Bloggintresserade

söndag 19 juli 2009

Söndag

... men SUNday det är frågan. Vaknade efter sovmorgon till en mulen morgon. Har vaknat till och ifrån i natt till ösregn... skulle därför tro att det har regnat hela natten... men det har det inte säger Mats.

Ann: Småregn strilar ute, fick bra med regn igår, en 21 mm fram till nu tror jag.
__________

Härliga bilder igår inte sant? Försöker förtvivlat att lägga in reactions med färdiga typ kryssmallar men tjänsten verkar inte finnas ännu när man väljer den svenska varianten av Blogger. Tänkte att då kanske...

Ann: "Vilka underbara bilder från Azorerna! Spännande om en och annan anekdot skrivs, tycks som om du frågar efter det, hoppas du får napp av fotograferande familjen :-)...

Javisst någon som vill ha ett eget inlägg som mors trädgård, Anns utflykt, Marias Azorerna? ... finns ju en uppsjö av alternativ. Själv hade jag uppskattat ex. inlägg från dig Christin, Jeanette, Lena, Eva, Mona, Lotta, Camilla, Inger, Caroline, Louise... and so on av er som delar min blogg.
__________



Så här ser din Gardenia ut idag Ann :-)

Anns kommentar: "Va?!?! Min gardenia... nämen...."

Visst, det trodde jag att du förstod! Få se om det blir tillfälle att överlämna den och framför allt att få träffas om än utan några krusiduller (dessa är vi ändå inte mycket för :-) !) Mats har semester två veckor till. Men jag förstår om ni har mycket att stå i nu.

__________
 
... Igår morse kom svärmors katt Emil utanför det huset, så vi gick över och han kom med oss in i huset, fick mat och kel och lämnades kvar att vila ut efter fyra dygn utomhus".

Vad lättad jag blir. Någon som förbarmar sig över honom det måste han ha känt, om inte bäst så second bäst, inom honom... någon som bryr sig bara om honom.
__________
 
"... Vi tog en sväng till Biltema på s k tjänsteförättning och inhandla verktygsskåp, papperskorg och lite annat till företaget. Privat handla vi galgar och burkar och stor lampskärm från Ikea, följt av en fika hos svägerskan och svågern som hade trädgårdsvård innan vi for hemåt, tömde bilen...
___________

... Gick över och Emil kom från svärfars rum på övervåningen, yrvaken, fick ny mat och kram och en tuss att leka med, eftersom det var regn fortsatt ute tyckte vi han fick stanna inne även under natten.

Vi åkte sen till svågern och hans fru och bjöds på grillat och blåbärspaj och prat till kvällningen. Ovanligt mörk var natthimlen i gråvädret.
 
Precis kommit in nu och vi var över hos Emil med kokt gädda, svärmor brukade ge honom kokt torsk varje morgon, tömde hans toa och gosa innan han fick gå ut med oss. Gjorde en deal att han skall komma ikväll när vi ropar och komma in i huset med oss så stannar vi och tittar lite tv, gosar innan vi går hem till oss. Han så tykänslig att han följde efter mig över till oss, med vår katiga Gubbe (13 år) som försökte bossa över ynglingen Emil (4 år) som gjorde sig undergiven så jag fick gå in och avbryta. Emil ville nästan gå i mina fotspår in... han bodde ju i detta huset när han var kattunge...
 
Vi sa det är synd vår Gubbe är sån stridis och Gumman så bitchig mot andra katter, annars hade vi tagit oss an Emil direkt. Hade han varit kattunge, ej könsmogen och inget 'hot', hade det kanske gått riktigt smidigt med våra. Ja ja..."

En tanke om man kastrerar honom vad händer då? ... och kanske de bara måste göra upp och att det går bra sen?

Ann: "Han är kastrerad, precis som våra två, men det stänger inte av allt hos kattindividerna att vara kastrerad fick vi förklarat av vet en gång".
__________
 
"... Har tänkt på mycket dessa dagar, det är som en saga, berättelse man läser eller hör, jag är så tagen av det, att svärmor dog av sorg, efter svärfars bortgång. Känns mycket bättre, lite lugnare att hon fick gå så stilla i sömnen och av sorg, lättare bortse från ens egna chock, syskonens lidande nu. Berättat för syskonen att jag upplever det så och de tog det till sig direkt tror jag, kanske lättare att tänka att ens mor gick på det viset istället för hur hon lämnade dem... 

Idag? Dagstur till antik/loppismarknad med min mamma. Vi är ju inte många kvar, känns det som".

Ja livet är underligt, under ungdomåren brukar man vanligtvis inte behöva uppleva dito så nära och intensivt... men ju mognare vi blir desto vanligare... men van kan man ju heller aldrig bli.
Detta är material jag har bland mina små lappar:

Brusten lycka och förlorad gemenskap. Harmonin är borta en underbar källa till glädje har sinat. Ensamheten kan bli olidlig… outhärdlig. Vänskapen har upphört och kan "helt enkelt" aldrig helt ersättas.
Sorgen eller ångest över förlusten och längtan… kan kännas rent fysiskt. Vid varje separation eller kris är känslan av övergivenhet och ensamhet stor… överväldigande. Det var ju aldrig med förnuftet vi älskade.


Läste något tröstande att desto större sorg ju större bevis på hur man har älskat. En fin tanke!

Vad gäller loppisen väntar jag med spänning, ibland gör man ju sina fynd annars bara kul att navigera runt bland möjliga och omöjliga prylar.

__________

Nytt eller snarare halvnytt under den 16 juli angående upplevelser av tid.
__________

Idag duggar skurarna tätt. Målning av stallfönster i malpåse.
__________

Förstärkning av reglar där badtunnan ska stå framöver. Dessa tillverkas i Rinkaby bara några km från Åhus:
http://www.blocket.se/kristianstad/Nytillverkning_av_badtunna_18441536.htm?ca=23_8&w=0
__________


Sen är det dags för reglarna till delen under tak...





Under inspektion av Charlie








Just nu väntar paus med Leva& Bo bilagan. Vem vet kanske kan man få ett och ett annat användbart tips :-)
__________

Min mobil ligger på laddning sedan tänker jag fota biggaråträdet som är fullt av bär.



"Ska vi plocka körsbär i min trädgård trallalla trallala..."
__________

En runda på EKO för att kolla efter golvspotlights kom hem utan, men med lite smått som duschcreme, tandborstar, en pipleksak till Charlie samt en utetermometer att ha på garageväggen. Ja, det har vi planerat ha länge och nu fann vi en sådan.
__________

Väl hemma la jag mig fem minuter för att blada i tidningen... och somnade med tidningen över näsan. Dessa 5 minuter blev långa. Ja det är tröttigt väder sådant när man inte får mycket gjort.

Eva och Erik på bio vi andra tre köpepizza
__________

... sedan ner till skjutfältet vårt rätta element med Charlie



Här ser ni hur han springer i flygande fläng Det var precis att jag lyckades fånga honom i bild





Åh, så härligt hela stranden nästan för sig själva... här får verkligen själen ro som Ulf Lundell sjunger.



Vi vaknade till en mulen morgon men så visade sig solen innan det var dags för den att gå och lägga sig bakom tallskogen i väst

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Va?!?! Min gardenia... nämen....