Bloggintresserade

fredag 12 september 2008

Absolut fredag och Åhus absolut

Oj så trögt idag! Idag kände jag inte för att sjunga när klockan ringde och det ska man inte heller sa alltid farmor, för då går det inte väl innan kvällen... "Upp som en sol ner som en pannkaka" Det var nog vid närmare eftertanke vid dessa tillfällen hon sa det! Dax att åka, återkommer!

Själv i arbetsrummet på jobbet. Har fönstret öppet för att släppa in frisk luft och ut instängda dofter från fruktkorg o dyl. Det är så rofyllt innan ruljangsen sätter igång. Tänker att jag har nog faktiskt inte uppskattat stillhet och ensamhet på samma sätt förut...eller har jag det, låt mig tänka... kanske var det så men andra tillfällen långa promenader i naturen, cykelturer ensamma aktiva stunder när jag kanske var bättre på att använda både kroppen och knoppen...numera mest knoppen ändå är det det jag har svårigheter med.

Absolut ingen sol idag, snarare ser det ut som om det ska kunna bli regn när som. Himlen täcks av svarta, tjocka ja om jag skulle beskriva dem med ett ord HOTFULLA moln. Antagligen rymmer de en stor portion regn. För bara någon minut sedan svajade det i trädkronorna och de vinröda gardinerna fladdrade...nu verkar det ha blivit rent vindstilla som strax före ett regn. Ja, vi får se...mestadels grått men några solglimtar har vi sett frampå förmiddagen...

Så nu har jag näst intill skrämt slag på en lokalvårdare som kom instormande i arbetsrummet där jag satt längst in vid mitt skrivbord. Lampan var tänd och dörren öppen. Jag tänkte tyst för mig själv varför hälsar hon inte??? HEJ sa jag och hon hoppade till och i nästa stund jasså här är någon. Vilket visar att saker inte alltid är som de kan se ut.
__________

Ann: "Ny dag, skall laga pasta och köttfärssås, min portion får jag ta med och äta på jobbet, börjar tidigare idag det är visning för julsäsongen. Skall också hinna göra en smörgåstårta till oss ikväll, använder hönökaka till ändamålet :-) Vi behöver skämmas bort så här en fredagskväll tycker jag".

Låter gott och mysigt! Bra att du påminner att göra det mysigt till kvällen. Tidigt imorgon bitti så åker vi med släp till Stockholm med tösen och hennes grejor så det är klart att vi får ha nåt extra festligt idag. Eva-Katrine är hos syrran i Malmö men väntas hem nu vid 10-tiden. Skönt för killen och jag är säker på att hon fixar något till ikväll. Vår Eva älskar matlagning och drar ihop hela kittet på nolltime med nybakat brö´till huvudrätten. Tur att Mats också älskar matlagning annars hade vi väl fått svälta framöver. Förr brukade jag baka mycket men det var då det. Blir sällan tid och ork till det.
När jag kom hem var Eva i affären. Det blir lövbiff, pommes god sallad och bearnaise-vitlökssås framåt kvällen. Kalle måste hinna äta innan han går på taxipasset vid 17.

Jeanette: "Toast med skinka och smältost har jag nu gjort åt Micaela och mig själv. Gott gott i gott gott:) Smidigt och smaskigt".
__________

Ann: "Nattsudda lite igår till dokumentär M ville se om 11 sep, han somnade han men jag såg den, så jag känner mig lite seg faktiskt idag, Jamen... nu är jag förtappad, har glömt kaffet, morgonkaffet.... vinglat ner från sovrummet, toaletten, hämta bröd och färs i frysen och hamna framför datorn, utan kaffe! Sanslöst, det måste jag råda bot på innan ögonlocken stannar nere :-)... Gråblå himmel på dig!"

Men vad säger du Ann, låter som om du också håller på att bli en datanörd. Men jag förstår dig, jag gillar att ha kontakt med er vänner så här. Vi kommer varandra rätt nära om vi vill och ändå så är vi på kartan så långt ifrån varandra.

Mosten verkar ha problem av olika slag på andra deras tillhörigheter mest på sig själv och sina. Jag tror inte hon är lycklig. Det kan hon väl inte vara?

Ann: "Gott, så kom solen fram och lyste upp och på radion 'Eloise' en gammal favorit på hög volym (Arvingarna) och smörgåstårtan står klar i kylskåpet, det blev fyra lager bröd med rökt laxröra och ägg, mjukost och pastrami med basilika, ishavssallad och toppad med mjukost, räkor och lite kaviar på makens halva :-) Pastasåsen klar och på spisen puttrar pastan! ...

Sol (känseln och synsinnet stimuleras), härlig musik för örat, tanken på god mat...kan det bli bättre?
___________

Ann: Ny favve, I kissed a girl and I liked it på radiolan nu, fastnade för den för några veckor sen, lite ösig och hårdare rock :-) Time to sign off :-) "

Jag gick in på You tube för att lyssna på låten och tyckte nog bäst om den här varianten i bild... och jag tror faktiskt ändå inte att jag har några fördomar. Låten är bra det tycker jag också och Eva-Katrine också som kom med sitt inägg att det ju bara var en test.
Adress:http://www.youtube.com/watch?v=iWL8KLT5vyY&feature=related

Det är ju fredag så nu ska ni få ett par låtar av mig:

http://www.youtube.com/watch?v=OVNK_VDQY8I

Corinne Bailey Rae- Put Your Records On

Samt

http://www.youtube.com/watch?v=fzYfjUQAAWk
James Morrison

Fredag kväll efter att vi hade packat släpet, Lucky promenad. Höstlikt väder, blåst, kåsna där vi trampade bland lönnlöv på väg ut till Fädriften. Väl hemma tände vi brasan, sjönk ner i våra mjuka stolar. Diggiloo, tyckte inte att det var tillräckligt bra för att lyckas hålla mig vaken utan tror att jag somnade redan efter en halv timme.

3 kommentarer:

Jeanette... sa...

GODMORGON!
Tack för att du finns!
Jag har ändrat de snea bokstäver jag hittade i min gårdagsblog till starkt mörka. Är det bättre? Kan ha missat något, men då får du säga till.

Tänkvärt du skrev igårkväll och även citatet på morgonen. Jag skulle ju INTE vilja vara utan envisheten. Den är också en stor del av min personlighet.

Kramar i massor,
Jeanette

Ingela sa...

Du är för gullig Jeanette, men i fortsättningen behöver du inte tänka på det använd vilka bokstäver du vill men det är de bokstäverna som lutas på olika håll när man ska lägga in kommentarer. Det är dessa som är så oerhört jobbiga, faktiskt tänker jag att mångaupplever det inte bara jag!

Jeanette... sa...

Ja, just de bokstäverna för verifieringen...:-) Haha, bra att veta! De är ju skitsvåra (rent ut sagt) att se emmelanåt och det tror jag många tycker. Jag skriver ofta fel och får försöka på nytt.

Kramen igen,
Jeanette