Bloggintresserade

fredag 19 september 2008

Lördagen den 20 september

Godmorgon på er! Morgongos med Lucky och så dags för honom att ut och morgonkissa, passar på att göra en avstickare in till datorn på samma gång. Ännu en dag med problem på blogger verkar det som. Jag flyttade skrivbordet med datorn till fönstret i datarummet igår eftersom det decimeras med grejor härhemma. Nu sitter jag återigen och kan se naturen skifta strax utanför utan att behöva vända mig om det minsta. ”Sånt gillar vi”. Mittemotgrannens höga björkar börjar gulna. Tänker på dem, nu är det 1½ år sedan hon dog och jag vet inte riktigt var hennes man tog vägen, en dag var han bara borta. Och nu står huset tomt!

Nu är det lika tyst som vi upplevt att han alltid hade varit. Jag brukade prata med honom så fort jag fick chansen, fråga hur han hade det, kommentera hur fint han ordnade. Men det fanns en tid när de båda jobbade den har vi också upplevt. Man kunde då möta honom på stan uppklädd i kostym.

Hon var med utåtriktad hade jobbat som lärare på lågstadiet. Henne pratade jag med ganska ofta om vardagliga saker. Hon bjöd liksom in på ett annat sätt, jag trodde kanske att hon synliggjorde sig själv mer. Men gjorde hon egentligen det? Tänk så lite man vet om andra.

Ja Kallifatides Georg upptäckte efter att hans fru dött att hon haft sidor som han aldrig invigts i ändå hade han tänkt att det var henne han känt mest av alla människor. Det får honom att fundera även över sig själv...Är ni med på den?Det ska jag krypa till kojs och fundera över en stund!

Är nu uppe sedan ett bra tag. Har ätit frukost
Härligt att höra att det går så bra för dig med rökavvänjning Ann! Grattis! Har du klarat det så här långt ska det väl gå i fortsättningen också!

Ann: “Skum himmel, innan var den gråblå med grå skyar som svischade förbi, ny har det blå försvunnit helt... tror det är ett grått lock.. Igår var det SÅ VACKERT väder att man knappt trodde det var sant, tog det vackra slut och blir inget idag tro....

Tänkte utfodra svägerska och svåger idag, de är här och skall ta hand om
timmer och göra till ved, tror det blir en rykande varm köttfärslimpa med
svampsås".

Tänkte på det visst är det så att man inspireras och blir sugen på vissa rätter så här i bloggvärlden? Känner igen det här med köttfärslimpa och jag kan säga att jag har blivit jättesugen många gånger när du berättar vad ni ska ha Ann...

Ann: "Jag har två gardiner kvar, tänkte de skall bli klara i helgen.

Tror jag slipper gräsklippning i helgen, senast var i måndags, och nu märks kyligare årstid och tillväxten har stannat av.

Hur blir din helg?
Donade du i trädgården igår, i finvädret?”

Samma här vi har också gjort vars en lista både Mats och jag vi har en hel del på tapeten idag. Mycket som ska donas med innan Maria och Nisse kommer…det ser ut som om vi dessutom får ha båda våra pojkar hemma ikväll. Om de inte får för sig att hitt på något vill säga…men Kalle är nog trött för han jobbade vid taxi inatt.

Visst jag var i trädgården och jobbade en stund på eftermiddagen. Städade ju också. Hann inte riktigt klart för jag tvättade en gammal cykel som stod i förrådet och som Kalle ska ha med sig till Helsingborg. Mats servar den just nu. Grävde en hel del men orkade faktiskt inte med alla stora rötter. Mats får hjälpa mig idag… vi har problem med trädrötter som växer in från grannens som inte har rensat förrän först i våras när en grävare kom och skalade bort ett jättelager på hans tomt…han skulle egentligen behövt fortsätta in till oss. Nu har vi i alla fall beslutat att grönsakslandet som vi försökt ha där alla år ska väck. Finns ingen som orkar sköta det. Fina grönsaker finns att få annanstans ifrån.

Skulle tro att våra pojkar gärna äter hemma med oss andra ikväll det blir;

Sandras skogspanna


4 portioner
Utlovas höstens härliga smaker i panna

600 g fläskfilé
2 gula lökar
200 g valfri färsk svamp
smör
½ msk soja
½ tsk svartpeppar
1 ½ msk koncentrerad kött- och vinfond
4 dl mellangrädde
2 msk lingonsylt
färsk timjan

Skär köttet i 1 cm tjocka skivor. Skala och grovhacka lök. Skär svamp i bitar.
Bryn köttet i smör i en stekpanna. Ta upp köttet. Stek svampen i stekpannan och koka ur eventuell vätska. Tillsätt löken och fräs några minuter. Lägg tillbaka köttet. Smaksätt med soja och peppar.
Häll i fond och grädde och låt det koka ihop ca 5 min utan lock.
Rör i lingonsylten. Strö över timjan. Kokt potatis eller fullkornsris till.

Valet är inte svårt det blir potatis. Serverat med grönsallad och gratinerade ostbaguetter
( fyllning: hackad persilja gratängost, gräddas i mitten av ugnen i 3-4 min)

Kalle och grabbarna gett sig av till Helsingborg, trädgårdsarbete gräva, ansat i buskar, så trött ögonen i kors. Mats iväg och handlar måste nog vila en stund om jag ska orka i kväll. Ingen sol på förmiddage. Ett kostigt väder som Mats uttryckte det. Rätt varmt. Sitter högst tillfälligt vid datorn se nu hur solen tvekar ska den eller inte, det är frågan!

... Så nu har vi oclså varit vid havet med Lucky. Vilket underbart väder, varmt stråland solsken och sandbankar i vattnet som vi vadade mellan. Lucky hoppade som en kalv på grönbete. Tänk att vi tog oss denna paus i stöket.

Nu har rosen kommit i jorden mor och fritt från besvärliga rötter runt ikring. Med det tog tid. En plats i full sol, torvmull och KRABjord samt mycket vatten, hur låter det? Jag lovar att vårda denna vackra Peaceros ömt! Så får vi se hur den och vi klarar nästa 25 år. Är det rubin då? Nu har den ett par knoppar och en utslagen ros som doftar ljuvligt!





Ja visst är de söta våra husdjur Eva-Katrine och jag håller med dig...det finns ingen som kan få en att känna sig så välkommen när man kommer hem och så villkorslöst älskad!

1 kommentar:

Anonym sa...

Skönt att du gillade rosdoften! Önskar er många års glädje av den! Vid 5o år är det GULD :-) Så väl som ni behandlar allt, så blir det bara till det bästa!
Bamsekramar Mor