Bloggintresserade

torsdag 30 juli 2009

Glimmeboda på en torsdag

Svagt grå himmel, solen vill klättra fram men vinden och trycket vill grått regnväder tror vi som sett väderprognos och ser väderstationens visande av vädrets tendens.

Hör av mig".

Själv vaknade jag precis, vi satsar ju på att ut och vandra med Maria och Nisse idag... Glimmebodarundan here we come... haha nu vaknade minsann också koltrasten som suttit och sovit på en gren i häggmispeln. Just nu sitter han och burrar upp sig, morgonansning med näbben :-)pågår.
Ser ut som om solen vill fram för den får kämpa på, den kommer och går.

Förbereder en minnesstund för lillsyrran så här i stillhet på morgonkvisten. Senare en vandring i Guds vackra natur!
__________

Efter ett besök uppe på turistbyrån ett stenkast från turens början där vi försedde oss med ytterligare matnyttigt till framtida planering för att hjälpa till att trampa upp Skånes stigar, svängde vi in på vägen som leder in emot Bertilstorp.

Det började bra när vi skulle hitta någon bra utgångspunkt och hamnade på en väg som ledde till en skranglig träspång det fick bli att backa dit vi kom ifrån :-)



Turen gick först över ett kuperat öppet landskap med betande hästar och får, över en stätta...


... vidare förbi ett väldigt träd med pytteäpplen...

Över ett öppet landskap där det pågick forskning:







... genom skir bokskog...



... och grane...



... så kom vi till Glimmebodagården, en 1700-talsgård som ägs av svenska staten och fövaltas av en hembygdsförening och ideella krafter. På markerna odlas råg till taktäckning och bla lin till hantverksarbeten.
För den intresserade läs mer på:
http://www.alboharad.org/

Maria och jag handlade vars en lin-stjärna...



I rummet flög svalorna runt som pilar, ja faktiskt på hela gården.


Mats fota mig...



... och jag fota vagnshjulen



Det är en fin gård i härlig natur. På gården anordnas kurser, till påsk (april) och den 28/11 är det dags för julmarknad. Även andra evenemang som utegudtjänster mest spännande lät det med berättarkväll som om jag inte minns fel det skulle vara den 23 augusti.



Ja du Maria, här satt vi i lugnet och kände stämningen. Endast en och en annan svala som pilade genom luften... Vi satt där och funderade; hur många hade inte trampat gård och gårdsplan här genom åren. Vilken svindlande tanke. Födda och dödda, liv och död, glädje och sorg. Maria berättade något som hennes far hade brukat säga. Skulle försöka dra sig till minnes så mycket som möjligt... sedan kommer det här... kanske kan någon läsare fylla i, vilket inte ser ut att behövas.

Marias kommentar härunder: "Ungefär så här var min fars "ramsa"

När far och jag va pågasmå
Åkte vi till blege efter ege
Far körde etter och jag körde bak
Far täppte och jag tuckte
När vi kört en bit kom vi till en stor skog
Med bara ett enda träd
Där for vi in och åt oss mätta
På femtan feta ollonsvin
När vi sprang ut halkade vi på en koblaga
Jag körde huet i en törnebuske
så dom fick hasa maj hinnasian Lunn
o det blev oppskrevet i
Långebyxelommegade 94 Köpenhamn


Det hör till saken att koblagor och hästamög var det då gott om i hagarna utmed vandringsleden.

Efter ett gympapass och...


... ett besök på utedasset...


... fortsatte vår vandring




Massor av tickor på träden Tänkte för en stund att vi kanske borde dryga ut våra samlingar hemma...

För den intresserade kan man läsa vidare om tickor på Naturhistoriska museets sida:
http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/vaxter/kryptogamer/manadenskryptogam/svampar/tickor.1659.html


Inte långt därifrån kände vi en fruktansvärd stank och det visade sig vara en Liksvamp full av flugor. Här i centrum av bilden.

Färden fortsatte på Brösarps Norra backar...


Här uppe är en vidunderlig utsikt...






Så mulnade det på och det började regna precis när vi nådde skogen... Vilken tur vi hade med allt inklusive väder!

Här leker vi "Följa Maria" och jag skulle tro att Mats försökte vara vitsig... med tanke på skylten...





Vilka ofantligt höga träd... hur gamla kan de vara? och tänk vad lite människan är i skapelsen... det blir så konkret här på denna bild och där jag går bland kullarna härovan...



Då vi nådde bilen vart vi rejält våta, men mådde prima efter att ha varit ute och rört på oss, ha fått uppleva allt detta vackra, och inte minst andats in allt syre från all skog och vattnet!

På hemvägen jäspade vi ikapp och jag lyckades radera två olästa SMS, så är det någon läsare som vet med sig att ha skickat något till mig denna eftermiddag så är det därför oläst!!!!!

I eftermiddag har vi spelat kortspelet Asken tillsammans med våra töser som båda är i Åhus idag... Yes. Karl-Mikael har begett sig av till Helsingborg för att gå på HIF matchen tillsammans med Per-Olof.

Här provar Eva-Katrine sin nya klänning hon fått av sina syskon:


Mats himmalagade köttbullar på spisen... ska smaka fågel.

Känns som om skolstarten närmar sig... på två dagar har jag hunnit få SMS från min "gamla" mentorselev som önskar att vi träffas och tar en fika ihop endera dagen, stött ihop med en arbetskamrat och via tråden talat med ett par andra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Ingela
Ungefär så här var min fars "ramsa"
När far och jag va pågasmå
Åkte vi till blege efter ege
Far körde etter och jag körde bak
Far täppte och jag tuckte
När vi kört en bit kom vi till en stor skog
Med bara ett enda träd
Där for vi in och åt oss mätta
På femtan feta ollonsvin
När vi sprang ut halkade vi på en koblaga
Jag körde huet i en törnebuske
så dom fick hasa maj hinnasian Lunn
o det blev oppskrevet i
Långebyxelommegade 94 Köpenhamn
Maria