslig”

…och det inbegriper som jag ser det också familj och vänner som är tvungna att vara förstående även när de själva kanske inte har ork.

”Får man inte det roliga…” när man är människa ”… hur ska man då orka leva?”
Jag tänker att när det blir för allvarligt kan det ta sig uttryck i ohälsa i kropp och själ.
---
Min övertygelse är att alla människor i grund och botten är nyfikna men ser också att det allt som oftast händer något på vägen när nyfikenheten tappas bort och det blir för allvarligt att vara människa. Motgångar blir svårare att ta, visst där tänker jag som du Jeanette.

Bara vi inte blir så fixerade vid det egna så att vi missar att observera och relatera till hur andra har det. Det är ju så olika hur vi själva signalerar men att vi måste vara medveten om att alla har behov av att synas även om vi biter ihop och ingenting säger för att andra kanske har det värre (det har jag skrivit ett kapitel om i min bok). Detta är tycker jag ett oerhört spännande område!

...Funderar på hur du på olika sätt har uttryckt det mor i dina små SMS. Hittade precis ett "Det gläder mig att Lucky mår bättre!"


---
Jag tror att jag förstå hur du menar. Men säker kan jag ju inte vara förrän du sagt att jag har förstått (Det är ju det som är så spännande med kommunikation).

... Men jag tänker också att detta har varit ett sådant område som jag fått träning på, egentligen hela mitt liv, när jag mer eller mindre har känt mig tvungen att lyssna bakom vad andra säger, i försök att förstå. Ja kalla det att vara Lyhörd för det är det som det är tal om.

"...Vilka härliga rosor ni har planterat! " Forsätter mor Solbritt och Tommie från ett soligt Västerås. "...Ska packa cykeln med sopor till återbruket och handla kaffe på Coop. Sen blir det trädgårdsarbete igen!"

Ha en skön dag, i solig trädgård med både arbete och kaffepaus, så hörs vi säger jag!
...Blev det något trädgårdsarbete mor? Sol hela dagen?

Mor:"Sol från och till hela dagen. Jag har varit ute i trädgården...Plockat äpplen, satt tulpanlökarna och borstat trädgårdsplattor som jag har fått av en granne längre ner på gatan. Jonas hjälpte oss ta hit dom förra helgen. Sammanlagt 40 st. Nu har vi rensat 15".

Vad flitig du har varit idag! Hur orkar du jag blir trött bara jag hör det. Tur att ni har så god hjälp av Jonas.

Ta det lugnt mor. Det kröp ju fram att du ansträngt dig så att du t.o.m. var spyfärdig! Att hålla på så vid din ålder. Fast jag kan ju gott förstå att du vill. Är det tillfälligheter eller vad beror det på håller alla på sådär? Ja, jag undrar med tanke på vad också min faster berättade förut.
__________

Här har jag hittat en kul blogg håller på själv att utforska den...


...och till sist en länksamling till andra intressanta inredningsbloggar

__________

Både jag och Mats jättesugna på sprödbakad torsk och potatismos idag räckte även till vars en matlåda till morgondagen.

Ja så energirik vet jag inte precis snarare; mitt matt mätt!

En liten promenad till med den lille hunden får vi allt orka med! Den förra avverkade han och jag i regn. Verkar ha regnat det mesta av dagen här i Åhus åtminstone.

Ikväll börjar det en ny svensk serie på tv, det får man väl tya med.

__________

Då kommer vi Anna-Karin på Lördag!
__________

Godnattsång kan det bli mycket bättre än Stones och "As tears go by"?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha:) Är det DÄRFÖ man hamnar fel när man åker färdtjänst? Jag har MÅNGA historier om hur färdtjänst ringt mig från bland annat St Annas skärgård för att hämta mig och jag står och ska hämtas i utkanten av Linköping och fattar ingenting - haha:)
Jättejobbigt när man har ont och bara vill hem.
Kram syrran Jeanette
http://blog.dajalas.se

Anonym sa...

Har bemött en bit av vad du skrivit på min 'nya' blog http://blog.dajalas.se
Kram
Jeanette