Bloggintresserade

fredag 26 september 2008

En trolsk fredag?

Tidigt! Förvånansvärt pigg idag. Vaken och ljust inne hos oss, men alldeles mörkt utanför fönstret. Själv klar, fixat frukost och ska nu en sväng med den lille killen runt kvarteret. Mats kom precis upp, klockan visar 6, ännu en stund till tuppen gal! Önskar er alla en underbar dag...skulle tro att solen visar sig om några timmar.

På vägen ut till bilen upptäckte jag mycket riktigt att plommonträdet var borta. Skönt! Nu väntar bara ännu mer jobb, fler envetna rötter.

__________

Tät dimma halvvägs till där ljusnade det och härifrån skiner solen! Fin du är sa Mats innan jag hade lämnat bilen, jag kände mig fin i min kavaj med de små svart-vita trianglarna en svart klänning och svävade på moln uppför trappan. Gulröda trätoppar utanför mitt fönster, , om det nu är det är fortfarande friskt grönt med röda
__________


Ann: "Här lättar dimman, ser solen treva fram till almarna som jag ser utanför kontorsfönstret och nu tydligt går i gult att de börjar lysa :-)
---

"Illustration av morgonen här med solen som kryper fram och lyser upp löven... dock funkar inte kameran lika bra som ögat, det lyser och glöder med i realiteten :-)
du ser, dem har de grävt ner ju utan telekabeln, den vi träffas via
:-)

Vilka andlöst vackra bilder. Det vilar något trolskt och hemlighetsfullt i naturen. Bilderna talar annars för sig själva det är upp till betraktaren att fylla i. Vet annars knappt någon som kan uttrycka sig så levande som du för jag riktigt känner och tycker mig kunna i det närmaste kunna ta på det du beskriver! En undran: Sitter du också och försöker smaka på orden...ibland kan det för mig ta en stund innan jag hittar det ord som jag känner mig nöjd med. Händer rätt ofta att jag säger halvhögt för mig själv...vad säger man eller hur kan man säga?"
__________

Ann: "SÅ HÄRLIGT! Min,

Att stötta och uppmuntra varandra. Väl att vi har varandra!!!

__________

Ann: "Sänglinnet går i tvättmaskinen, skall hänga på ute i solen tänkte jag, medans jag kör gräsklipparen innan kvällsjobb.

Förstod av väderprognosen igår att helgen kan bli molnigare och definitivt blåsigare... då fylls den ena gräsmattan här av löv, nu sista tiden utan blåst har de dinglat ner från träden på svärföräldrarnas sida där träden står, utan hjälp av vind att hamna på vår sida. Innan jag blev med hus (1998) var jag barnsligt glad i höstlöv på backen, att gå och i :-) men så kom husägarens städiver och höstlöv, vi hade ju skog på två håll och en urgammal ek på tredje hållet på vår gamla hustomt och jag krossade löv med gräsklipparen i ur och skur, överallt utom på tomten är löven fina.... ja Tror daggmaskarna uppskattade gesten, för jag hade en så fin gräsmatta att den kommenterades t o m av brevbärarn (som ser hur många som helst och blir :-) Jag kör samma här nu, krossar så mycket jag kommer åt,
ibland kommer maken och kör med uppsamlare och dumpar löven annorstädes. Det kanske igelkottarna tackar för, vad vet jag :-)"

Javisst så kan man ju se det vackert och på samma gång och jag egentligen hela tiden av ytterligheter i allt runt oss. Det som tillsammans utgör livet. Eller som Kallifatides uttryckte det en notarie har jag blivit... vilken uppfattning igelkottarna har det kan man ju bara tänka sig!!"

__________


Ann: "Skrattade så tårarna rann igår på jobbet! Åt en så dum sak att jag blir skrattnödig nu med(min kommentar, bara observera ordet, man är ju direkt med!!!). Var lite däven, tänkte på halsduk, löskrage och stickning och min nya mörkgråmelerade kappa att jag vill ha nåt runt halsen i höstens färger (Ja, lönnens :-)) och slog en snabb sök på Google mitt i
allt... upp kom nån träff från jag tror det var och synen föll på


Stickbeskrivning: om vanten med praktiskt hål för tummen.

Ann: Ja du, nöden är uppfinningarnas tid och allt för att hålla tradition av handarbete á jour :-) över som handarbetar mycket kom och vi skrattade ikapp, hon berätta om dottern som tre vantar! Till brudpar, ena vanten var komponerad så att man höll varann i handen och sen varsin till de fria händerna :-) den var lika kul den!
Tror du man é lättroad eller :-) Kanske spelade tiden in, det var den där sista timmen på (kvälls)jobbet, då brukar vi alla vara mer eller mindre och snara till fnitter om möjlighet ges :-)"

Absolut hur kul som helst! Måste ju vara jättepraktiskt och kanske årets bästa julklapp till den som annars har allt?
---

På tal om julklapp har vi en vandrande glasaskkopp som jag faktiskt fick av en elev för längsedan (Det hör ju till saken att jag inte ens är rökare). En stor grön pladuska med en jätteros på! Men det är ju tanken som räknas!!! I alla fall den brukar vi med några års mellanrum slå in till någon i de mest konstfulla paket. Lika snopet varje gång ett få fram och många glada skratt, så slipper man ha den stående i ett eget hörn när det är en vandringspokal... jag glömmer aldrig första gången, när ingen mer än jag hade sett den förut. Minen var betalbar hos mottagaren som trodde det var fullt allvar! Känner du igen dig Camilla?

__________

Ann: "Idag skall jag komponera kycklinggryta á Indien, himla mustig och god, till middag vi äter ihop eftersom maken slutar tidigare fredagar och eftersom jag börjar sent denna fredag. Ikväll vankas grillade kamben och salladsröra innan vi kryper till renbäddad kojs :-)
Så, hur blir din fredag? Löv på dig!"

__________

Så nu har jag lurat. Pigg och redo för fredag kväll. Pratade precis med Mats som tänkt landa i Jontes chark på väg hem. Spännande att se vad det blir! Fläsknisette, klyftpotatis och pepparsås. Det ni! Hoppas maten hos er andra smakar bra! Vad vankas det så här en fredagskväll?

__________

Nu ska jag ut och gräva en stund, bara så att ni vet! Fy det var tufft! Vilka rötter. Jg tänker att Mat, blir kul när man glömt s:et Mats ska det vara så klart, måste ut med yxan först. Har tagit det jag kan...vet inte riktigt än vad vi ska ha där, men inte grönsaksland och rötterna ska bort. Vår dröm men det lär det väl inte bli för det kostar i kubik!!! Eftersom vi båda älskar att bada... Kanske så småningom ett spabad...
Underlag sand... kanske en strandkur, ett spabad... Ser ni rosorna vid planket?
__________

Ann: "Här sitter jag å läser vad du skriver idag. Har lite tråkigt, gäspar och har precis tagit en bensträckare ut till lunchrummet och har ny kopp java jämte mig att hålla mig upprät med :-) Gräv på dig!"

Slutgrävt för idag... badat i badkaret...ätit delicious mat... tvkväll väntar!
__________

Ny kommentar under GRATTIS från Anna-Karin.
__________

Var är du Jeanette saknar dig! Du har ju visserligen lämnat kommentar här men jag letar i din egen blogg!

Jeanette: "Här är jag Ingela! Nu hemkommen från storstaden Linköping där Jag, Janne och Isabella släppt av Micaela vid tågstationen och sedan gjort 'affärer'".

Tyckte det var oroväckande tyst med tanke på hur mycket du brukar skriva men skönt att veta att det bara var något så viktigt som att livet kom emellan .

5 kommentarer:

Anonym sa...

En bokrecensent kl 10.18 på Efter 10 Tv 4 idag 26/9-08 tog upp den bok du nyss läst och skrivit recension om på din blog här. Han tyckte den var bra han också.

Finns den på bibliotek eller måste man köpa den?

Kram
Jeanette

Ingela sa...

Hej på dej, svar under Kallifatides... Kram Ingela

Anonym sa...

Hej Jag läser din bloggibland men undrar: har du skrivit om stroke nån gång?

Ingela sa...

Hej Maria! Skulle tro att du är en annan Maria än min väninna, eller hur? Jag kan nog säga att eftersom efterdyningarna har blivit en del av mig kommer det i små portioner allteftersom.

Håller på med mitt bokmanus som jag av andra omständigheter inte har varit så flitig med på sistone. Men den ska bli klar frågan är bara när!

Specifikt minns inte men denna månade 2/9 Ha fått en stroke...
samt 12/9 Försöka vända svårigheterna till möjligheter

Anonym sa...

Här sitter jag å läser vad du skriver idag. Har lite tråkigt, gäspar och har precis tagit en bensträckare ut till lunchrummet och har ny kopp java jämte mig att hålla mig upprät med :-) Gräv på dig!

Ann