Bloggintresserade

söndag 14 september 2008

O boy vilket vackert väder!

Tidigt uppe, stod och gnällde lite försynt vid ytterdörren. Jag släppte ut honom på tomten och vad gjorde jag sen om inte satte mig vid datorn tills han ville in igen. Promenaden får vänta en stund. Jag tänker in och lägga mig en stund till... Har inte lagt in några bilder än och har lite text kvar från fredagen.

Ann i Värnamo (klockan 8.45): "Idag har vi himmel, man anar blåhimlen men ingen sol trots prognos, hoppas den kommer och när jag klipper gräs ute :-)"



Oh boy vilket vackert väder...solen skiner ida!


Nyss från finentréns trapp i Åhus Träden andra sidan vår grusväg
i riktning mot havet (800 meter dit). Klockan 10.

Vädret lovar absolut en tur till havet idag!!! Mats är ute och donas nu på morgonen skulle starta med att städa av sin ögonsten... bilen.

Mor i Västerås (klockan 9.15): "Här har vi sol och när vi steg upp bara 5 plusgrader. Hoppas att ni får en skön återhämtningsdag!"
__________

Ann: "Skall lägga upp nya jeans till maken, han har lite svårt anamma modet med lägre midjor, fickor nästan nere på låret men ett par av fem byxor passade ypperligt bortsett från längden :-) Den gråvitsvartarutiga duffeln jag tagit hem till påseende har jag inte bestämt om jag skall behålla... inga innerfickor, knöcklig i ärmavsluten"

Ska se om inte Mats kan ta ett foto när jag provar mitt nya "kitt"...

__________

Ann: "Det blev gryta på karrébitar och morötter igår, himla gott, du vet när stekt och puttrat länge och morötterna smälter i munnen och köttet trådmört... Karrésteken var så stor att jag fick dela den och andra halvan späckade jag med katrinplommon och körde i ugnen, det blir dagens middag".

Låter väldigt gott! Söndagsstek hade vi alltid förr sås och potatis. På lördagen vankades fisk av alla de slag för just på lördag kom fiskbilen till kvarteret. Favoriter var spätta med sursöt sås och potatis, torsk och senapssås, näbbgädda med smält smör och pepparrot...mmm... stekt sill var klart jobbigt med alla ben som var stört omöjliga att urskilja (numera hur gott som!!!). Torsdag allmän soppdag i skolan och hemma!

Ja idag vankas det köttfärslimpa à la Mats, potatis, brunsås och goda tillbehör så klart i Paradiset.

__________

Ann: "Maken skall ta in trädgårdsmöblerna idag tänkte han. Igår fällde han träd och tog hem, de ligger bakom pannrumshuset och väntar på svägerska o svåger som har sitt pass kvar att utföra till vinterns värme, eftersom vår nya panninstallation går med in till svärföräldrarna. Så vi blir nog lite ute idag båda två. Om bara solen ville visa sig igen :-) Igår 4-5C på morgonkulan, idag har vi 7C så här strax innan kl 9.

Har ännu inte bestämt vad vi ska men måste handla lite smått som kattmat, grisöron, tvättmedel och toapapp (hur kan sånt viktigt ta slut?).
__________

Vid havet


Tror de heter Fibblor, kanske höstfibbla ?

Höstfibblan Korgblommig - Asteraceae-1 - 4 dm Juli - september Allmän Ängar, vägkanter. Blommar med gula blommor. Stjälken är grenig med flera fjällika högblad. Bladen sitter i en rosett vid basen och är parflikiga och vanligen glatta.



Jeanette:"Ingela lyckades ta flera fina foton till sin blogg igår på väg till havet och vid havet. Tänk att bo så nära och ändå ha vett att uppskatta det efter alla år, fantastiskt. Men det är klart. Jag älskar Falerums natur! Det är ju därför vi bor här sedan snart 17 år".

Ja jag älskar verkligen mitt Åhus och brukar tänka att det var rätt som Kent Olsson kallar sin bok om Åhus "Inte en vackrare plats på jorden". Men uttrycket att "borta bra men hemma bäst" är inte för inte och det är väl mest detta det handlar om var man upplever sin tillhörighet.
__________

Ja ikväll släckte vi tv:n och spelade kategorispelet Kalle, Mats och jag. Kalle vann så klart...det brukar han på detta spel motsatsen har väl, som han själv sa, aldrig inträffat.
__________

Vad kul ser nu att det har tillkommit en potatisrätt, ser gott ut Maria...vet ju att du älskar ugnspannkaka. Är det en rätt som du och Freddan brukar festa på ibland?

__________

Kvällspromenaden och gamla duffeln åkte fram. Ruggigt kallt, men Lucky behöver kissa av sig mycket av det han har samlat av vätska i sin kropp. vet du mor om det finns något mer sätt att påskynda processen mor? Hur gör man med människor? Det mesta går ju ner numera men te det vet jag inte...

__________

Inga kommentarer: