Bloggintresserade

lördag 13 september 2008

Flytt

Hu så tidigt!!! Men dax att stiga upp (Eva tröttast men då fjantar min älskade Mats till det), tvätt (ännu inte pigg bara uppmjukad i trötta leder), kaffe (ngt. piggare kanske), Lucky tur (absolut bäst)... kan undras om han vill säkert för tidigt. Det tyckte han igår fast då var det en timme senare. Men, bäst för Kalle sover ett tag till.

Kvartersrundan fuktigt, mörkt ja rent förhueligt, inte utan att jag känner mig kåsen. Lucky travar på vid min sida, tittar ner med kärlek på honom. Det är inte klokt vad jag älskar honom. Han behöver mig och jag honom, det känns skönt. Vid ödetomten är gryningen i Åhus, det ljusnar när min klocka visar på strax före 6. Trädstammarna runt oss framträder och den tillfälliga grusvägen som leder rakt igenom den väldiga naturtomten som nu ska bebyggas. Förut hemvist för rådjur, rävar grävlingar, harar, kaniner, alla slag av hackspettar, numera husvilla djur. Och det gamla spännande ödehuset som bara lämnats som det var, fråga traktens ungar och husvilla.

Kommer att tänka på igår på kvällspromenaden då fick jag och Mats syn på två rådjurskid mitt framför oss på grusvägen...inte ett dugg rädda när vi gick förbi dem på ett par meters avstånd småpratade vi med dem. "Vilka otroligt vackra djur" , sa Mats. och jag kunde inte annat än att instämma. Vilka stora ögon med osäker botten vilket fick mig att undra över vad som ryms i ... kommer att tänka på ögonen i Katinkas tavlor som vi såg under konstutställningen jag tror i april (har skrivit om det i ett inlägg). Där fanns också det där outgrundliga uttrycket.

__________

Halv sju när vi passerade Åsum med Hammarsjön på höger hand steg solen upp i öster och över vattnet. Oerhört vackert!

Lagar en stickad väst och syr upp ett par långbyxor till Eva-Katrine i bilen och småler för mig själv när jag kommer på att det är för att jag sitter fastspänd och dessutom inte har någon möjlighet att göra en avstickare in till datorn och min blogg.

Jeanette: "Ler också när jag läser om att du satt och handsydde i bilen i brist på dator & blogg, haha:)"

HEJ ANN sa jag högt halv 9 när vi passerade Värnamo skylten på E4. Var du vaken då funderade jag, kanske hade du hurran på?Var det långt hem ttill dig? Skulle så gärna... men vi måste hem så fort som möjligt. Kalle jobbar sitt kvällspass på taxi.

Ann (skickat 8.45, en fråga hörde du mig?): "Lördag, solsken denna morgon :-) Skall tvätta sänglinne och annat och hänga ut, laga mat, dammsuga och sy lite tror jag. Maken åkte precis iväg på fyrhjulingen utrustad och klädd för trädfällning i skogen en liten bit bort. Kör nu försiktigt och ha en bra flyttdag med eller utan flyttgröt :-)"

Ann: "Nämen, var ni SÅ nära!!! Oh! Här hade vi sol hela dagen och hade gärna
bistått med paus och förfriskning! Åh....."
__________

Mötte en riktigt gammal traktor helt utan hytt där föraren måste ha varit betydligt yngre än hans fordonn ensam joggare korsade stora vägen när vi passerade. "Hur fan tyar man sånt sa Mats.

Jeanette: "Mats - håller med dig fullständigt! Man tyar inte jogga/springa, finns inte en suck! Haha:-)"

Bob Marley, reaggie och "No woman no cry" skrålar ur högtalarna. Den låten spelades överallt sommaren 1976 eller var det redan 1975?

Nybakad kanelbulle till frukost i Småland hur låter det? Oh så gott... trots allt annat än sunt.

Fullständigt blå himmel och strålande sol vilket hjälper upp det faktum att vägsträckan är erbarmligt trist. Det händer för lite, jag tänker att det ser likadant ut hela tiden antar att det är min läggning som vill ha förändringarna snabbare men de ska vara kända... hur låter det?

Mor skickade SMS till Eva och önskade henne lycka till i storstan.

I höjd med Linköping molnade det på och molntäcket blev sedan bara mer och mer kompakt.
__________

Falerum när åkte vi förbi det? För det måste vi väl? Men ni var ju ändå inte hemma Jeanette.

Jeanette: "Nej, ni for inte förbi Falerum. När ni åker via Linköping så hade ni behövt svänga av mot Åtvidaberg. Vi bor ca 6 mil från Linköping, men gulligt att du tänkte på oss! Tommie bor med sin Emma i just Linköping!"

Det gjorde kusin Anna-Karin förut också... men först i Tranås, efter Linköping Göteborg nu Malmö.
__________

Visserligen rätt mörka moln men ändå sol norr om Nyköping.

På radion finstämda toner och tänkvärd text med Sofia Karlsson i "Spela för livet".

__________

Ja så har vi lämnat Eva-Katrine och hennes saker i Saltsjöbo. Allt gick väldigt kvickt, ungefär en halv timme så hade vi tömt släpet burit in på första våningen och...vänt näsorna emot hemmet. Inte mig emot inte skulle jag byta Åhus emot Saltsjöbo eller någon annan plats i världen! Hade aldrig trivts i storstan, hade känt mig så liten, obetydlig och anonym och jag gillar inte såna förändringar.

Mats pausar i hallen
__________

Shit med vi glömde totalt bort att vi tänkt köpa vår trisslott i huvudstan den här veckan Maria.
Inte något att göra det var nog inte vinst på den i alla fall.
__________

I Söderälje rastade vi på Donalds ...absolut inte min favvo (!!!)... Säga vad man vill om Mac Donalds men snabbt går det och vi ville hem och det fort. (Nu hade det passat med lite flyttgröt Ann).

Tog oss ändå friheten att ta en vända på Plantagen strax brevé... Gick ut med en vacker hibiskus som vi insåg att vi behövde en ytterkruka till. Det var på något vis säkert en mening med att vi styrde stegen och fann, tror jag, krukan du söker Ann. Har tänkt på dig flera gånger idag och så fungerar jag att jag träffar på folk "av en händelse" eller något även om jag inte sett dem på 10-20 år eller mer eller något annat "slumpartat" som att jag vet sedan förut att du letar en kruka med ljus och lykta (Linnea, 79 kronor). Alltså är jag viss om att det var en mening att jag styrde stegen just dit för krukor fanns även bredvid blomman. Men det var inte den jag var ute efter.

Ann: "Klart jag tänkte på dig i lördags, gör ju varje dag :-)"

Tror att jag har sett den, eller liknande den du letar, är det klokt?


LINNEA Din kruka Ann
Visserligen inte precis samma men inte helt olik, eller?

Ann: "Åh, du har fått in bilden på krukan :-) Den var ju kanon! Plantagen, det har vi inte precis runt hörnet men i Gbg dit vi turar med jämna mellanrum. Dit styr jag kosan nästa gång, har ju fler fönster att möblera :-)
Jag hittade kruka på Ellos :-) köpt fem styck, svarta fick härom veckan... har ju svart lampskärm och syr svarta gardiner..."

__________


Ett stopp till vid Brahehuset med utsikt över vättern och Visingsö för att köpa en påse polkagrisar men stängt för dagen, blev en BO tidning istället och en kopp kaffe i kiosken.
LÅNGSAM Biltur... allra mest att KÖRA men även att ÅKA.



__________

Jag satt med mobilen i högsta hugg förundras över hur vackert är. Har jag aldrig noterat det förut?


Röd himmel tecken på en kall natt.

Solnedgång nu åter på höger hand men i väster. Tror att det kan ha blivit en del vackra kort.

__________
Snart tändes taklampan över oss, den helt fulla MÅNEN, på båda sidor mörk granskog WAOW!



Hade behövts en annan kamera för att fånga det! "Fullmånen som var den av glas" ...tänker på Wreswijks låt där dansar Fredrik Åkare... men inte till den låten på radion då hade månen om den varit av glas gått i kras.


__________

Klockan 22.30 trött, trött har ändå sovit en stund i bilen. Gått en runda med Lucky runt kvarteret öppnat Anns morgonmail. Ser allt att du också har varit inne och kommenterat direkt på bloggen. Kul! Anonym sa... Kör siktigt!!Ann :-) den 13 september 2008 10:16 Du har ju tänkt på mig idag. Är det kanske här hemligheten döljer sig när energifälten möts händer något som kan se ut som en tillfällighet?
Bligar sedan i andra boxen, gratis Aftonbladetbilaga den här veckan pga. tävling som jag har deltagit i. Det har jag kanske, minns ej vilken... men slump? Vill ju ha en ny tidning till söndagsfrukosten och jag hade ju redan tullat på Expressens.

Det kommer mera men nu ska jag krypa till kojs.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kör siktigt!!


Ann :-)

Jeanette... sa...

Tjena tjejen!
Så skönt att ni åter är hemma igen! En lång resa att göra tur och retur samma dag. Förstår att du är helt slut.
Kramisar Jeanette

Jeanette... sa...

Vilken UNDERBAR läsning! Ler också när jag läser om att du satt och handsydde i bilen i brist på dator & blogg, haha:)
Mats - håller med dig fullständigt! Man tyar inte jogga/springa, finns inte en suck! Haha:-)
Kanelbulle...bara en med mjölk? Får va en stooor bulle då.
Nej, ni for inte förbi Falerum. När ni åker via Linköping så hade ni behövt svänga av mot Åtvidaberg. Vi bor ca 6 mil från Linköping, men gulligt att du tänkte på oss! Tommie bor med sin Emma i just Linköping!

Kramar
Jeanette