Bloggintresserade

torsdag 16 juli 2009

Grattis





... Lena på din dag!

Här blommar olika varianter av Funkia










Röda Astilbe vid dammen










Kvart i åtta skiner solen från en klarblå himmel i Åhus. Ingen vaken mer än jag, Eva-Katrine träffade igårkväll först sin kompis Sara som tillfälligt var hemma från Azorerna, sedan stranden träff med jobbargänget och strålade sedan samman med Anna-Karin och Johnny på Handelsbaren. Kalle ska köra taxi idag och Eva-Katrine går på sitt pass i eftermiddag.



Charlie följer med mig på rundan runt huset, jag med mobilen i högsta hugg... och Charlie med sin nos :-)
__________

Ann: "Maken vaknade tidigt till blå himmel och sol, jag sov lite längre, var lite vaken inatt igen, och det är omväxlande himmel.

Idag publiseras dödsannonsen för svärmor i lokaltidningen. Igår kom prästen till oss, sen tömde vi kylskåp och frys, pratade om alternativ för henns goa rödvita katt Emil innan makens syster med man åkte tillbaka hem till arbete och vardag efter semestern sin och makens semestrande bror med fru åkte till sitt. Så overkligt och ofattbart, till och med tiden är konstig, går så långsamt och tungt men vips är klockan sent ändå, men det är nog vi som är ur fas, inte tiden".

Denna dikt ingår i mitt bokmanus:

Klockan tickar och tiden går,
Så stannar den en liten stund,
Plötsligt ser du allt ikring dig som hela tiden funnits där,
Alltmedan du målar din historia.
Så lev idag som du vill minnas gårdagen.

Ingela

Kom att tänka på att jag tidigare har publicerat följande efter att ha tagit del av några böcker (Just detta avsnitt är från Lisbeh Palmgrens "Diktarnas, barnens och dårarnas språk")

"Shakespeare rör sig gärna i tidszonen mellan dröm och verklighet.
Boken handlar om sådant som alla människor reflekterar över och ett kapitel ägnas åt tiden och upplevelser av den (s.42).

Tiden som är en stor vardaglig hemlighet med diffusa gränser av ögonblick och evighet. Men vad är egentligen tid? Nalle Puh menar att tiden bor i hjärtat.
Det finns ett klart samband mellan tid och kultur och i boken ”Momo kampen om tiden” av Michael Endre är den genomgående tanken att tiden inte får bli en vara som kan köpas och säljas. Och att den inte heller går att spara. På det viset är det vuxnas kamp, för barn är i regel mycket bättre på att ta tillvara stunden.

Även psykotiska patienter visar ofta att de vägrar underkasta sig tiden. Tiden och handlingarna flyter ut och in i varandra".

 
"... I tisdags såg jag de röda rosorna i rabatten vid gaveln, tänkte att när jag gjort alla förberedande kökssysslor (vi väntade ju så välkommet besök söderifrån på onsdagen) skulle vi klippa de finaste och åka till svärfar på kyrkogården.

Maken har gjort mini-vas av metallrör att sticka ner för enkel blomma, nu när sten och plantering kommit på plats. Tänkte på detta många gånger under dagen. När kvällen kommit och ambulanspersonal och bergravningsbyrån åkt kändes det som om mitt myckna tänkande på graven och att svärmor gått bort natten till tisdag hörde ihop".

Ja visst är det märkligt, men jag tänker som du där... och ju längre man lever hopar sig tillfälligheterna... (... och då kan de väl inte vara några tillfälligheter?) Senast för ett par dagar sedan sa Mats samma sak!

Antagligen har svärmor dragits med saknad efter sin man. Tunga månader, kanske var det han som kände henne bäst? Micke och hans syskon föräldralösa på mindre än ett halvår, nu blir det tomt.
Tänker på något jag läste i Tudor-Sandahls "En given väg":

Vetskapen om döden tvingar fram en renande ärlighet och ger en realistisk ram till våra liv... Varje handling och varje val av väg har betydelse. De mest intensiva livsupplevelser väcker tankar på döden och döden förhöjer livets doft och smak.

"... Jag skall gå och knapra huvudvärkstablett igen, dessa dagar och med åska känns i knoppen. Klem!"
__________

Mats, Charlie och jag har varit på promenad. Lämmeltåg ner till beachhandbollen. Språkade med Jan vår granne, som tyckte att på lördag kan det allt få bli riktig åska så att luften rensas. En av hans pyttehöns spankulera runt i syrenhäcken på jakt efter något gott.
__________

Eva-Katrine bjöd på nybakad sockerkaka sedan begav sig Anna-Karin och Johnny vidare till Christinehofsslott ( där vi kanske stod rätt nära varandra för en hel del år sedan Ann. Ikväll väntar vi E-K:s Erik. Imorgon planerar vi en strandendag då är E-K också ledig.
__________

Nyss hemkomna från besök ute på Timber trading köpt lite mer skruv etc. Också beställt en gammeldags bänk med solryggstöd efter en 1800-tals förlaga. Den tänker han (delägare och snickare) pula med till vintern, just nu är det jakttorn i massor som gäller. Ende tillverkaren i södra upp till mellersta Sverige.

Ev. ska vi också tinga ett par bänkar à la modell tobaksbänkar till att ha i den delen under tak på däcket 2 stycken X 2 meter tillsammans med ett rätt smalt enkelt bord, dessa blir isåfall inte heller aktuella och klara förrän nästa säsong. Passar oss bra!

En sväng om Harald Nyborg och fixat elartiklar till dito. Hem jag fortsatt med stallfönster grundat det långsmala och slipat på det lilla. Mats har lagt reglar på ännu en bit. Det blir ingen liten dansbana :-)
__________

Jeanettes kommentar här under: "Fint du gjort på din sida!:-) Kram Jeanette"

Tack Jeanette! Ja den blev rätt fin tycker jag ock... mest var jag ute efter ramarna runt fotona... men bakgrundsfärgen är ju något liknande och jag gillar den mjuka framtoningen.

1 kommentar:

Jeanette... sa...

Fint du gjort på din sida!:-)
Kram Jeanette